امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3340 تاریخ انتشار: جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر برزین ضرغامی خبر داد؛

تحلیل فضای فرهنگی و اجتماعی موجود توسط شوراهای فرهنگ عمومی/ مشارکت مردم، رصد دقیق مسائل فرهنگی و ارائه راه حل های اجرایی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت: شوراهای فرهنگ عمومی باید با تأمل، تأنی و انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی، فضای فرهنگی و اجتماعی موجود را تحلیل کنند تا بتوانند مطابق با نیازها و خواسته های آحاد جامعه، به راهکارهای فرهنگی لازم دست یافته و برحسن اجرای آن توسط نهادهای اجرایی نظارت نمایند.
تحلیل فضای فرهنگی و اجتماعی موجود توسط شوراهای فرهنگ عمومی/ مشارکت مردم، رصد دقیق مسائل فرهنگی و ارائه راه حل های اجرایی

به گزارش خبرایران،شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از شوراهای مهم در عرصه فرهنگی کشور فعالیت می کند که باتوجه به برگزاری پنجمین همایش شوراهای فرهنگ عمومی استان تهران، با دکتر برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی استان گفتگو کردیم:

 

آقای دکتر ضرغامی! جایگاه شورای فرهنگ عمومی استان در سیاست گذاری و تصمیم گیری های کلان فرهنگی استان چیست؟

با نگاهی به ساختارهای اداری و اجرایی کشور، می بینیم که در همه جا به فرهنگ و الزامات فرهنگی توجه ویژه شده است؛ اما آنچه در این میان، مورد اهتمام و توجه بوده، فرهنگی است که ازمشارکت و پشتوانه مردمی برخوردار باشد. امری که در پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش برجسته ای داشته و آنچه باعث پیروزی ، استمرار و بالندگی جمهوری اسلامی ایران در این 35 سال گذشته بوده، آگاهی و حضور مردم در عرصه های مختلف بوده است.

یکی از این نهادهای مهم فرهنگی، تشکیل و راه اندازی نهاد مبارک شورای فرهنگ عمومی در سال 1364 است که فرصت و ابزار مناسبی جهت استفاده از پتانسیل­های ثمر­بخش مردمی در امر اشاعه و ترویج فرهنگ عمومی در بین مردم و هماهنگی در بین دستگاههای دولتی است. نهادی که در این سالها به خوبی رشد و تعالی یافته؛ بگونه ای که راه اندازی و تأسیس آنها در همه شهرها و بخشها و روستاهای بزرگ، تبدیل به یک نیاز و ضرورت شده است. این امر، بیانگراستفاده درست این نهاد از نظرات مردمی و نقش بی بدیل آن در شکل گیری فرهنگ عمومی است. موضوعی که به خوبی در فرمایش مقام معظم رهبری، تجلی یافته؛ آنجا که فرمودند: (( فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام‌بخش مردم در حرکات و اعمال آنها است؛ فرهنگ این است ))

باتوجه به نقش بی بدیل فرهنگ در توسعه و پیشرفت و فعالیت های اجتماعی، تشخیص نیازهای فرهنگی جامعه و ضرورت هماهنگی و همسویی صاحب نظران، کارشناسان و برنامه ریزان فرهنگی در شناخت این نیازها که از موضوعات مهم این حوزه به شمار می رود؛ در این راستا شورای فرهنگ عمومی استان با هدف شناخت و اطلاع از وضع فرهنگ عمومی و اصلاح و ارتقای آن و نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی زیر نظر شورای فرهنگ عمومی کشور تشکیل شده است تا بر اساس آئین نامه های اجرایی به وظایف فرهنگی خود عمل کنند.

این شورا در بخش شناخت و اطلاع از وضع فرهنگ عمومی چه راهکارهایی را اتخاذ می کند؟

بر اساس آئین نامه شورای فرهنگ عمومی استان شناخت و اطلاع از وضع فرهنگ عمومی استان از طریق مطالعه، تجزیه و تحلیل و ارزیابی سالانه بر اساس شاخص های تدوین شده در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، شناسایی و ارزیابی علمی، پیش بینی و رصد موضوعات اجتماعی و فرهنگی فراگیر استان، انجام تحقیقات مرتبط با فرهنگ عمومی استان و تحلیل و ارزیابی نتایج تحقیقات علمی انجام شده به منظور دسترسی به راهکارهای مناسب جهت حل مسایل فرهنگی، شناسایی، سنجش استعدادها، قابلیت ها و توانمندی های فرهنگی استان و بررسی و اظهار نظر نسبت به موضوعات، طرح ها و گزارش هایی که از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به شورای فرهنگ عمومی استان ارجاع داده می شود، راه کارهای عملیاتی و اجرایی شورای فرهنگ عمومی استان است که مورد پیگیری قرار می گیرد.

پنجمین همایش شوراهای فرهنگ عمومی استان بزودی برگزار می شود هدف از برگزاری این همایش را بیان کنید.

همایش شوراهای فرهنگ عمومی استان به صورت سالانه برگزار می شود که در سال 93 باحضور تمامی اعضای شوراهای فرهنگ عمومی استان، شهرستان ها و بخش ها در روز یکشنبه 28 اردیبهشت ماه با هدف تبیین سیاست ها و برنامه های شوراهای فرهنگ عمومی استان در سال 93 و همچنین ارزیابی عملکرد شوراهای سطح استان و تقدیر از شوراهای فعال در سال 92 برگزار می شود.

شوراهای فرهنگ عمومی استان از چند شورا و با چه ترکیبی از اعضا تشکیل می شوند؟

جلسات شورای فرهنگ عمومی در استان تهران در 13گستره سه گانه استان، شهرستان و بخش ها و در مجموع در 22 نقطه استان تشکیل می شود که از این تعداد 13 شورای فرهنگ عمومی شهرستان های استان تهران را شامل می شود و شورای فرهنگ عمومی بخش ها نیز در 8 بخش فعالیت می کنند.

فعالیت شوراهای فرهنگ عمومی استان تهران در طول سال 92 را چگونه ارزیابی می کنید؟

شوراهای فرهنگ عمومی در سطح استان در ارتباط با تعداد برگزاری جلسات این شورا و دستورات و مصوبات در سطح خوبی به سر می برند و در مجموع حدود 150 جلسه در سطح استان برگزار شده است که نزدیک به 400 دستور جلسه را مورد بحث و بررسی قرار داده اند و در نهایت بیش از 800 مصوبه جهت اجرا در بخش فرهنگ استان توسط شوراهای فرهنگ عمومی استان، شهرستان ها و بخش ها مورد تایید قرار گرفته است.

در دور جدید فعالیت شوراهای فرهنگ عمومی استان تهران، با توجه به وضعیت کلی فرهنگی و اجتماعی موجود، چه سیاست و برنامه هایی را دنبال خواهید کرد؟

نکته ای که باید به آن توجه داشت، درک و شناخت دقیق از مسایل، موضوعات و معضلات فرهنگی مبتلا به جامعه است که شوراهای فرهنگ عمومی باید با تأمل،  تأنی و انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی،  فضای فرهنگی و اجتماعی موجود را تحلیل کنند تا بتوانند مطابق با نیازها و خواسته های آحاد جامعه، به راهکارهای فرهنگی لازم دست یافته و برحسن اجرای آن توسط نهادهای اجرایی نظارت نمایند.

 انشاءالله در این دور جدید، شوراهای محترم فرهنگ عمومی بتوانند به این مهم توجه نمایند و با رصد دقیق مسائل فرهنگی و ارائه راه حل های اجراییِ مبتنی بر مسائل اعتقادی، به نقش خطیر خود، جامه عمل بپوشانند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب