امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3493 تاریخ انتشار: یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور اعلام کرد؛

خیرین سلامت به‌جای تشویق تنبیه می‌شوند/ ایران سی وسومین خیریه بین‌المللی دنیا

سید‌رضا نیری دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور گفت: متاسفانه خیرین سلامت در کشور نه تنها تشویق نمی‌شوند، بلکه در برخی مواقع آنها را هم تنبیه می‌کنند که اخذ گمرک 800 میلیون برای ورود دستگاه پزشکی نمونه از این رویکرد است.
خیرین سلامت به‌جای تشویق تنبیه می‌شوند/ ایران سی وسومین خیریه بین‌المللی دنیا

به گزارش خبرایران، نشست خبری فعالیت‌های مجمع خیرین سلامت امروز، چهارم خرداد در محل جلسات این مجمع با حضور سید‌رضا نیری مشاور وزیر بهداشت و دبیر کل مجمع، طباطبایی معاون مجمع خیرین سلامت کشور و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

در این نشست سید رضا نیری مشاور وزیر بهداشت و دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور سخنان خود را با اشاره به اهمیت وقت و زمان آغاز کرد و گفت: کار خیر را نباید به فردا انداخت. زمانی که در اختیار انسان است بسیار ارزشمند است و باید برای کارهای خیر در هر زمینه‌ای این زمان را حفظ کرد.

وی با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که مجمع خیرین سلامت در سال‌های گذشته و جاری انجام داده‌اند، گفت: مجمع خیرین سلامت نزدیک به پنج سال است که تشکیل شده است. این تشکیلات در اصل به امر مقام معظم رهبری و با توجه به منویات ایشان تشکیل شد. در سال دوم، مجمع کارهای عملیاتی خود را با هیئت امنا و مدیران ابتدا در استان‌ها و بعد از آن در شهرستان‌ها انجام داد. استقبال خیرین نسبت به این مسئله هم بسیار خوب بود و ما توانستیم بیش از 160 دفتر از این تشکیلات را در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی کنیم.

دو‌هزار 300 میلیارد تومان کمک‌های مردمی در چهار سال

وی با اشاره به اینکه تمام پروژه‌هایی که توسط این مجمع انجام می‌شود با هزینه خیرین و هیئت امنا تأمین می‌شود، گفت: در مدت حدود چهار سال فعالیت‌های اخیر مجمع بیش از دو‌ هزار و 300 میلیارد تومان کمک‌های مردمی اهدا شده است و غریب به 50 هزار قطعه زمین، 16 هزار تجهیزات پزشکی  که همه آنها در اختیار دانشگاه شهید بهشتی قرار گرفته است و همچنین دو هزار و 780 تجهیزات غیرپزشکی به همراه بیش از 120 آمبولانس توسط خیرین به مجمع خیرین سلامت اهدا شد که سمبل این کمک‌ها را می‌توان جانبازی دانست که با وجود نداشتن 2 چشم و یک دست، زمینی در لواسان به ارزش پنج میلیارد تومان را برای ساخت بیمارستانی در بیرجند ویژه درمان بیماران سرطان اهدا کرد.

جوان‌ترین خیر کشور

نیری در ادامه به جوانترین خیر کشور اشاره کرد و گفت: این خانم جوان در حین عروسی و با آنکه جهیزیه نداشت و حتی با اینکه در تصادفی والدین خود را از دست داده بود و از ناحیه صورت به جراحی پلاستیک احتیاج داشت، در اقدامی خیرخواهانه دیه 50 میلیون تومانی خود را برای ساخت درمانگاه در روستایش تخصیص داد که ما هم در آنجا این درمانگاه را ساختیم.

دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور با اشاره به طرح بیمارستان سرطان در کشور گفت: قول‌هایی را خیرین دادند که به هدر رفت. در گذشته پول‌هایی که از خیرین حوزه سلامت گرفته شده بود به صورت سلیقه‌ای با ساخت بیمارستان در برخی مناطق و بدون کار کارشناسی ضایع شد و این در حالی است که این بیمارستان‌ها هیچ فایده‌ای هم نداشت. براین اساس ‌در تلاش هستیم که برای کارهای بزرگ و علی‌الخصوص در تهران با وزارت بهداشت هماهنگی کنیم و در استان‌های دیگر با دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت‌های خود را انجام دهیم.

در حوزه سلامت به ریشه بیماری‌ها بپردازیم

وی تأکید کرد: باید در حوزه سلامت به ریشه بیماری‌ها بپردازیم، زیرا یک بیمارستان، بیماری سرطان را شفا نمی‌دهد بلکه فعالیت‌های علمی و کارهایی که در آن بیمارستان انجام می‌شود آن بیمار را شفا می‌دهد پس باید کارهای ریشه‌ای کنیم، براین اساس مجمع خیرین سلامت کشور نیز در زمینه کارهای تحقیقاتی به خصوص در مقوله نانو برای تولید داروهای بسیار گران بیماران اقدام کرده است تا این داروها ارزان‌تر به دست آنها برسد. بنابراین پیشگیری مقدم بر درمان است.
وی افزود: در جای جای کشور از جمله ‌ مشهد، اصفهان، شیراز و تهران ساخت بیمارستان سرطان را در پیش داریم، ولی کارها باید به سمتی پیش رود که زیربناهای سلامت محور کشور همچون سلول‌های بنیادی تقویت شود.

کشورهای غربی به پیشرفت‌های کشورمان حسادت می‌کنند

دبیر کل مجمع خیرین سلامت خاطرنشان کرد: کشورهای غربی به پیشرفت‌های علمی کشورمان پی برده اند و حسادت می‌کنند و احساس خطر کرده‌اند. با وجود آنکه1+5 جایگاه خاصی در دنیا دارد ولی شواهد نشان از آن است که آنها ماهیت قدرت خود را از دست داده‌اند.

نیری با اشاره به دریافت هشت مجوز از وزارت بهداشت برای ورود تجهیزات و دستگاه‌های درمان سرطان به کشور گفت: ‌توانسته‌ایم با تلاش‌های بسیار دستگاه پت‌سی تی که هم پت اسکن و سی‌تی اسکن است را وارد کشور کنیم و این دستگاه در حال حاضر در بیمارستان مسیح دانشوری استقرار یافته است که برای جاسازی و قراردادن آن در این بیمارستان 23 میلیارد تومان هزینه شده است که هزینه آن را یک خیر به عهده گرفته است. البته دنبال این هستیم که این دستگاه‌ را به وزارت بهداشت و دانشگاه شهید بهشتی دهیم که آنها بتوانند بهترین استفاده را جهت رفاه حال بیماران انجام دهند.

مشاور وزیر بهداشت در ادامه افزود: خوشبختانه توسط سه خیر این دستگاه را با مشکلات بسیاری تهیه کردیم، ولی باید برای هزینه خدمات این دستگاه به مردم، وزارت بهداشت فکری کند زیرا هزینه هر بیمار برای استفاده از این دستگاه نزدیک به پنج میلیون تومان است. این دستگاه کارایی آن را دارد که وجود هر نوع سلول سرطانی در بدن انسان را نشان دهد.

نیری با اشاره به فعالیت‌ها و حمایت‌های مجمع در زمینه کارهای تحقیقاتی گفت: ‌‌گذشته که در کمیته امداد فعالیت می‌کردم که در این مدت حدود 50 هزار روستا را بازدید کردم و از نزدیک با درد و مشکل مردم آشنا بودم. پس از راه‌اندازی مجمع خیرین سلامت کشور نیز همت را بر آن گذاشتیم تا برای ساخت مراکز درمانی و بیمارستان در مناطق محروم و کم برخوردار تلاش کنیم زیرا مکان‌هایی در کشور وجود داشت که حتی همین امروز نیز راه‌های آنها در یک مدت زمانی شش ماهه بسته است و بیماران مجبور بودند روزها طی کنند تا به یک مرکز درمانی برسند.

ایران‌ سی‌وسومین خیریه بین‌المللی دنیا

نیری همچنین اشاره‌ای به مشارکت خیرین سلامت ایرانی در خارج از کشور داشت و گفت: تا کنون 32 سازمان حقوق بشر که هیچ کدام‌شان جنبه‌های عملی حقوق بشر را به طور واقعی ندارند در دنیا ایجاد شده است که هیچ‌کدام آنها نیز مسلمان نیستند، براین اساس در کشور سوئیس برای نخستین بار با نام ایران موسسه‌ای بین‌المللی با عنوان بنیاد نیکوکاری فردوس را با مشکلات فراوان راه‌اندازی کردیم و در جهان این بنیاد خیریه به نام ایران ثبت شد که توانستیم در این زمینه هم حساب بانکی باز کنیم و هم شعبه خودمان را در سوئیس دایر کنیم.

وی با اشاره به اینکه خیرین سلامت ایرانی متعددی برای کمک به بیماران کشورمان اعلام آمادگی کردند، گفت: از آن جمله می‌توان به خیری در تبریز اشاره کنم که 100 دستگاه دیالیز خریداری کرده است و در مجموعه 350 میلیارد تومان در این زمینه متقبل شده است.

‌کم‌توجهی مسئولان نسبت به خیرین سلامت

مشاور وزیر بهداشت از ‌کم‌توجهی مسئولان نسبت به خیرین سلامت گله کرد و گفت: گروهی از خیرین پنج هزار یتیم سید را تحت پوشش قرار داده‌اند که حتی در این زمینه از مراجع نیز اجازه گرفتیم که سهم سادات را برای آنان تخصیص دهیم. ولی این در شرایطی است که برای همین گروه خیرین و برای این کار خیر از آنان 800 میلیون تومان مالیات گرفتند.

نیری به ضرورت حمایت بیشتر از مقولات پیشگیری در حوزه سلامت اشاره‌ کرد و گفت: برنامه‌های ما برای آینده پیشگیری، غربالگری و سلامت مردم و دانش آموزان است. امروز مردم ما دچار معضلات عدیده‌ای از جمله آلودگی هوا، تغذیه نامناسب هستند و یکی از مهمترین مقولات کاهش استرس در آنها است. البته وقتی صحبت از اصلاح تغذیه می‌کنیم مسلما منافع خیلی‌ها به دلیل ذینفع‌بودن، موقعیت شان به خطر می‌افتد و مقابله با آنان کار سختی است و شاید حتی ما در این راه شهید شویم.

مشکلات امروز دانش‌آموزان تلفن همراه و اینترنت است

وی در ادامه به همکاری مجمع خیرین سلامت کشور با آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: با وزیر آموزش و پرورش صحبت‌هایی کرده‌ایم تا بتوانیم برای جلوگیری از یکی از مشکلاتی  که امروز دانش‌آموزان را درگیر خود کرده است و آن هم تلفن همراه و اینترنت است برنامه‌هایی برای ارتقای شخصیت دانش‌آموزان داشته باشیم و به آنها در قالب شخصیت‌های اجتماعی در مدارس مسئولیت بدهیم تا آنها عاشق کارهای خیر شوند براین اساس با توجه به تعداد 12 میلیونی دانش‌آموزان که اگر خانواده‌های آنها را حساب کنیم جمعیتی حدود 40 میلیون را می‌توان در این مقوله تحت پوشش قرار دهیم و بیشترین هدف ما نیز مبحث پیشگیری در حوزه سلامت است.

خیرین سلامت ‌نه تنها تشویق نمی‌شوند بلکه تنبیه هم می‌شوند

نیری همچنین اشاره‌ای هم به انتظارات خود از دولت در زمینه سلامت داشت و گفت: متاسفانه خیرین سلامت در کشور نه تنها تشویق نمی‌شوند بلکه در برخی مواقع آنها را هم تنبیه می‌کنند. مثال بارز آن همین دستگاه پت‌سی تی بود که به ایران آوردیم و نمونه آن در کشور وجود ندارد، ولی خیرین واردکننده این دستگاه مجبور می‌شوند 800 میلیون تومان عوارض گمرکی بپردازد و این در حالی است که ما مجبور بودیم کفش آهنی بپوشیم و برای کم کردن این عوارض تلاش کنیم که متاسفانه هیچ حمایتی هم از ما نکردند.

وی تصریح کرد: در تلاشیم تا آقای روحانی را حضورا ملاقات کرده و درباره این مشکلات با وی صحبت کنیم تا مشکلات خیرین سلامت کمتر شود و مشکلات رفع شود.

دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور در پایان به دو شماره حساب 020055005003 بانک دی و همچنین، 0201141214007 بانک دی به نام مجمع خیرین سلامت کشور اشاره کرد و گفت: افراد خیر که می‌توانند کمک‌های خود را در حوزه سلامت از طریق این حساب‌ها ارائه دهند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب