امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3209 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دولت:قیمتها افزایش نمیابد،مرغداران:ضررمیکنیم

زنگ گرانی مرغ وتخم مرغ به صدا درآمد/ افزایش هزار تومانی هرکیلو مرغ و تخم مرغ قطعی است

خبرایران: این روزها سخن گفتن از گرانی یا افزایش قیمت یک کالا یا محصول و خدمات خیلی عجیب نیست ، اجرای مرحله دوم هدفمندی و افزایش قیمت بنزین و برق و گاز و اب از سوی دولت خواه ناخواه روی قیمت سایر کالاها تاثیرمیگذارد وافزایش قیمت انها را درپی دارد ولی نکته ای که این روزها باید نسبت به ان هشدار داد سواستفاده سودجویان از این شرایط وافزایش قیمتها نامتناسب با درصد افزایش قیمت حاملهای انرژی است.
زنگ گرانی مرغ وتخم مرغ به صدا درآمد/ افزایش هزار تومانی هرکیلو مرغ و تخم مرغ قطعی است
 

افزایش قیمت یا همان گرانی که بزودی درباره قیمت مرغ واحتمالا تخم مرغ رخ خواهد داد اگر چه ازاین دست نیست اما امکان برخی سواستفاده ها در ان وجود دارد بویژه اگر مسوولان درباره نهاده های مرغداری وارد عرصه نشوند وقیمت ارز سبب شود که قیمتهای این نهادها همین گونه ساعتی بالا برود.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه قیمت نهاده های دامی به صورت دقیقه ای افزایش می یابد، گفت: مرغداران در هر کیلو تخم مرغ تولیدی 1600 تومان زیان می کنند. ناصر نبی پور ، اظهار داشت: هم اکنون بهای هر کیلو ذرت و و سویا به ترتیب 1100 و دو هزار تومان است.درهمین حال یک مقام صنفی دیگر میگوید : قیمت هر کیلوگرم ذرت 950 تومان و کنجاله سویا 1800 تومان به ازای هر کیلوگرم است که تحویل آن البته در مبادی ورودی و یا تحویل از انبار استان با احتساب هزینه حمل از مبادی ورودی است.
وی افزود: قیمت هر کیلوگرم جو 850 تومان به ازای هر کیلوگرم تحویل از انبار استان جهت دامداران، مرغداران و عشایر است.این قیمت گذاری در حالی صورت گرفته است که باید گفت به زودی شاهد افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در کشور خواهیم بود.

رییس اتحادیه مرغداران میهن درباره تاثیر افزایش قیمت نهاده‌های دامی و طیور اظهار داشت: نهاده‌ها سهمی 70 تا 75درصدی در تولید مرغ و تخم‌مرغ دارند و هر چه قیمت آنها بالا رود، بر روی افزایش قیمت محصول نهایی نیز تاثیر خواهد داشت.هدایت اصغری با بیان این مطلب افزود: در کنار این مساله باید افزایش 10درصدی نهاده‌های جانبی مانند مکمل‌ها، ریز مغذی‌ها و... را نیز در نظر گرفت.وی گفت: در مجموع هرگونه افزایش قیمت نهاده‌ها سهمی بین 75 تا 85درصد در افزایش قیمت محصول نهایی خواهد داشت.اصغری توضیح داد: پیش از این ذرت کیلویی 700 تا 800تومان بوده و اکنون به هزار تا 1100 تومان رسیده و سویا نیز کیلویی 1620 تا 1720 بوده و حالا 1950 تا 1980 تومان شده است.اصغری درباره تاثیر این مساله در قیمت نهایی تخم‌مرغ بیان کرد: با افزایش قیمت نهاده‌ها به حتم شاهد افزایش 300 تا 400 تومانی هر کیلو تخم‌مرغ خواهیم بود.

*هدفمندی ومرغ و تخم مرغ

وی درباره تاثیر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در صنعت مرغ و تخم‌مرغ کشور بیان کرد: اگر هدفمندی به معنای واقعی و به درستی اجرایی شود، در افزایش قیمت‌ها تاثیر معنادار نخواهد داشت. اما اگر رویه سال‌های 91 و92 از سوی دولتمردان دنبال شده و هدفمندی یارانه‌ها در برخی جاها اجرا و در برخی مواد مسکوت ماند و در اجرای آن غفلت شود، شاهد ایجاد مشکلات فراوان در بخش تولید خواهیم بود.رییس اتحادیه مرغداران میهن اظهار داشت: دولت در تامین نهاده‌های دامی نقش 75درصدی دارد، بنابراین باید شرایط را برای تخصیص ارز برای ما تسهیل کند. اما متاسفانه در چند ماه گذشته 3 کشتی حاوی نهاده‌ها 3 ماه معطل ماند و به جای 30 تا 40میلیون تومان هزینه انبار مجبور شدیم 200میلیون تومان پرداخت کنیم؛ در حالی که با این مبلغ می‌توانستیم به بخشی از تولید کمک کنیم.وی خواستار شد: دولت برای از بین بردن مشکلات باید قدرت خرید مردم را افزایش داده و در مقابل قیمت تمام شده را کاهش دهد.اصغری عنوان کرد: دولت برای حمایت از تولید کنندگان باید خدمات سهل و ارزان اختصاص دهد.وی گفت: اکنون پول کلانی در صندوق توسعه ملی داریم که دولت باید برای حل مشکلات آن را در اختیار تشکل‌ها و ... قرار دهد.

درهمین راستا محمد یوسفی رئیس هیئت مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در پاسخ به اینکه چه پیشنهادی دارید، برای اینکه بخش مرغداری‌ آسیبی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی نبیند، گفت: اکثر مرغداری‌ها قدیمی هستند و برخی از مرغداری‌ها قدمت 60 ساله دارند و با همان سیستم‌های قبلی کار می‌کنند، در حالی که اگر دولت برای بروز کردن مرغداری‌ به مرغداران با پرداخت وام یا کمک‌های بلاعوض کمک کند، در جهت تولید گام برداشته و به نفع دولت است.
عضو هیئت مدیره انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور، در مورد اینکه آیا سیستم‌های مصرف انرژی در مرحله اول اجرای هدفمندی کامل اصلاح شدند؟ و آیا مرغداری‌ها آمادگی پذیرش اجرای فاز دوم هدفمندی را دارند، گفت: سیستم مصرف انرژی 30 تا 35 درصد، مرغداری‌ها بهینه‌سازی شده و به این ترتیب حدود 35 درصد مصرف سوختشان کاهش یافته است.
وی افزود: بقیه مرغداری‌ها به دلیل نبود اعتبار کافی هنوز سیستم و دستگا‌‌ه‌های سوخت‌رسانی خود را به‌روز نکرده‌اند و با مذاکراتی که انجام شده قرار است، اعتبار لازم برای بروز‌رسانی سیستم‌های سوخت‌رسانی به آنها پرداخت شود.
در خصوص تأثیرات اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر بخش تولید مرغ، گفت: از فاکتورهای تأثیرگذار روی قیمت تمام شده مرغ یکی خوراک مرغ با تأثیر 60 درصدی و دیگری جوجه یک روزه با تأثیر حدود 15 درصدی است.
وی افزود: سایر هزینه‌ها شامل حقوق و دستمزد، هزینه‌های انرژی، سوخت برای گرمایش مرغداری و هزینه‌های حمل و نقل است که در حال حاضر حقوق و دستمزد افزایش یافته و به همان نسبت روی قیمت تمام شده مرغ هم تأثیرگذار است.
یوسفی تصریح کرد: از فاکتورهای دیگر تأثیرگذار بر روی قیمت تمام شده مرغ کارمزد تسهیلات بانکی است که شنیده‌ها حاکی است، در سال جاری کامزد تسهیلات بانکی کاهش می‌یابد و اگر این موضوع محقق شود باید تأثیر آن را بر روی قیمت تمام شده مرغ محاسبه کرد.وی افزود: وقتی همه چیز گران می‌شود قطعا قیمت تمام شده مرغ هم افزایش می‌یابد و محال است که افزایش قیمت‌ها روی قیمت مرغ اثرگذار نباشد.
*
قیمتها افزایش نمیابد
درحالیکه مسوولان صنفی از افزایش قطعی قیمت مرغ وتخم مرغ خبر میدهند ؛ مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: ستاد تنظیم بازار، کنترل بازار گوشت مرغ و قرمز را به خوبی در دست دارد و این ستاد تدابیر لازم برای عدم افزایش قیمت این محصولات را در فاز دوم هدفمندی اندیشیده است.
عبدالرحمن چراغعلی در خصوص وضعیت ذخایر مرغ و گوشت قرمز و کنترل قیمت این محصولات در آستانه ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: امسال از نظر تولید مرغ هیچ مشکلی وجود ندارد و وضعیت تولید بسیار مناسب است.
وی افزود: روزانه هزار تن مرغ از مرغداری‌ها خریداری می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که عرضه مرغ تا پایان سال به انداز کافی باشد و نگرانی در این مورد وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام تصریح کرد: میزان ذخایر مرغ از 70 هزار تن بیشتر است و برای عرضه آن هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.رئیس امور پشتیبانی امور دام اظهار داشت: قیمت محصولات را ستاد تنظیم بازار تعیین می‌کند و برای کنترل بازار گوشت قرمز و مرغ این ستاد همواره وارد عمل می‌شود و اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد و هر جا هم که قیمت کاهش یابد با حمایت از تولید ‌کننده و پرداخت مابه‌التفاوت قیمت توسط دولت به تولید‌کننده مانع ضرر تولید کنندگان می‌شود.
وی به تدابیر دولت برای کنترل بازار گوشت مرغ و قرمز با توجه به ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: با توجه به میزان ذخایر و سرعت عمل که در ذخایر گوشت مرغ و قرمز وجود دارد در این حوزه هیچ گونه افزایش قیمتی با ورود به فاز دوم هدفمندی نخواهیم داشت. اما درمقابل این اظهارات ، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه دولت دستور داده که قیمت کالاهایی مانند مرغ تا تیرماه افزایش نیابد، گفت: دولت از جیب تولید کننده به مصرف کننده یارانه می‌دهد.
محمد یوسفی، اظهار داشت: پس از افزایش قیمت حامل‌های انر‍ژی هزینه‌های حمل و نقل 30 تومان افزایش یافته و از 70 به 100 تومان رسیده است.یوسفی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که قیمت تمام‌شده تولید مرغ به 5 هزار تا 5هزار و 100 تومان افزایش یابد.
به‌گفته وی هم اکنون قیمت تمام‌شده تولید مرغ زنده بین 4800 تا 5 هزار تومان است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت: مرغداران هم اکنون در هر کیلو تولید خود، 500 تومان ضرر می‌کنند.

"سعید کوشافر"

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب