امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3424 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۳:۱۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

پيامدهاي اشغال سفارت انگليس؛

روانچي:​ غرامت مي​دهيم اما عذرخواهی نمي​کنيم

روزنامه گاردین از قول مجيد تخت روانچي نوشته كه ایران آماده است تا موضوع جبران خسارات وارده به ساختمان سفارت تهران در انگلیس در جریان تظاهرات سال ۲۰۱۱ را در قالب بسته‌ای از موارد برای از سرگیری روابط دیپلماتیک مورد بحث قرار دهد، اما بابت آن حادثه عذرخواهی نخواهد کرد.
روانچي:​ غرامت مي​دهيم اما عذرخواهی نمي​کنيم
 

به گزارش خبرایران، مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه ایران؛ در ادامه گفته که بازگرداندن روابط دوجانبه به حالت سابق مورد بحث و بررسی قرار دارد. همچنين تخت روانچي عنوان كرده اتفاقات بسیاری در گذشته افتاده است که از ما بابت آن عذرخواهی نشده است. ما در حال همکاری با دولت انگلیس در مورد آنچه اتفاق افتاده هستیم و ممکن است غرامت بخشی از این گفتگوها باشد.معاون وزارت خارجه در مورد سفر اخیر «سایمون گس» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلیس به تهران نیز با بیان اینکه این سفر خوب پیش رفت، گفته است: «در مورد برخی چیزها توافق شد و در مورد بقیه موارد نه. خوب است که در مورد این موارد مذاکره شود. داریم در جهت درستی حرکت می‌کنیماز زمان قطع روابط تهران و لندن، گس عالی‌ترین مقام انگلیسی است که به تهران سفر کرده است.
روزنامه گاردین در پایان گزارش خود، در مورد آینده روابط تهران و لندن نوشته است: «اینکه ایران و بریتانیا روابط کامل دیپلماتیک را از سر می‌گیرند یا نه، تا حدی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای در وین بستگی دارد. اگر آن مذاکرات شکست بخورد، تحریم‌ها به قوت خود باقی بمانند و تنش میان ایران و غرب بار دیگر افزایش یابد، ممکن است مصالحه دور از دسترس باشد

نگاهي به روابط گذشته ايران- انگليس
پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در بهار گذشته، تهران و لندن با رایزنی های مستمر درباره ارتقای گام به گام روابط دیپلماتیک میان دو طرفش به توافق رسیدند. اين دو كشور در تاریخ ۱۶ مهرماه سال قبل توافق کردند ارتباط‌شان را به سطح کاردار غیرمقیم ارتقاء دهند. در پی این توافق، محمدحسن حبیب‌الله زاده به عنوان کاردار غیر مقیم ایران و آجی شارما به عنوان کاردار غیرمقیم انگلیس معرفی شدند.
در اواخر پاییز ۱۳۹۰ با حمله تعدادی از افراد معترض در تهران به سفارت انگلیس و اشغال کوتاه مدت ساختمان سفارت، این کشور تصمیم گرفت سفارت خود را تعطیل کند. دولت انگلیس همزمان ضمن تعطیل کردن سفارت ایران در لندن، دستور اخراج دیپلمات های ایرانی از انگلیس را صادر کرد. . پس از تعطیلی سفارت‌های دو کشور، سفارت سوئد در تهران حافظ منافع دولت بریتانیا و درمقابل سفارت عمان در لندن، حافظ منافع دولت ایران شد. اما بعد از حدود ۲ سال ایران و انگلیس به قطع روابط پایان دادند و رابطه مستقیم دیپلماتیک میان دو کشور ازسرگرفته شده است.
لازم به يادآوري است كه رهبر معظم انقلاب ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ در ديدار هزار نخبه و فعال دانشجویی ، با اشاره به واقعه حمله به سفارت انگلیس، لزوم کنترل احساسات و پرهیز از تصمیم گیری در اوج احساسات را ضروری دانستند و افزودند: در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود. ولی رفتنشان درست نبود.
با صحبت هاي جديد معاون وزير خارجه احتمال پرداخت غرامت از سوي ايران قوت گرفته اين در حالي است كه چند وقت بعد از اشغال سفارت، دویچه‌وله بر اساس گزارش روزنامه «تلگراف» مدعی شده بود یک سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا با ادعای گسترده بودن تخریب اموال این کشور در تهران گفته این کشور طبق کنوانسیون وین خواستار پرداخت غرامت است.
دویچه‌وله همچنين مدعی شده بود میزان خسارت وارده به اموال دیپلماتیک این کشور در ایران بیش از یک میلیون پوند تخمین زده می‌شود! این منبع در ادامه آورده بود تابلوهای نقاشی ارزشمند، فرش، مبلمان، جواهرات، اشیای قیمتی، دستگاه‌های الکترونیک و چند خودروی اداری از جمله اموالی هستند که تخریب شدند.


 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب