امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3413 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱:۴۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

پنجمین همایش فرهنگ‌عمومی استان تهران /2؛

حجت‌الاسلام تقوی: فرهنگ باید جزء سبد خانوار قرار گیرد/ مسئولان فرهنگی باید یک نمره منفی به خودشان بدهند/ آئین نامه فرهنگ عمومی کشور باید اصلاح شود

خبرایران: رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: بسیاری از کسانی که دور میز فرهنگ عمومی می‌نشینند کشش فرهنگی ندارند و اگر چه در سایر حوزه‌ها خوب عمل می‌کنند اما کار فرهنگی را بلد نیستند.
 حجت‌الاسلام تقوی: فرهنگ باید جزء سبد خانوار قرار گیرد/ مسئولان فرهنگی باید یک نمره منفی به خودشان بدهند/ آئین نامه فرهنگ عمومی کشور باید اصلاح شود

به گزارش خبرنگار خبرایران، پنجمین همایش فرهنگ‌عمومی استان تهران صبح امروزبا حضور «سید حسین هاشمی» استاندار تهران ،«حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شاهمرادی» دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ،« حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی» رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ،«برزین ضرغامی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، تعدادی از ائمه جمعه شهرستان‌های استان تهران ، شوراهای فرهنگ عمومی استان تهران و اصحاب رسانه به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در پژوهشگاه نیرو برگزارشد.

دراین همایش «حجت الاسلام و المسلمین سید رضاتقوی» رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور نیز طی سخنانی اظهارداشت: در کشور ما معمولا همه در ایده پردازی نقش ایفا می‌کنند و حوزه نظریه پردازی کار مهمی است اما گاهی توجه نداریم که وظیفه ما نظریه پردازی نیست و این رهبری است که باید نظریه پردازی کند و ما باید نظریات را عملیاتی کنیم و متاسفانه بیشتر جلسات و نشست‌های مسئولان صرف نظریه پردازی می‌شود و ما در حوزه فرهنگ نظریات خوبی داریم و نیازی به نظریه پردازی نداریم بلکه حلقه مفقوده‌ عملیاتی کردن این اقدامات است.

وی تصریح کرد: شوراهای فرهنگ عمومی یک گروه متخصص و آگاه در زمینه عملیاتی کردن نظریه‌ها را به خدمت بگیرند و یکی از اشکالات مجریان ما این است که به جای اجرا نظریه پردازی می‌کنند یعنی جای خود را عوض کرده‌اند در حالی که مجریان موظف هستند مقوله‌های تصویب شده در نظام را اجرا کنند و همه ما می دانیم که برای تحقق اقتصاد مقاومتی مبتنی بر واقعیت‌ها باید برنامه عملی نوشته شود .

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه عنوان داشت: در مورد فرهنگ 170 تعریف شکل گرفته و ویژگی‌ آن بیان شده و ما اگر نتوانیم فرهنگ را سامان دهی کنیم در سایر حوزه‌ها هم موفق نخواهیم بود، بسیاری از مشکلات اقتصادی ما زمینه فرهنگی دارد؛ زندگی باید چارچوب داشته باشد و اینگونه زندگی کردن در جامعه ما قابل تداوم نیست.

وی با اشاره به نگرانی مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ تاکید کرد: آیا مسئولان ما در خصوص دلایل نگرانی معظم له کنکاش کرده‌اند این مسئله مهمی است که رهبر یک نظام اعلام می‌کند در خصوص مسائل فرهنگی کشور نگران است، ما به عنوان مسئولان فرهنگی باید یک نمره منفی به خودمان بدهیم که نتوانسته‌ایم دغدغه‌های ایشان را رفع کنیم و فرهنگ به دو بخش کلاسی و عمومی تقسیم می شود و فرهنگ کلاسی از طریق آموزش، مدرسه، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها منتقل می‌شود. اما نوع دیگری از فرهنگ، فرهنگ عمومی است که بسیار گسترده‌تر و مؤثرتر بوده به اندازه‌ای مهم است که بر فرهنگ کلاسی تاثیر می‌گذارد و حتی فعالیت معلمان در حوزه فرهنگ کلاسی را بی‌نتیجه می‌کند.

تقوی ابرازداشت: جامعه یک کلاس و دارای معلم، کتاب و امتحان است و چه کسی باید این کلاس وسیع را مدیریت کند؟ شورای فرهنگ عمومی تاسیس شده است تا کلاس جامعه را مدیریت کند و اگر اتفاقات ناگواری در جامعه ما رخ می‌دهد این مسئله نشان دهنده‌ای این است که کلاس فرهنگ عمومی اشکال دارد و شورای فرهنگ عمومی رصدخانه است و باید آسمان فرهنگ عمومی کشور را رصد کند با یک جلسه و سمینار فرهنگ اصلاح نمی‌شود. فرهنگ باید تبدیل به عادت شود تا جزء خصلت‌های افراد قرار گیرد.

وی با انتقاد از اینکه بسیاری از کسانی که در حوزه فرهنگ کار می‌کنند فرهنگی نیستند گفت: بسیاری از کسانی که دور میز فرهنگ عمومی می‌نشینند کشش فرهنگی ندارند و اگر چه در سایر حوزه‌ها خوب عمل می‌کنند اما کار فرهنگی را بلد نیستند. ما باید نیروها را توجیه کنیم و متاسفانه در تمام دولت‌ها وقتی یک رئیس جمهور عوض می‌شود تمام مسئولان تغییر می‌کنند و این به کار فرهنگی صدمه می‌زند. پست‌های کارشناسی را نباید سیاسی کرد متاسفانه عده‌ای از نیروها درست انتخاب نمی‌شود و با تغییر دولت‌ها نیروهای کار آمد با نیروهای بی تجربه تعویض می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی اضافه کرد: آئین نامه فرهنگ عمومی کشور باید اصلاح شود نمایندگان این شورا نباید تغییر کنند؛ استاندار و فرماندار عضو این شورا هستند تا از مصوبات این شورا حمایت کنند ولی به دلیل مشغله‌های زیاد به سختی در جلسات شوراها شرکت می‌کنند در حالی که باید افرادی عضو شورای فرهنگ عمومی باشند که فرصت مطالعه در کار فرهنگی و برنامه ریزی را داشته باشند و متاسفانه جلسات بسیار متعدد با حضور مسئولان برگزارمی شود وبه نظرم اگر روزی در جمهوری اسلامی دستور داده شود که جلسه برگزار نشود مسئولان بیکار خواهند ماند.

وی ادامه داد: مسائل فرهنگی باید از خانواده آغاز شود تا تحول در جان انسان‌ها صورت گیرد آموزش و پرورش و آموزش معلمان و مربیان نیز در راستای شیوه ترویج فرهنگ کار مصرف صحیح، خود اتکای و غیر نیز باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین محتوای کتاب‌های آموزشی ما باید روحیه کار و تلاش را تقویت کند. در کتاب‌های درسی به جای «بابا آب داد» باید گفت «بابا کار کرد» به جایی اینکه بگویم ما گاز، نفت و منابع معدنی داریم باید بگویم اگر تلاش نکنیم هیچ چیز نداریم.

حجت الاسلام تقوی خواستار گسترش آموزش فنی و حرفه‌ای در آموزش و پرورش، برگزاری مسابقات براساس کار و اصلاح ساختار مقررات دولتی شد و گفت: پاداش‌های کارهای دولتی باید در قبال تلاش صورت گرفته پرداخت شود؛ ما اگر بخواهیم فرهنگ کار را گسترش دهیم باید بر روی فرهنگ کار فردی، جمعی و نهادی برنامه ریزی کنیم و فرهنگ باید جزء سبد خانوار قرار گیرد.

 

بنابراین گزارش؛  در پایان این همایش  از شوراهای فرهنگ عمومی برتر استان تهران تجلیل به عمل آمد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب