امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 32224 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۳:۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با تدریس پژوهشگر حوزه قرآن و حدیث؛

نشست «شرح و تفسیر صحیفه سجادیه و دعا» در کتابخانه عمومی پیروزی تهران برگزار شد

خبرایران: نشست «شرح و تفسیر صحیفه سجادیه و دعا» با حضور علیرضا برازش، نویسنده و پژوهشگر حوزه قرآن و حدیث در کتابخانه عمومی پیروزی برگزار شد
نشست «شرح و تفسیر صحیفه سجادیه و دعا» در کتابخانه عمومی پیروزی تهران برگزار شد

به گزارش خبرایران از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، روز دوشنبه نهم مهرماه، کلاس «شرح و تفسیر صحیفه سجادیه و دعا» با حضور علیرضا برازش، نویسنده و پژوهشگر در کتابخانه عمومی پیروزی برگزار شد.

علیرضا برازش در این جلسه اظهار داشت: ویژگی کتاب صحیفه سجادیه نسبت این است که دعاهای آن سندی معتبر دارد. ۵۴ دعای صحیفه سجادیه از جانب امام محمد باقر(ع)  و زید بن علی ذکر شده است؛ ضمن اینکه در بین علما نیز، صحیفه سجادیه از بسیاری از ادعیه معتبرتر است.

وی با بیان اینکه ذکر دعا، موجب آرامش خواهد شد، اظهار داشت: بی شک، هر چه رابطه ما با خدا بهتر و بیشتر باشد، گرفتاری های دنیوی به ما فشار کمتری می آورد.

استاد قرآن و حدیث و نویسنده کتاب های دینی و مذهبی ادامه داد: کتاب «صحیفه سجادیه» کمتر از نهج البلاغه نیست اما این کتاب تاکنون خیلی معرفی نشده است. مقام معظم رهبری نیز فرمودند « اگر روایات معروف را جمع آوری کنیم، مجموعا به قدر معارفی که در دعاها وجود دارد، نخواهند شد؛ به ویژه دعاهایی که در صحیفه سجادیه وجود دارد.

وی ادامه داد: در جامعه دعا خواندن بیشتر برای رفع گرفتاری ها است و کمتر برداشت معرفتی از دعا می شود و معمولا کسی در پی پیدا کردن معارف در دل دعاها نیست. معمولا مناجات هایی که در دعاهای بلند وجود دارد در دعاهای کوتاه نیست؛ مناجات های عارفانه و عاشقانه در دعاهای بلند نهفته است و تفاوت آن مثل «پیامک» و «نامه عاشقانه» است. به عنوان مثال در دعای ابوحمزه سخنانی بیان می شود که در دعاهای کوتاه اصلا امکان بیان را ندارند.

برازش تصریح کرد: یکی از صفات خداوند، شنوایی است به این معنا که اگر خلایق یک جا از خداوند سوال کنند و حرفی داشته باشند خدا همه آنان را می شنود و دعاهای آنان را اجابت خواهد کرد اما در ظاهر این چنین به نظر نمی رسد ولی خداوند قسم یاد کرده است که همه دعاها را اجابت خواهد کرد.

علیرضا برازش ادام داد: امام رضا(ع) می فرمایند «اگر کسی توفیق چیزی را از خدا بخواهد ولی تلاش نکند این فرد دعا نکرده بلکه فقط خودش را به استهزاء گرفته است.»  در واقع دعای کسی که بیشتر تلاش می کند، اجابت خواهد شد. پیامبر (ص) می فرمایند «امکان ندارد کسی دعا کند و خداوند به او جواب ندهد»؛ خداوند دعاها را به سه شکل اجابت می کند؛ خواسته شما ممکن است به سرعت و یا با تأخیر اجابت شود و یا اینکه خداوند بلایی را با آن دعا از سر شما رد می کند به عبارت دیگر، شما برای یک چیز بخصوص دعا می کنید اما خداوند چیز دیگری را که بعدا قرار است گرفتار آن شوید برطرف می کند. همانگونه که حضرت زهرا(س) می فرمایند «کسی که عبادت خالص برای خداوند داشته باشد پروردگار نیز افضل مسئلت ها را برای او خواهد فرستاد».

این استاد قرآن و احادیث در پایان نیز بخشی از دعای ۳۳ صحیفه سجادیه را برای حاضرین قرائت کرد و برای جلسه بعدی نیز از حاضرین خواست که دعای ۲۴ صحیفه سجادیه را که در مورد پدر و مادر است، مطالعه کنند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب