امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3338 تاریخ انتشار: جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲:۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد:

منتقد واقعی خود را معرفی می کند و در تاریکی تیر نمی اندازد

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه موافق مشخص شدن اسم و رسم منتقد هستم، تاکید کرد: اینگونه نباشد که فردی در تاریکی بایستد و به عنوان نقد تیر بیندازد، منتقد باید شجاعت طرح مطلب خود در سطح جامعه را داشته باشد.
منتقد واقعی خود را معرفی می کند و در تاریکی تیر نمی اندازد

به گزارش خبرایران، ˈحسین انتظامیˈ پنجشنبه شب به همراه ˈحمیدرضا مقدم فرˈ معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران میهمان برنامه ˈدیروز، امروز، فرداˈ با عنوان ˈفرهنگ نقدپذیریˈ بود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در این برنامه در پاسخ به این پرسش که ˈبسته ترین فضای نقد در جامعه در طول 35 سال پس از انقلاب چه زمانی بوده است؟ˈ گفت: به دلیل ساخت دیوانی و فرهنگ عمومی جامعه، دولت ها در این زمینه تفاوت چندانی با هم نداشتند و تفاوتها زیاد آشکار نیست؛ البته در برخی دولت ها فضای رسانه ای آزادتر و متفاوت تر بوده است.

انتظامی درباره فضای نقد در دولت خاتمی نیز گفت: در این دوره حتی تعداد رسانه ها به دلیل باز شدن فضای سیاسی افزایش یافت ضمن آنکه این امر منجر به رشد فضای نقادی نیز شد. به نظرم در فرهنگ عمومی جامعه، با وجود شعارهایی که درخصوص نقدپذیری می دهیم، از این مساله استقبال چندانی نمی کنیم.

وی افزود: در جامعه، همه خودشان را نقدپذیر می دانند اما در عمل به محض جدی شدن اندکی نقد، فرد به تخریب متهم می شود.

انتظامی با بیان اینکه عبارت نقد سازنده که در سال های اخیر باب شده حرف نادرستی است، ادامه داد: احتمالا عبارت ˈسازندهˈ ابداع شده تا جلوی نقد گرفته شود. البته در آموزه های دینی به این مساله اشاره شده که نقد بدون حب و بغض باشد.

وی با تعریف نقد سازنده در قانون مطبوعات گفت: از نظر قانون، نقدی سازنده است که به دنبال سازندگی باشد و به دور از افترا است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با یادآوری سخنان رهبر معظم انقلاب در نوروز امسال در مشهد درباره میدان دادن به جوانان برای نقد گفت: ایشان، تکفیر، تهمت و جنجال آفرینی را به عنوان خطوط قرمز نقد دانستند و گفتند که در نقد به کسی گفته نشود که جاسوس و عامل بیگانه است.

انتظامی با تاکید بر اینکه دولت تلاش دارد فضای رسانه ها را باز کند، گفت: دولت یازدهم در انتخاب معاون مطبوعاتی، نماینده رسانه ها را به عنوان معاون انتخاب کرد تا نشان دهد به خواسته های مطبوعاتی ها توجه دارد.

وی افزود: رییس جمهوری در مراسم های مختلف بر این مساله تاکید کرده که اگر رسانه ای اشتباه کرد، ابتدا با تذکر و اخطار با وی برخورد کنیم و حتی در درجه بعدی مدیر مسوول را تغییر دهیم ولی آن را تعطیل نکنیم. البته باید کمی صبر و تحمل را هم بالا برد. هر دولتی شیوه خود را داد و این دولت، دولت اعتدال است.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در خصوص شرط و شروط گذاشتن دولت برای نقادی نیز گفت: من جزو موافقان این مساله هستم که اسم و رسم منتقد معلوم باشد. در واقع اینگونه نباشد که فردی در تاریکی بایستد و به عنوان نقد تیر بیندازد. منتقد باید شجاعت طرح مطلب خود در سطح جامعه را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از تلاش های دولت، آزادسازی همه ظرفیت های قانون مطبوعات کشور است. برخلاف نظر عده ای که تصور می کنند این قانون، قانون بسته ای است؛ به دلیل واسطه کار کردن با زوایای مختلف این قانون، معتقدم قانون بسیار خوبی است و در آن حقوق مطبوعات مقدم بر حدود مطبوعات نوشته شده است.

انتظامی به ذکر موادی از قانون مطبوعات پرداخت و گفت: در صورت درست بودن حرف منتقد، باید با زبان روشن به میدان بیاید و به جای اسم مستعار، اسم واقعی اش را بیان کند.

وی درباره شناسنامه دار شدن منتقدان نیز گفت: متاسفانه اکنون سایت هایی وجود دارد که به صورت ˈشب نامهˈ عمل می کنند؛ ما موظف به برخورد با این رسانه ها هستیم اما چنین برخوردی نداشتیم.

این مقام مسوول با بیان اینکه حاشیه سازها و نوارسازها ضد سازندگی هستند، تصریح کرد: افراد می توانند در این مملکت دلواپس باشند اما چه لزومی دارد پلاکادری بالا برود که: «قاتل شهید احمدی روشن را از اتاقش بیرون کنید». واقعا این حرف چیست؟ این حرف بی پایه و اساس است و چیزی جز تشویش افکار عمومی نیست.

انتظامی به اهمیت توجه رسانه ها به منافع ملی اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها در دو جنگ خلیج فارس به خبرنگاران اجازه ندادند چیزی را مخابره کنند مگر آنکه به تایید آنها برسد.

وی با بیان اینکه رسانه های آمریکا به این مساله اعتراضی نکردند، ادامه داد: آنها می دانند که منافع امریکا در زمان جنگ توسط یک مجموعه تعیین می شود.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با تاکید بر اینکه در کشورمان نیز چهارچوب مذاکرات توسط رهبری تعیین شده و ایشان بارها گفته اند افرادی مذاکره کننده مورد اعتماد ایشان هستند، افزود: متاسفانه مجلس دو روز پیش از یک مذاکره مهم، وزیر خارجه را احضار و به وی کارت زرد می دهد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سی دی ˈمن روحانی هستمˈ نیز با اطلاعات نادرست، تصویر مخدوشی از رییس جمهوری ارایه شده است.



** فضای نقد در 35 سال اخیر در کشور وجود داشته است

حمید مقدم فر نیز در این برنامه با بیان اینکه در 35 سال اخیر فضای نقد در کشور وجود داشته است، گفت: در زمان جنگ به دلیل فضای خاص جامعه و شرایط آن دوره، فضای امنیتی حاکم بود اما پس از پایان جنگ و در دوران سازندگی، دولت اجازه نقد نمی داد؛ در دولت خاتمی فضای نقد به شکل افراطی باز شد و متاسفانه برخی مطبوعات به تعبیر مقام معظم رهبری به سنگرهای دشمن تبدیل شدند. البته فضای نقد در دولت احمدی نژاد نیز وجود داشت و در این دوران تداوم پیدا کرد.

مقدم فر به سخنان امام (ره) درباره نقد مسوولان نیز گفت: متاسفانه از گذشته تاکنون، فرهنگ نقد در کشور رشد نیافته است به طوری که در برخی مواقع، فرهنگ عمومی رسانه ها در حوزه نقد دارای چهارچوب های اخلاقی و شرعی نیست و تناسبی با آرمان های فرهنگی ندارد.

مقدم فر درباره اظهارت معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز گفت: موافق نظر معاون مطبوعاتی هستم اما متاسفانه در فضای امروز کشور، به جای توجه به اصل پیام، نظام در این حاشیه ها گیر کرده است.

مقدم فر درباره ضرورت برگزاری همایش ˈدلواپسمˈ و ساخت فیلم مستند ˈمن روحانی هستمˈ نیز گفت: درباره این همایش و سی دی، حرفی ندارم و بانیان آنها باید درباره کارشان صحبت کنند.
 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب