امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3318 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس مرکز تحقیقات و سیاست‌گذاری سلامت هشدار داد؛

افزایش بیماری التهاب روده در نوار شمالی کشور/ افزایش مرخصی زایمان افسردگی را کاهش داده است

رئیس مرکز تحقیقات و سیاست‌گذاری سلامت با اشاره به وجود بیماری‌های اعصاب، عضلانی و قلبی در زنان که بیش از مردان است، از افزایش بیماری التهاب روده در نوار شمالی کشور خبر داد و گفت: ۱۳ تا ۱۵ سال از پایان عمر زنان با ناتوانی‌های جسمی سپری می‌شود.
افزایش بیماری التهاب روده در نوار شمالی کشور/ افزایش مرخصی زایمان افسردگی را کاهش داده است
به گزارش خبر ایران کامران باقری لنکرانی در نشست خبری در رابطه با سرطان و ارتباط آن با آلودگی‌های محیطی، گفت: این ارتباط ناشناخته نیست اما یک عامل باعث بروز سرطان‌ها نمی‌شود و اینکه یک عامل باعث بروز سرطان بشود به درستی مشخص نیست به طور مثال آلودگی‌های قارچی سرطان کبد را زیاد می‌کند و مصرف نیترات در آب آشامیدنی با بروز سرطان معده ارتباط دارد.

وی افزود: اما در مورد سایر سرطان‌ها به قطع نمی‌توان یک عامل را ارائه کرد حتی در برخی مناطق که شیوع سرطان‌ها بالاتر است یکی از دلایل غربالگری و تشخیص بیماری در منطقه عوامل مختلفی را در بر می‌گیرد.

لنکرانی افزود: در شمال کشور که شاهد کاهش روند سرطان مری و معده هستیم با این حال هنوز این سرطان‌ها شایع‌ترین سرطان‌ها در این مناطق هستند.

وی افزود: همچنین برخی بیماری‌ها مانند التهاب روده روند افزایشی طی سال‌های اخیر داشته و این بیماری در نوار شمالی کشور هشداری از وقوع یک بیماری دیگر است.

وزیر اسبق بهداشت افزود: شیوع بیماری ام‌اس واقعیتی است که در سال‌های گذشته رو به افزایش بوده اما یافتن علت آن نیاز به تحقیقات عمیقی دارد.

وی با اشاره به برگزاری سومین سمینار بین‌المللی سرطان زنان از 31 اردیبهشت تا اول خرداد در شیراز گفت: در سال‌های پس از انقلاب تغییرات مهمی در سلامت زنان ایرانی رخ داد که کاهش نرخ مرگ و میر مادران باردار از برجسته‌ترین تغییرات است.

باقری لنکرانی گفت: ایران جزو 10 کشوری است که به اهداف هزاره سوم مبنی بر کاهش مرگ و میر مادران باردار دست یافته به طوری که از 90 مرگ به 20 مرگ در صد هزار رسیده است.

وی در زمینه حضور زنان در عرصه ارائه خدمات گفت: این حضور بسیار چشمگیر بوده به طوری که بیش از 60 درصد ارائه کنندگان خدمات بهداشتی و درمان اکنون زنان هستند اما علیرغم این پیشرفت‌ها در رسانه‌های جهان منتشر نمی‌شود.

وی افزود: بنابراین برگزاری این سمینار کمکی به اعلام این واقعیت‌ها خواهد بود چرا که 6 سخنران خارجی از کشورهای آمریکا، کانادا و روسیه حضور دارند و بیش از 1100 مقاله به این کنگره ارسال شده است.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور افزود: شاخص امید به زندگی در زنان کشور و جهان بیش از مردان است این شاخص در مردان 73 سال و در زنان 75 سال است اما نکته مهمتر این است که سال‌های زندگی با ناتوانی در زنان بیش از مردان است و به طور متوسط 13 تا 15 سال پایان عمر زنان با ناتوانی‌های جسمی همراه است.

لنکرانی گفت: با اینکه سرطان و حوادث در مردان بیشتر است اما بار بیماری‌های اعصاب و روان و بیماری‌های مرتبط با سیستم عضلانی و مفاصل و همچنین قلبی و عروقی در زنان بیش از مردان است.

باقری لنکرانی ادامه داد: با وجود اینکه بیش از 90 درصد معتادان تزریقی مردان هستند اما اعتیاد تزریقی در زنان هم وجود دارد که باید در برنامه‌ریزی‌ها این قشر مورد توجه قرار گیرد چرا که بی‌توجهی به آن باعث می‌شود برنامه‌های کاهش آسیب مردانه شود و زنان محروم شوند.

وزیر اسبق بهداشت نسبت به خطر افزایش سالهای عمر جمعیت در کشور و پیر شدن آن هشدار داد و گفت: رفع این خطر موضوع پیچیده‌ای است که باید تمام بخشها آن را مورد توجه قرار دهند.

وی از برگزاری میزگردی با حضور نمایندگان زن فعال در مجلس شورای اسلامی همزمان با برگزاری این سمینار خبر داد و گفت: در این میزگرد قانونگذاری در حوزه سلامت زنان بررسی می‌شود که یکی از مباحث آن زایمان طبیعی و بررسی علت تمایل زنان به زایمان سزارین است.

باقری لنکرانی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده دو سوم زنان در ماههای اول بارداری تمایل به زایمان طبیعی دارند اما با گذشت زمان 60 درصد آنها قربانی سزارین می‌شوند.

وی ادامه داد: تمایل به سزارین بخشی به دلیل عدم وجود محیط حمایتی برای انجام زایمان طبیعی، وجود محیط‌های تشویقی برای سزارین، ترس از عمل زایمان طبیعی بوده است با این حال شاخص مرگ و میر در زنانی که سزارین می‌شوند و نوزادانشان بیش از زایمان طبیعی است.

رئیس مرکز تحقیقات و سیاست‌گذاری سلامت گفت: بنابراین رایگان کردن زایمان طبیعی کافی نیست و باید فضاهای حمایتی زایمان بیشتر شود و دیدگاه زنان نسبت به زایمان طبیعی تغییر کند.

لنکرانی ادامه داد: قانون افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه که در برخی مناطق اجرا می‌شود به طور ملموس باعث کاهش افسردگی پس از زایمان شده و بر عوارض مرتبط با دوران بارداری اثرگذار بوده است. 

وی با اشاره به اهمیت تغذیه در زنان گفت: 70 درصد زنان میانسال دچار چاقی و اضافه وزن هستند که بخشی به تغذیه نامناسب و فعالیت فیزیکی برمی‌گردد این در حالی است که زنان از طریق متخصصان زنان به نظام سلامت پیوند می‌خورند به همین دلیل این فرصتی است تا سلامت زنان را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های سلامت روان بیشتر در حوزه مردان بوده گفت: این موضوع باعث شده زنان علاقمندی کمتری نسبت به مراجعه به پزشکان اعصاب و روان داشته باشند.

وزیر اسبق بهداشت همچنین گفت: خانه‌داری به عنوان شغل باید مورد حمایت قرار گیرد طرح‌هایی در دولت و مجلس وجود داشت اما هنوز اجرایی نشده است.

وی با اشاره به افزایش آمار زنان جویای کار گفت: در سال‌های اخیر علاوه بر افزایش تعداد زنان جویای کار شرایط تحصیل و گذراندن دوره‌های تخصصی بیشتر شده در حالی که باید بازار کار متناسب با  این متقاضیان تغییر کند.

رئیس مرکز تحقیقات و سیاست‌گذاری سلامت همچنین در رابطه با وضعیت مراجعه زنان به متخصصین، گفت: به طور متوسط زنان هر دو سال یکبار به متخصصان زنان مراجعه می‌کنند و 90 درصد مراجعه را دارند که از این فرصت باید برای غربالگری سرطان و توصیه‌های بهداشتی استفاده کرد.

رئیس مرکز تحقیقات و سیاست‌گذاری سلامت گفت: 90 درصد زنان از ویزیت قبل از زایمان استفاده می‌کنند و انجام زایمان توسط افراد دوره دیده 96 درصد است.

وی گفت: ویزیت پس از زایمان دو نوبت است که 60 درصد زنان آن را رعایت می‌کنند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب