امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3187 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد؛

وضعیت معماری و شهرسازی در کشور مطلوب نیست/ اصرار داریم این روند را بهبود ببخشیم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در شهرهای بزرگ مشکل فروپاشی مرکز شهر که هسته اصیل و نمایانگر هویت آن شهر است، ما را رنج می‌دهد، تاکید کرد که از اواخر دهه 1360 بی قانونی در ساخت و ساز شهری همه‌گیر شد و این بی قانونی کار را به اینجا کشانیده است.
وضعیت معماری و شهرسازی در کشور مطلوب نیست/ اصرار داریم این روند را بهبود ببخشیم
به گزارش خبرایرانبه نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی که در جلسه 160 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی سخن می گفت، با سپاس از تلاش‌های این شورا در زمینه معماری اسلامی تصریح کرد: معماری و شهرسازی یکی از اصلی‌ترین نمودهای سبک زندگی در هر جامعه است.

در این جلسه که به ریاست علی اکبر ولایتی به بررسی موضوع «معماری اسلامی ـ ایرانی» اختصاص داشت، وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: متأسفانه وضعیت فعلی معماری و شهرسازی در کشور مطلوب نیست و ما در وزارت راه و شهرسازی اصرار داریم تا این روند را بهبود ببخشیم.

آخوندی اضافه کرد: شاید در طول دوره 4 ساله وزارت یک وزیر کار به نتیجه نرسد، اما می‌توان در همین مدت بنیان یک حرکت را ایجاد کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: متأسفانه از اواخر دهه 1360 بی قانونی در ساخت و ساز شهری همه‌گیر شد و این بی قانونی کار را به اینجا کشانیده است.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: حس می‌کنم که هنوز جامعه علمی و فرهنگی اهمیت موضوع معماری را درک نکرده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ کشور یک محیط مناسب برای انواع ناهنجاری‌های فرهنگی را ایجاد کرده است و رفع این معضل یک عزم ملی را می‌طلبد.

آخوندی در پایان یادآور شد: در شهرهای بزرگ نیز مشکل فروپاشی مرکز شهر که هسته اصیل و نمایانگر هویت آن شهر است، ما را رنج می‌دهد و در این شهرها به ویژه در تهران باید برای جلوگیری از این روند فکری شود.

پس از سخنان وزیر راه و شهرسازی اعضای شرکت کننده در جلسه به بیان نظرات خود در خصوص تدوین مبانی علمی و ادبیات مناسب برای احیای معماری و شهرسازی اسلامی، طراحی یک جایزه ملی و بین‌المللی معماری اسلامی ـ ایرانی، توجه به تفاوت اقلیم‌های طبیعی در کشور برای ساخت و ساز و تأسیس نهادی مسئول و دارای اختیارات لازم برای مدیریت فرابخشی شهرسازی و معماری پرداختند.

همچنین در ادامه توجه به نقش معماری در نمایش هویت اجتماعی، تهیه اطلس ساخت و ساز در کشور، دقت در تغییرات صورت گرفته در معماری شهری کشور و تأثیر این تغییرات سبک زندگی و برنامه‌ریزی برای ارتباط با فعالان بخش ساخت و ساز در کشور برای بهبود وضع فعلی از مواردی بود که حاضران در جلسه به آن پرداختند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب