امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3207 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

بر اساس بسته حمایتی معاونت مطبوعاتی؛

یارانه بعضی رسانه‌ها تا ۳ برابر افزایش می‌یابد

بر اساس بسته حمایتی معاونت مطبوعاتی ارشاد، یارانه بعضی رسانه‌ها تا ۳ برابر افزایش می‌یابد ضمن آنکه در این بسته بر تحولات رسانه و دیپلماسی رسانه‌ای توجه شده است.
یارانه بعضی رسانه‌ها تا ۳ برابر افزایش می‌یابد
به گزارش خبرایران، از آنجا که جهت گیری‌های حمایتی، معرّف سیاست‌های عمومی حاکمیتی است، بسته زیر به عنوان سیاست‌های حمایتی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری علاوه بر "دستورالعمل نحوه توزیع یارانه مطبوعات" اعلام می‌شود:

اولویت‌های موضوعی

یارانه رسانه‌هایی که با محوریت موضوعات زیر منتشر شوند تا 3 برابر می‌شود:

قرآن، احکام اسلامی و شعائر دینی، فرهنگ ایثار، شهادت و دفاع مقدس، ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی به جای فرهنگ غیرخودی و تلاش در جهت رشد و اصلاح خلقیات اجتماعی و فرهنگ عمومی، هر یک از محورهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی، ترویج زبان فارسی (یا اهتمام به فعالیت در کشورهای فارسی زبان)، پرهیز از واگرایی و تحکیم همبستگی ملی توسط روزنامه‌ها و هفته نامه‌هایی که با گستره توزیع آستانه‌ای مرزی منتشر می‌شوند، افزایش سواد علمی جامعه (رسانه‌هایی با رویکرد علم برای عموم مردم).

تأکید می‌شود موضوع یا جهت گیری رسانه باید در یکی از محورهای فوق باشد به نحوی که حداقل شامل 80 درصد مطالب آن باشد. ضمناً برای این گروه از نشریات، نصاب حداقل شماره (موضوع بند 8 دستورالعمل یارانه مطبوعات) رعایت نخواهد شد و از شماره اول مشمول یارانه می‌شوند.

همچنین تصدیق و تعیین میزان یارانه به پیشنهاد شورای ارزیابی کیفی (موضوع بند 19 دستورالعمل یارانه مطبوعات) و تأیید کمیته 3 نفره (نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیأت نظارت بر مطبوعات و کمیسیون فرهنگی مجلس) خواهد بود.

توجه به تحولات رسانه

در راستای درک تحولات دنیای رسانه، حضور محتوای ملّی در عرصه جهانی و توجه به محیط زیست، برای نشریاتی که اولویت‌های روشی زیر را رعایت کنند ارقام زیر منظور می‌شود:

ترویج بنگاه‌ها

برای نشریاتی با صاحب امتیاز واحد، مشروط به آن که همه نشریات بنگاه، نظم در انتشار داشته باشند:

حقوقی: به یارانه هر نشریه 25 درصد افزوده می‌شود؛ حقیقی: به یارانه هر نشریه 10 درصد افزوده می‌شود؛ نشریاتی که از این، تشکیل بنگاه دهند یا به بنگاه بپیوندند برای مشمول شدن در این بند، تعهدنامه‌ای می‌دهند که تا پنج سال، تقاضای جدید برای تغییر صاحب امتیاز خود نداشته باشند.

دیپلماسی رسانه‌ای

نشریات چاپی و الکترونیکی که «دیپلماسی فرهنگی» را دنبال کنند و فعالیت‌های برون مرزی جدّی داشته باشند بر اساس  شاخص‌ها (دوره انتشار، میزان تأثیر، اولویت‌های منطقه‌ای و جهت‌گیری محتوایی) و پس از تأیید کمیته سه نفره (نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) پنجاه تا یکصد میلیون تومان حمایت می‌شوند. (تا 10 رسانه)

بسته حمایتی رسانه‌ها در سال 93

رسانه‌هایی که حداقل مطابق جداول و به نام خود نشریه، دارای فهرست بیمه باشند و هیچ‌یک از روزنامه نگاران تمام وقت آنان از بابت بیمه، اعتراضی نداشته باشند مشمول 15% افزایش یارانه می‌شوند.

ضمناً از سال 94 هر یک از رسانه‌هایی که این الزام قانونی (ماده 46 قانون مطبوعات در ضرورت بیمه کردن تمامی همکاران توسط صاحب امتیاز) را رعایت نکنند مشمول 10درصد کسر یارانه می‌شوند.

تمامی موارد فوق و همچنین سایر ضرایب حمایتی یا تنبیهی مندرج در دستورالعمل نحوه توزیع یارانه مطبوعات، قابل جمع با یکدیگر است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب