امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 33542 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

سنا نعمتی درگفتگویی اعلام کرد؛

مرگ یزدگرد با طراحی بسیارساده یادآورنمایش‌های شرقی است/ بهرام بیضایی در مرگ یزد گرد حرف روز را می‌زند/ ازهنر تعزیه به جای استفاده از دکور واقعی درصحنه استفاده کردیم

خبرایران: سنا نعمتی نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه اجرای نمایش مرگ یزدگرد به لحاظ زبانی وفادار به نمایشنامه بیضایی است، درباره سبک و شیوه اجرایی آن گفت: در ابتدای تمرینات همراه با بازیگران نمایشنامه را تحلیل کردیم و با توجه به اینکه بهرام بیضایی از یک فضای تاریخی، حرف روز را در این اثر می‌زند، ما نیز بر آن شدیم تا آن را به لحاظ اجرایی به روز کنیم.
مرگ یزدگرد با طراحی بسیارساده یادآورنمایش‌های شرقی است/ بهرام بیضایی در مرگ یزد گرد حرف روز را می‌زند/ ازهنر تعزیه به جای استفاده از دکور واقعی درصحنه استفاده کردیم

نمایش «مرگ یزدگرد» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی «سنا نعمتی» از 15 مهرماه در سالن شماره 2 خانه نمایش مهرگان روی صحنه رفته ودراین نمایش بازیگرای چون؛ نغمه طوسى، لیلا میرحسینى، هامون خان‌محمدى، پویا پورهمدانى، افشین کامیاب‌فرد، حمید رکنى و بردیا رعیت‌زاده حضوردارند ، این درحالی است که وی این نمایش را در سال 1397 و دردوران دانشجویی در شهر اراک روی صحنه برده بود.

سنا نعمتی درگفتگویی درخصوص اجرای دوباره نمایش «مرگ یزدگرد» اظهارداشت: آن زمان علاقمند بودم تا این نمایش را با همان شخصیت‌های درون نمایشنامه روی صحنه آورم اما به دلیل شرایط آن دوران، این اتفاق نیفتاد و با تفکر دیگری آن اثر اجرا شد. اکنون پس از گذشت چند سال شرایط به گونه‌ای شده که می‌توانم این نمایش را همانند متن اصلی اجرا کنم.

نعمتی ضمن بیان اینکه اجرای این اثر به لحاظ زبانی وفادار به نمایشنامه آن است، درباره سبک و شیوه اجرایی آن عنوان داشت: در ابتدای تمرینات همراه با بازیگران نمایشنامه را تحلیل کردیم و با توجه به اینکه بهرام بیضایی از یک فضای تاریخی، حرف روز را در این اثر می‌زند، ما نیز بر آن شدیم تا آن را به لحاظ اجرایی به روز کنیم.

وی افزود: در اجرای این اثر آسیابی که در نمایشنامه است، وجود ندارد و لباس‌های آن دوره استفاده نمی‌شود. سعی کرده‌ایم اجرای این نمایش را با مفهوم نمایشنامه پیش ببریم و تلاش شده سبک کارمان با مفهوم اصلی متن سنخیت داشته باشد.

نعمتی درباره طراحی صحنه این نمایش خاطرنشان کرد: طراحی بسیار ساده است. صحنه فضای مربعی دارد که یادآور نمایش‌های شرقی است. سعی شده تا با استفاده از المان‌های همیشگی هنر تعزیه به جای استفاده از دکور واقعی، صحنه را طراحی کنیم و در نظر داشتیم تا تماشاگر همه چیز را تجسم کند. موسیقی‌های نمایش نیز به صورت پلی بک پخش می‌شود.

او با اشاره به اینکه بخشی از ایده‌های کارگردانی به دلیل فضای کوچک سالن، اجرایی نشد، گفت: به دلیل اینکه سالن شماره 2 خانه نمایش مهرگان فضای کوچکی دارد 50 درصد کار خنثی شد و 12 نفر از صحنه‌یاران که گاهی در پیشبرد نمایش موثر بودند، حذف شدند. لایه دیگری از کارگردانی این نمایش نیاز به فضا داشت که به دلیل کمبود فضا حذف شد و امیدوارم این نمایش در اجراهای بعدی فضای بازتری داشته باشد. با این حال از این بابت ناراحت نیستم و به آنچه در نظر داشتیم، رسیده‌ایم.

نعمتی در پایان سخنان خود گفت: مخاطبان این اثر نمایشی نباید انتظار داشته باشند که این نمایش را به شکل کهن و تاریخی آن ببینند چرا که ما در اجرا از فضا، طراحی صحنه و حتی سبک بازی‌ به روز، استفاده کردیم و این نمایش با آثار تاریخی کمی فاصله دارد.

سایر عوامل نمایش عبارتند از: دستیارکارگردان: پویا پورهمدانى، مشاور کارگردان: مونا عماد، طراح موسیقى: محمد ملکى، طراح لباس: شهره پرورش، منشى صحنه: محمد تندرو، طراح گریم: ساناز پورشعبان، اجراى گریم: سحر آژیر و آرش باتیس، طراح پوستر و بروشور و تیزر: امیر حسین رکنى و مدیر صحنه: مهدى فامیان.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب