امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3235 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۹:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

اخبار امروز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ؛

ولایتی:نظم و آرامش نمایشگاه امسال ستودنی است

علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل، با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور است، افزود: امسال نظم و آرامش بیشتری در تمامی بخش‌های نمایشگاه به چشم می‌خورد.
ولایتی:نظم و آرامش نمایشگاه امسال ستودنی است

به گزارش خبرایران از ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،«علی‌اکبر ولایتی» در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، درباره این دوره از نمایشگاه کتاب گفت: آنچه تاکنون در نمایشگاه کتاب دیده‌ام، تسهیلات بهتری است که برای ناشران و بازدیدکنندگان فراهم شده است.

وی افزود: من در سال گذشته هم از غرفه انتشارات امیرکبیر بازدید کردم، اما ساختار و امکانات آن مثل امسال نبود. البته این موضوع را در بیشتر بخش‌های نمایشگاه می‌بینم که این نشان‌دهنده مدیریت بهتر و آرامش بیشتر نسبت به سال‌های گذشته است که لازم است از آقای دکتر صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت کار پرزحمتی که در نمایشگاه تقبل کردند، تشکر کنم.

ولایتی تصریح کرد: تاسیس نمایشگاه به طور حتم رویداد مهمی است و قطعاً در ارتقای فرهنگ ملی دخالت و نقش مهمی دارد. افزایش تعداد کتاب‌هایی که در سال گذشته منتشر شد، منجر به ارتقای کیفیت این دوره از نمایشگاه شد. تا جایی که اطلاع دارم، بیش از 70 هزار عنوان مجموعه چاپ اول و بیش از 30 هزار عنوان چاپ اول نشان‌دهنده رشد کمی و کیفی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

                                                     

 

 بازدید وزیر اطلاعات از نمایشگاه کتاب تهران

وزیر اطلاعات صبح امروز پنجشنبه 18 اردیبهشت ماه از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «سید محمود علوی» با حضور در مصلای امام خمینی(ره) از این رویداد فرهنگی دیدار و با «سیدعباس صالحی» معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه دیدار و گفت‌و‌گو کرد و در جریان روند اجرای این دوره نمایشگاه قرار گرفت.

علوی پس از دیدار با رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از بخش‌های مختلف نمایشگاه چون سالن یاس و غرفه عقیدتی- سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

                                                     

 

 در سرای اهل قلم برگزار شد

رونمایی از کتاب «دیپلماسی ایران و قطعنامه 598»

کتاب «دیپلماسی ایران و قطعنامه 598» با حضور مؤلفان این اثر، در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب رونمایی شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، آیین رونمایی از کتاب «دیپلماسی ایران و قطعنامه 598» که به همت انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است، عصر چهارشنبه 17 اردیبهشت، در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد.

«محمد سوری»، «مجید مختاری»، «ایرج همتی» و «داوود صفایی فسخودی» در این نشست، درباره ویژگی‌های این کتاب و روند تحقیق و نگارش آن سخن گفتند.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

                                                     

 

با حضور علی اکبر ولایتی در غرفه انتشارات علمی فرهنگی

مجموعه هشت جلدی «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» رونمایی شد

مجموعه هشت جلدی «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» نوشته دکتر «علی ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل عصر چهارشنبه 17 اردیبهشت ماه، با حضور وی در غرفه انتشارات علمی فرهنگی رونمایی شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در مراسم رونمایی از این کتاب، «سیدعباس صالحی» معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «علی زارعی نجفدری» مدیر انتشارات علمی فرهنگی و «علیرضا برازش» مدیر عامل انتشارات امیرکبیر حضور داشتند.

در این جلسه، ولایتی ضمن تقدیر از انتشارات علمی فرهنگی برای انتشار این اثر گفت: پس از مطالعه و ملاحظه کتاب «تاریخ علم» نوشته «جورج سارتن» که یک بلژیکی مقیم آمریکاست، متوجه شدیم که در این کتاب نسبت به دانشمندان مسلمان و ایرانی کم‌لطفی بسیاری شده و سهمی که اندیشمندان مسلمان داشته‌اند، نادیده گرفته شده است.

وی افزود: آقای زارعی نجفدری مدیر انتشارات علمی فرهنگی پیشنهاد داد تا به نوعی این خلاء را جبران کنیم. بنابراین، در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران افرادی چون دکتر بلخاری، دکتر عباسپور و دوستان و همکاران دیگر بسیار تلاش کردند تا این کتاب آماده شود.

ولایتی در خاتمه تصریح کرد: این کتاب همه علم و حکمت در طول تاریخ اسلام نیست، بلکه فقط آن چیزی است که science نام دارد. البته ذکر این نکته ضروری است که این 8 جلد در برابر آثار ادب، حکمت، فلسفه و طب در عالم اسلامی بسیار ناچیز است و می‌توان ده‌ها جلد درباره این موارد کتاب نوشت.

مدیر انتشارات علمی و فرهنگی نیز در این نشست با اشاره به دلیل انتشار مجموعه «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» گفت: در سال 86 طی یک بررسی کوتاه متوجه شدیم در اغلب کتاب‌هایی که در ارتباط با تاریخ علم و اندیشمندان مسلمان از سوی مستشرقان به انتشار می‌رسد، نسبت به اندیشمندان مسلمان کم‌لطفی شده است. بنابراین از دکتر ولایتی خواستیم تا بر چاپ چهارم «تاریخ علم» نوشته جورج سارتن مقدمه‌ای بنویسند و ایشان بزرگوارانه این کار را پذیرفتند.

زارعی نجفدری افزود: پس از آن، در یک بازه زمانی فشرده ایشان و تیم همراهشان مجموعه هشت جلدی «تاریخ علم در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» را نوشتند که از ماندگارترین مجموعه‌های این حوزه خواهد بود.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.

 

 

فردا 19 اردیبهشت

«پرویز پرستویی» به نمایشگاه کتاب می‌آید

در دهمین روز برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «پرویز پرستویی» بازیگر مطرح سینما و تلویزیون، به این نمایشگاه می‌آید.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست رونمایی از کتاب «ستاره بی‌نقاب- من پرویز پرستویی» عصر جمعه 19 اردیبهشت، در ساعت 16 و 30 دقیقه با حضور پرستویی برگزار می‌شود.

«کارن همایونفر»، «لیلی کریمان»، «ناصر طهماسب»، «امین شفیعی» و «علیرضا عزیزی» دیگر حاضران این مراسم هستند.

این مراسم در سالن اصلی سرای اهل قلم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، واقع در طبقه دوم ساختمان شبستان، برگزار می‌شود.

«ستاره بی‌نقاب- من پرویز پرستویی» به همت انتشارات «توفیق آفرین» منتشر شده است.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

                                                     

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تأکید کرد

هیات‌های مذهبی، نمونه ای موفق از مشارکت بخش خصوصی در عرصه فرهنگ

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: هیات‌های مردمی مذهبی نمونه ای موفق از مشارکت بخش خصوصی در عرصه فرهنگ هستند.

حجت الاسلام «احمد واعظی» در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: اگر در همه زمینه‌ها حضور و مشارکت بخش خصوصی را تاثیرگذار بدانیم، در بخش فرهنگی این تاثیرگذاری دو چندان می‌شود.

وی فرهنگ را متاثر از ارتباطات معنایی اصیل مردمی خواند و افزود: هر چه فعالیت نخبگانی مردم و مشارکت فعال بخش‌های خصوصی و غیردولتی در عرصه فرهنگ جدی‌تر باشد، بازدهی و اثربخشی آن هم افزایش می‌یابد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: نمونه روشن تاثیرگذاری فعالیت بخش خصوصی را می‌توان در هیات‌های مذهبی دید. اگر قرار باشد هیات‌های مذهبی از سوی دولت برنامه‌ریزی شود، شکل فرمایشی به خود می‌گیرد، در حالی که هیات‌های مذهبی مردمی شکل عمیق‌تری پیدا می‌کنند و تاثیرگذارتر می‌شوند.

واعظی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فرهنگ با مردم آمیخته است، اظهار کرد: هر چه حضور بخش خصوصی پررنگ‌تر شود، اثرگذاری بیشتری را خواهیم دید و البته باید توجه داشت که بخش خصوصی شامل نهادهای دانشگاهی، حوزوی و تشکل‌های مردم‌نهاد می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: موفقیت بخش خصوصی با پشتیبانی و اشراف کلی بخش دولتی، تضمین خواهد شد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

                                                     

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی:

برگزاری نشست‌های علمی کیفیت نمایشگاه کتاب را ارتقا داده است

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی برگزاری نشست‌های متعدد علمی و تخصصی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را اقدامی مثبت و باعث ارتقای کیفیت نمایشگاه خواند.

«عباس فلاحی» در گفت‌و‌گو با ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: نظم و انسجام از بدو ورود به نمایشگاه مشخص است.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی در این دوره نمایشگاه کتاب، گفت: همیشه همفکری و استفاده از تفکر و اندیشه‌های مختلف معمولاً کارساز است و برای الگوگیری از سلایق مختلف، این اظهارنظرها به شرط بهره‌برداری مفید خواهد بود.

فلاحی همچنین درباره مشارکت بخش خصوصی در برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: هر چه دولت کمتر در اجرای فعالیت‌ها، تصدی امور را به بخش خصوصی واگذار کند، به نفع کشور است و سرعت و تنوع کار را افزایش خواهد داد.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، مشارکت بخش خصوصی بر اساس اصل 144 قانون اساسی است و امیدوارم در سال‌های آینده این روند ادامه داشته باشد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه:

نمایشگاه کتاب، یکی از ظرفیت‌های مهم دیپلماسی عمومی است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از ظرفیت‌های مهم دیپلماسی عمومی در ایران است که بر فرهنگ کتابخوانی در کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود.

«مرضیه افخم» در گفت‌و‌گو با ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یک ظرفیت برای دیپلماسی عمومی کشور، همیشه مورد توجه بوده و خوشبختانه با دقت نظر برگزارکنندگان این رویداد در این دوره، نگاه جدید و خوبی در این حوزه اعمال شده است که اولین گام برای این نگاه نو، در نظر گرفتن مهمان ویژه بود.

وی انتخاب افغانستان به عنوان مهمان ویژه را روشی برای تحکیم دوستی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه دانست و گفت: انتخاب کشور دوست و همسایه‌مان افغانستان که مردمش نیز به زبان فارسی تکلم می‌کنند، انتخاب بسیار خوب و هوشمندانه‌ای بود.

به گفته افخم، فرهنگ یکی از ظرفیت‌های دیپلماسی عمومی است و فرهنگ غنی و دیرینه ایران در این زمینه بسیار یاری‌رسان خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه کتاب یکی از دیرینه‌ترین و مهم‌ترین عناصر فرهنگی در هر کشوری است، افزود: ظرفیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شناساندن فرهنگ غنی ایران در خارج از کشور کمک بسیاری می‌کند و تاثیر بسیاری نیز بر ارتقای فرهنگ کتابخوانی در جامعه دارد.

وی سپس به آمار بازدیدکنندگان از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره و ابراز کرد: هموطنان ما در کشور و به ویژه ساکنان تهران، استقبال بسیار زیادی از این رویداد بزرگ فرهنگی می‌کنند و جای خوشحالی است که حجم زیادی از این بازدیدکنندگان را جوانان تشکیل می‌دهند.

افخم ادامه داد: در کنار خرید کتاب، حضور در فضای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خود یک دیپلماسی فرهنگی داخلی است که می‌تواند بر فرهنگ کشور مؤثر باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به همکاری این وزارتخانه با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ما به سهم خودمان همکاری خوبی برای حضور انجمن‌های دوستی داشتیم که معرف دیپلماسی عمومی کشور ما و رویکرد مردم ایران به دوستی با دیگر کشورهاست و این انجمن‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شده‌اند.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

 

از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

مطالعات بیداری اسلامی در ایران نقد و بررسی شد

نشست نقد و بررسی مطالعات بیداری اسلامی در سرای اهل قلم بین‌الملل نمایشگاه کتاب برگزار شد.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مهمانان این نشست «جلال درخشه» استاد دانشگاه امام صادق و «سید عبدالامیر موسوی» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بودند.

در آغاز این نشست «جلال درخشه» درباره تاریخچه مفهوم بیداری اسلامی گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران صفحه جدیدی در بیداری اسلامی جهان اسلام باز شد.

همچنین در این نشست از ورود مفهوم دین به جنبش‌های مردمی به دنبال انقلاب اسلامی ایران صحبت شد. درخشه در این باره اظهار کرد: به دنبال انقلاب اسلامی، ایران تبدیل به آزمایشگاه زنده ای برای سنجش تاثیرات حکومت دین و شیعه در جهان اسلام شد.

در ادامه این نشست اصلاحات و مفاهیمی که بیشترین کاربرد را در ادبیات سیاسی جهان اسلام دارند، بررسی شدند. در میان این اصطلاحات، «بیداری اسلامی» مفهومی است که در 3 دهه اخیر تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی، بسیار گسترش یافته است.

عبدالامیر موسوی نیز در سخنانش بیداری اسلامی را نیازمند یک پشتوانه و بنیان فکری و نظری دانست.

وی گفت: جهان غرب پس ار پیروزی انقلاب اسلامی ایران، انتظار داشت تا جامعه به سمت وضعیت مدرن غربی پیش برود. در حالی که انقلاب اسلامی موجب گسترش اسلام گرایی در کشورهای عربی شد.

در انتهای این نشست نقاط ضعف و قوت پژوهش در زمینه بیداری اسلامی بررسی شد.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

 

 

صبح پنجشنبه در سرای اهل قلم انجام شد

نقد و بررسی «فرهنگ‌نامه تاریخی زیبایی‌شناسی»

سرای اهل قلم در نهمین روز برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، صبح پنجشنبه 18 اردیبهشت میزبان نشست نقد و بررسی کتاب «فرهنگ‌نامه تاریخی زیبایی‌شناسی» با حضور مترجم اثر و صاحب نظران و کارشناسان این حوزه بود.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در این نشست، «امیر نصری» اظهار کرد: کتاب «دانشنامه زیباشناسی» که پیش از این از سوی انتشارات فرهنگستان هنر منتشر شده، در حکم کتاب راهنما بود و نه یک دانشنامه. بر همین اساس، انتخاب کتاب «فرهنگ‌نامه تاریخی زیبایی‌شناسی» برای ترجمه به زبان فارسی در خور توجه است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد واژه «استتیک» که در عنوان اثر به «زیبایی‌شناسی» ترجمه شده است، گفت: این واژه دیگر به معنای «دانش ادراک حسی» که تا نیمه قرن هجدهم متداول بود، استفاده نمی‌شود و 2 معنای دیگر به خود گرفت که شامل فلسفه هنر و نیز نظریات موجود در پس آثار هنری می‌شود. این کتاب هر 3 معنای فوق را در بر دارد.

این پژوهشگر حوزه فلسفه هنر، حسن این کتاب را در مقایسه با کتاب‌های مشابه که به فارسی ترجمه شده‌اند، معرفی افراد این حوزه خواند و گفت: این کتاب می‌تواند در زمینه فلسفه هنر، مکمل کتاب‌های دیگر باشد که مخاطبی عام دارد.

«اسماعیل پناهی» از دیگر حاضران نشست، با طرح این موضوع که عنوان کتاب، مسئولیت سنگینی را برعهده نویسنده می‌گذارد، عنوان کرد: آنچه عنوان کتاب گوشزد می‌کند، بررسی تطور مفاهیم زیبایی‌شناسی در طول تاریخ است.

وی افزود: در بحث زیبایی‌شناسی و هنر، دور باطلی میان هنر و زیبایی‌شناسی و تقدم هر یک بر دیگری وجود دارد و مؤلف در برخی مدخل‌ها به این موضوع مهم پرداخته است.

عضو معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر در توضیح نقص این اثر نیز گفت: این کتاب فرهنگ زیبایی‌شناسی را به غرب محدود کرده و دقت نویسنده در استنادات علمی و تاریخی به اندازه کافی نبوده است.

«فریبرز مجیدی» مترجم کتاب «فرهنگنامه تاریخی زیبایی‌شناسی» نیز در این نشست گفت: در مبحث ترجمه، معتقدم که هر واژه برای خودش شخصیت دارد و به همین دلیل باید در انتخاب معادل آن دقت بسیاری انجام داد.

وی ادامه داد: در زیبایی‌شناسی و هر رشته نظری دیگر همچون فلسفه، اصطلاحاتی وجود دارد که مابه‌ازای خارجی ندارند و کاملاً ذهنی‌اند و به همین دلیل، در ترکیب یک عبارت، مترجم را ناگزیر از توضیح و تفسیر می‌کنند.

مجیدی افزود: مترجم برای توضیح یک مفهوم ذهنی لازم است به منابع دیگری نیز مراجعه کند.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب