امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3284 تاریخ انتشار: شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات خبر داد؛

کاهش سن کشیدن قلیان از 14 به 10 سال /افزایش مصرف مواد مخدر در مدارس

رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس، با انتقاد از نبود نظارت بر فعالیت قلیان‌سرا‌ها، گفت: متاسفانه در کشور روزانه 20 میلیارد تومان برای درمان اعتیاد به دخانیات و عوارض آن هزینه می‌شود.
کاهش سن کشیدن قلیان از 14 به 10 سال /افزایش مصرف مواد مخدر در مدارس
 

به گزارش خبر ایران ، محمدحسین قربانی با انتقاد از شیوع اعتیاد در مدارس و بین دانش‌آموزان، گفت: با توجه به اهمیت قانون مبارزه با دخانیات و بحث نظارتی مجلس متاسفانه با همه راهکارهایی که وجود دارد امروزه شاهد افزایش مصرف مواد دخانی در مدارس و به ویژه بین دانش‌‌آموزان هستیم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، گفت:‌ از این میزان 25 میلیارد آن تولید داخل، 20 میلیارد نخ واردات قانونی و 20 میلیارد نخ از مسیر قاچاق تامین می شود.

او راه مبارزه با قاچاق سیگار را افزایش تعرفه‌ها خواند و گفت: افزایش تعرفه بر خرد فروشی یکی از راهکارهایی است که به کاهش قاچاق دخانیات منجر می‌شود، متاسفانه ما در بودجه 93 کل کشور نتوانستیم مالیات بر خرده فروشی را به لحاظ لابی گری‌هایی که در مجلس داشتند لحاظ کنیم.

قربانی گفت: همه کشورهای دنیا راه مبارزه با دخانیات را افزایش تعرفه‌ها می‌دانند حالا شاید در کشور ما شعار بدهند که افزایش تعرفه‌ها موجب افزایش قاچاق می شود ولی در سال 86 تجربه ثابت کرد افزایش تعرفه‌ها از 10 درصد به 20 درصد باعث کاهش قاچاق در کشور شد.این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه سالانه بیش از کل بودجه سلامت کشور فقط به علت مصرف سیگار در کشور هدر می‌رود، گفت: سالانه به علت مصرف دخانیات در کشور حدود 700 هزار نفر فوت می‌کنند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس نهم، با بیان اینکه بی‌توجهی به قاچاق دخانیات نادیده گرفتن سلامت جامعه به ویژه قشر جوان است، یادآور شد:‌ روزانه در کشور 20 میلیارد تومان صرف درمان کسانی می‌شود که اعتیاد به دخانیات دارند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره چگونگی برخورد با قلیان‌سرا‌ها، گفت: در رابطه با برخورد با قلیان‌سرا‌ها قوانین خوبی وجود دارد اما در اجرا ضعف‌هایی وجود دارد.

رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس، با تاکید بر اینکه طی سالهای اخیر سن مصرف قلیان در کشور از 14 سال به 10 سال پایین آمده است، گفت:‌ مطابق قانون جامع کنترل دخانیات باید با محدود کردن عرضه قلیان و مواد دخانی در اماکن عمومی و کاهش دسترسی، مصرف این ماده خطرناک کمتر می شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب