امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 32381 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱:۲۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

طی تفاهم نامه ای صورت گرفت؛

اجرای پروژه «مشعل صلح، راه ابریشم، راه صلح» در مناطق آزاد

خبرایران: تفاهم نامه ای میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و موسسه اکو(ECI) با هدف اجرای پروژه های فرهنگی،ورزشی و هنری در مناطق آزاد و سایر کشورهای عضو اکو و تلاش در راستای برقراری صلح منطقه ای و جهانی امضا شد.
اجرای پروژه «مشعل صلح، راه ابریشم، راه صلح» در مناطق آزاد

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی دبیرخانه مناطق آزاد، در این تفاهم نامه که پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) به امضاء مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و محمدمهدی مظاهری رییس موسسه فرهنگی اکو به امضا رسید، مقرر شد همکاری مشترک فرهنگی، هنری، آموزشی، فناوری، پژوهشی، ورزشی، و گردشگری در حوزه فرهنگ و تمدن مشترک منطقه اکو و  انجام پروژه «مشعل صلح، راه ابریشم، راه صلح» با همکاری طرفین صورت پذیرد.

همچنین مقرر شد؛ به منظور اجرای این تفاهم‌نامه و برنامه‌های آتی، یک کمیته مشترک راهبردی با دو نماینده از موسسه و دو نماینده از دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تشکیل شود؛ این کمیته به صورت ادواری تشکیل و برنامه‌های تنظیمی را جهت تصویب به یکدیگر ارائه خواهند کرد.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این مراسم با اشاره به اینکه دیپلماسی فرهنگی از مهم ترین ابزارهای نرم سیاسی در کشورها است افزود: به همین منظور از ایجاد همکاری های مشترک مناطق آزاد و کشورهای عضو اکو باید بهره برداری بیشتری شود.

وی درباره همکاری مشترک مناطق آزاد با موسسه فرهنگی اکو گفت: این تفاهم نامه می تواند گام مهم و جدیدی را برای برنامه ریزی های فرهنگی مشترک در مناطق آزاد و کشورهای عضو اکو فراهم کند و نمونه خوبی برای عرضه به جامعه بین المللی باشد.

بانک به کشورهای همجوار و همسایه ایران که در اکو نیز عضویت دارند اشاره کرد و گفت: بسیاری از این کشورها با مناطق آزاد ایران نیز همجواری دارند که این همکاری های مشترک راه را برای توسعه و پیشرفت هموار تر می کند. پس باید امکاناتی فراهم شود تا این کشورها فراتر از مرزها در یک جریان دیپلماسی فرهنگی و قدرتمند بتوانند هم امکانات کشور خود را عرضه کنند و هم از ظرفیت همکاری های مشترک با ایران بهره برداری کنند.

مشاور رییس جمهور تعامل در روابط با کشورها را مبنای فعالیت های فرهنگی بین کشورها دانست و افزود: مبنای فعالیت هایی که در این مجموعه صورت می گیرد مبتنی است بر فضایی که در اقتصاد کشور باید حکمفرما باشد و این اساس تعامل در روابط است. اساس موسسه اکو نیز بر اساس همکاری های چندجانبه در چارچوب منافع کشورها به صورت تعامل مستمر طراحی و تعریف شده است.

بانک مهم ترین عنصر فعالیت در اقتصاد را وجود بسترهای سیاسی ـ فرهنگی هماهنگ برشمرد و گفت: مهم ترین عنصر فعالیت در اقتصاد وجود بسترهای سیاسی هماهنگ و همراه است که باید در غالب تعامل سیاسی شکل می گیرد و انجام می شود.

وی فعالیت فرهنگی در حوزه کشورهای اکو را ارزشمند خواند و افزود: مناطق آزاد در مشارکت با موسسه فرهنگی اکو می تواند پیوند تاریخی کشورهای عضو را به شکلی باز تعریف و بازسازی کند و یکپارچگی منطقه ای را در چارچوب مفاهیم فرهنگی که در طول تاریخ به نحو بارزی به صورت مشترک بوده و در طول تاریخ در مسائل سرزمینی این پیوند را نقص نکرده است ایجاد کنند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همکاری در اجرای طرح «مشعل صلح، راه ابریشم، راه صلح» در چارچوب این تفاهم نامه را یکی از مهم ترین همکاری طرفین نام برد و افزود: «مشعل صلح، راه ابریشم، راه صلح» تعریف سیاسی اقتصادی و فرهنگی است و بستر آن هم موضوع فرهنگی است.

بانک در پایان، به سرمایه گذاری کشور چین برای احیای جاده ابریشم هم اشاره کرد و اظهار داشت: سرمایه گذاری کشور چین برای احیای جاده ابریشم، اهداف و سازوکارهای جدید دارد، هدف آنها این است که بتوانند تا سال های ۲۰۲۰-۲۰۲۵ تا نهایتا ۲۰۵۰ به قدرت تکنولوژیکی و اقتصادی جهان تبدیل شوند که این هدف گذاری های خوبی است و باید به آن توجه ویژه ای شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب