امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3320 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مهمترین معضلات کشاورزی فقدان سلامت خاک کشاورزی

خبرایران: باید اصرار به کشت هر گونه گیاهی در هر زمینی که به ظاهر آب دارد برای توسعه کشاورزی داشته باشیم. قبل از توصیه به کشت ابتدا باید سلامت خاک کشاورزی تأیید شده و به شکل مدون برای برنامه‌ریزی تولید استفاده شود.
مهمترین معضلات کشاورزی فقدان سلامت خاک کشاورزی
با آمدن دولت تدبیر و امید که عبور از هشت سال انحصار مدیریت در دولت بود نور امیدی (برگرفته از همان امید مورد ادعای دولت) در دل ایرانیان چشم زد؛ و اکنون همه دنبال تغییر بودند که امید را فزونی بخشند.

الحق والانصاف در بعضی از زمینه‌ها اگر افراط گرایان اجازه دهند حرکت اصولی و حتی عبور از منجلاب و خوش بینانه بحران مانند آنچه توسط متخصصان علوم سیاسی و حقوقی در وزارت خارجه گذشت و قطار خارج از ریل را در مسئله هسته‌ای به مسیر بازگرداند و همچنین برادر دیگر جهادگر در وزارت نفت که با جمله‌ای معروف (نحوه فضاحت مدیریت در سالیان گذشته در نفت توسط مافیای نفتی را باید به شکل دوره‌های تخصصی آموزش داد تا عبرت آیندگان شود) ناجی شریانهای اقتصاد ورشکسته و تک محصولی کشور شد. عزیزانمان در محیط‌زیست کشور تلاش خود را دارند اما کار خرابتر از آن است که بتوان انتظار حتی به مسیر آمدن را داشت.

از هر چه بگذریم از امنیت غذایی مردم نمی‌توان ساده گذشت. جایی که سایه تحریم کمترین اثر را گذاشته، جایی که اشتباه‌های گذشته مدیریتی فاجعه سونامی سرطان در کشور را رقم زده، جایی که همواره می‌تواند عامل پایداری در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی باشد ولی عدم نگاه و درک مدیریتی خود عامل تفرقه و بی بندو باری کاری شده، جایی که بهره‌گیری پایدار از نهاده‌های تولید باید تضمین کننده کشاورزی پایدار باشد به سبب عدم تلاش و درک مدیریتی خود بلایی ویرانگر بر سر منابع پایه و نهایتا مردم آورده و هر روز بیش از پیش مردم تاوان این فلاکت را می‌دهند.

اگر یک نگاه عمومی و سطحی به مدیران ارشد بکارگرفته شده باشد. به چه واقعیتی خواهیم رسید، آیا غیر از این است که  پیاده کننده سیاستهای غلط بیست سال پیش کشاورزی سابق در زمینه تولیدات گیاهی هستیم.

آیا نظر وزیر جهاد غیر از این است که مشکل بقایای نیترات در محصولات کشاورزی عمدتا سبزی و صیفی چندین برابر حد استانداردهای ملی بوده و این خود تاثیرات وحشتناکی در زمینه سلامت مردم خواهد داشت. باز هم شما افتخار تامین کود شیمیایی با اعتبار 400 میلیارد تومان کمک را از دهان رئیس دولت تدبیر و امید جاری می‌کنید.

آیا مشکل تامین امنیت غذایی افزایش مصرف کود شیمیایی است ! مشکل کشور فقر ذاتی مواد آلی موجود در خاک کشاورزی است که اگر کمر همت جهادی می‌بندید در مبارزه با این حوزه گام بردارید و بخواهید که هر کشاورز سهم خاک از مواد آلی را بدهد که طی سالهای قبل حتی از دوران شما ده‌ها راهکار عملیاتی ارائه شده است.

از جمله شعار تولید کود مورد نیاز هر کشاورز توسط خودش امری اجتناب ناپذیر در شرایط اقلیمی گونه گون کشورمان، نه تخصیص کمک و یارانه مستقیم به تولیدکنندگان کودهای شیمیایی است.

اینقدر اصرار در کشت هر گونه گیاهی اقتصادی در هر زمینی که به ظاهر آب دارد برای توسعه کشاورزی نداشته باشید. یکی از مهمترین معضلات کشاورزی فقدان اطلس سلامت خاک کشاورزی کشور است. 

اما رسالت متخصصین دولتی که حقوق‌های میلیونی می‌گیرند و درامدهای چند ده میلیونی تحت عنوان اعضای هیات علمی دارند کجا رفته است؟ چرا نگفته‌اند که ذات این خاک امکان آلوده‌بودن به عناصر سنگین سمی و رادیواکتیو به شکل طبیعی را می‌تواند داشته باشد بنابراین قبل از توصیه به کشت ابتدا باید سلامت خاک کشاورزی کشور تهیه شده و به شکل مدون برای برنامه‌ریزی تولید استفاده شود و اگر قرار به معرفی الگوی کشت است بر این اساس گفته شود نه دید سنتی و کهنه‌ای که دامن سوز مردم در باب درمان شده است.

خسرو سلجوقی

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب