امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 32209 تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۷:۴۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب مطرح کرد؛

تفاهم برای انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب، شهرآفتاب منطقه ویژه اقتصادی می‌شود

خبرایران: مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب گفت: تفاهم انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهرآفتاب درماه ها گذشته مابین شهرداری و وزارت صنعت به امضا رسیده است و در سالهای آینده به مرور این اتفاق خواهد افتاد.
تفاهم برای انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب، شهرآفتاب منطقه ویژه اقتصادی می‌شود

محمد رئوف قادری ظهر امروز در نشست مدیران نمایشگاهی کشور که در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، با بیان اینکه بحران‌های پیش‌آمده نتیجه تحریم‌های آمریکا نیست، اظهار داشت: تحریم‌ها هنوز اجرایی نشده اما اقتصاد کشور با مشکلاتی مواجه شده است که دلیل آن را میتوان معلول اقتصاد دولتی دانست. با وجود گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، هنوز دولت‌های ما جرات آزادکردن اقتصاد را ندارند و یا به بخش خصوصی اعتمادی ندارند.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: شرکت‌های خارجی با توجه به تحریم‌های آمریکا در معاملات خود با ایران محافظه کار شدند و از سوی دیگر واردات بیش از هزار کالا به ایران ممنوع شده و در واقع یک تحریم دیگر نیز خودمان داریم.

قادری با اشاره به جوانب خود تحریمی عنوان کرد: بیش از چهل سال است که واردات ارز و طلا به کشور را قاچاق اعلام کردیم و بعد از چهل سال تازه متوجه شدیم باید مرزها را باز بگذاریم تا ارز و طلا به کشور بیاید.در حالیکه ارز دپوشده ایرانیان خارج از کشور بیش از هزاران میلیارد دلار است.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه محل عرضه و تقاضا است، خاطرنشان کرد: عرضه‌کنندگان کالاها در نمایشگاه نیز دو دسته ایرانی و خارجی هستند و با توجه به اینکه بسیاری از کالاها که قابلیت عرضه در نمایشگاه را دارند در لیست ممنوعیت واردات است، از حضور در نمایشگاه های داخلی اجتناب می کنند و از طرف دیگر بسیاری از شرکت ها از ترس تحریمهای آمریکا  از حضور سر باز می‌زنند.

قادری ادامه داد: شرکتهای داخلی نیز به دلیل تورم بالا مایل به فروش محصولات خود نیستند پس ترجیح می‌دهند خدمات و کالاهای خود را معرفی نکنند.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب با اشاره به رسوخ دوگانگی سیاست در صنعت نمایشگاهی اظهارداشت: دولت به نوعی از اهرم‌های لازم در کمک به صنعت نمایشگاهی برخوردار است اما بین نمایشگاه‌های خصوصی و دولتی تفاوت قائل است. بروکراسی‌ آزاردهنده انگیزه‌ها را از دست‌اندرکاران این صنعت می‌گیرد و ما از آقای خسروتاج انتظار داریم تکلیف این مساله را روشن کنند.

وی با اشاره به مصیبت‌های بروکراسی‌های پر پیچ و خم کشورمان بیان کرد: همین بروکراسی‌ها سبب شد تا ما بازار کشورهای منطقه را از دست بدهیم. بخش خصوصی هیچ گناهی در این مسئله ندارد و این دولتها بودند که به جای اینکه دست بخش خصوصی را بگیرند پای او را کشیدند، این را شما از زبان من می‌شنوید که در دولت بزرگ شدم و متاسفانه سیاست‌های دولت انحصارگرایانه است.

قادری درباره نمایشگاه شهر آفتاب و استراتژی‌های آن در پایان گفت: نمایشگاه شهر آفتاب براساس سیاست‌های دولت ۱۲ سال پیش با کمک و مساعدت شهرداری تهران در حاشیه شهر تهران احداث شد که شاید بتواند بزرگترین سایت نمایشگاهی خاورمیانه در تهران باشد، این سایت در ابتدای کار است، ۲۱ درصد از بخش فضای نمایشگاهی در آنجا ساخته شده است و ۸۰ درصد از زیرساخت‌های آن آماده شده اما هنوز به آن ایده‌آلی که مدنظر دولت و شهرداری بوده نرسیده است.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب افزود: ما سه برنامه استراتژیک برای شهر آفتاب تعریف کرده‌ایم، جناب آقای خسروتاج و دولت باید کمک بکنند زیرا شهر آفتاب تنها متعلق به شهرداری نیست و متعلق به مردم ایران است.

قادری با اشاره به نخستین استراتژی تعریف شده برای شهرآفتاب بیان کرد:  انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به حاشیه شهر تهران بود به دلیل بار ترافیکی و آلودگی زیست‌محیطی و اذیت و آزارهایی که برای مردم به وجود بآمده است یکی از دلایل عمده احداث نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب بوده است  که نیاز به برنامه‌ریزی دارد که خوشبختانه توافق‌نامه‌ای مابین شهرداری و وزارت صنعت برای این انتقال امضا شده است که باید بتوانیم این تفاهمنامه را عملیاتی کنیم.

وی افزود: هدف دوم، ایجاد جاذبه‌های بیشتر و جذاب نمایشگاهی در شهرآفتاب است. در واقع  هدف شهرداری در نمایشگاه شهر آفتاب تبدیل نمایشگاه بین‌المللی به شهر نمایشگاهی است و در همین راستا از کشور آلمان کمک گرفته شده تا برنامه ای برای ایجاد جاذبه‌های گردشگری، تفریحی و... در آنجا ایجاد شود.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب  با اشاره به استراتژی سوم خاطرنشان کرد: هدف سوم که به نظر من در صنعت نمایشگاهی خالی مانده است، اینکه نمایشگاه احتیاج به تسریع دارد، تسریع در عبور و مرور، در حمل و نقل کالاها و... و در بیشتر کشورهای دنیا، منطقه نمایشگاهی، منطقه ویژه اقتصادی یا منطقه آزاد اقتصادی است و در واقع آنها برای ورود کالاهای خودشان دیگر نیاز به  تشریفات گمرکی و ویزا و... ندارند، اما متاسفانه در کشور ما چنین اتفاقی نیفتاده است و صنعت نمایشگاه با بروکراسی‌های بسیار پیچیده‌ای مواجه است و حتی گاها خارجی‌ها از آمد

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب