امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3531 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نصیر ملکی جو؛

می‌خواهم نگرش مخاطب را تغییر دهم / هیچ وقت به «ایسم» ها علاقه نداشتم

نصیر ملکی جو کارگردان نمایش«مسخ» گفت: هنرمند همیشه از روح دوران خودش استفاده می‌کند، من هیچ وقت به «ایسم» ها علاقه نداشتم،ذهن هنری من تشخیص می‌دهد از چیزهایی استفاده کنم که تا کنون وجود داشته است و در واقع من می‌خواهم نوع نگرش تماشاگر را تغییر دهم و با این با ریزه کاری‌ها مخاطب با جهانی نو مواجه می‌شود.
می‌خواهم نگرش مخاطب را تغییر دهم / هیچ وقت به «ایسم» ها علاقه نداشتم

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرایران، اشکان خطیبی که به عنوان مشاور هنری  نمایش «مسخ» گفت : این کار تقریبا هیچ ربطی به «مسخ» کافکا ندارد , شاید فقط زاویه دید شخصیت اصلی «مسخ» کافکا در نمایش ما وجود داشته باشد.  یکی از ویژگی‌هایی که در نمایش‌های تجربه‌گرایانه‌ای مثل «مسخ» وجود دارد، این است که شاید ارتباط برقرار کردن با مخاطب تا حدی سخت بشود. اما ویژگی درجه یکی که در آثار نصیر ملکی‌جو وجود دارد، این است که نگاه او به مسائل جدی با نوعی طنز تلخ و گزنده همراه است به شکلی که در جاهایی به کاریکاتور نزدیک می‌شود و این اغراق حتی به طراحی و دکور نمایش‌های او هم سرایت می‌کند.

وی افزود: لحن کارگردان و نگاهی که ملکی‌جو به مسائل پیرامونش دارد، باعث شده است که اتفاقا مخاطب راحت‌تر با آثار او ارتباط برقرار کند و با وجود اینکه نمایش «مسخ» دیالوگی ندارد و تنها در جاهایی نریشن‌هایی در کار وجود دارد، اما تا کنون مخاطب ارتباط خوبی با نمایش برقرار کرده است.

تهیه کننده در تئاتر ما جا افتاده است

خطیبی که پیش از این به عنوان مجری طرح با چند نمایش دیگر همکاری داشته است، در ادامه سخنانش درباره حضور تهیه کننده و اسپانسر در تئاتر و همچنین شرایط اجرای نمایش «مسخ» توضیح داد: به نظر من حضور تهیه کننده در تئاتر ما جا افتاده است اما مساله اصلی در برنامه‌ریزی کلان و بدنه صلی تئاتر است. نمایشی مثل «مسخ» نمایش کم خرجی نیست، مطمئنا برای چنین نمایشی افرادی علاقه‌مند به سرمایه گذاری هستند.

تنها فایده تالار حافظ، سقف بلند آن است

این بازیگر تئاتر و تلویزیون با اشاره به اجرای نمایش«مسخ» در تالار «حافظ» افزود: سالن «حافظ» به غیر از سقف بلندی که دارد، هیچ فایده‌ای برای اجرای ما نداشته است . از طرفی همزمان شدن اجرای ما با نمایشی دیگر در این سالن مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است.

خطیبی اظهار تاسف کرد: نمایش‌هایی هستند که با هزار امید و آرزو تولید می‌شوند اما آخرش چیزهای دیگری برایشان پیش می‌آید. مشکل‌ ما در چگونگی برنامه‌ریزی سالن‌های نمایش است، مطمئنا نمایشی مثل «مسخ» اگر قرار بود در هر جای دنیا اجرا شود، مدت طولانی به آن اجرا می‌دادند تا حداقل بتواند هزینه‌های خودش را تامین کند. اما تا زمانی که این سیستم به شکل درست در تئاتر طراحی نشود، نمی‌توان انتظار داشت که کارگردانی مثل نصیر ملکی جو بخواهد هر سال نمایشی را روی صحنه ببرد.

در نشست خبری که امروز 7 خرداد در تالار وحدت برگزار شد، نصیر ملکی جو طراح و کارگردان نمایش«مسخ» گفت : در کارهایم به دنبال این هستم که مخاطب با جهانی نو مواجه شود  و  این نمایش به لحاظ فرمت کار و ذهنیت داستان در راستای آثار قبلی من یعنی نمایش‌های « نان» و «سفید برفی و هفت کوتوله» است  و  بیشترین اتفاقی که در کارهایم به دنبال آن هستم این است که یک اثر شناخته شده را به شکل اغراق شده‌ای تغییر دهم یعنی ذهنیت مخاطب را نسبت به آن اثر عوض کنم به گونه‌ای که شاید در نهایت یک اسم مثل «مسخ» از آن اثر باقی بماند.

ملکی جو که نمایش‌اش را با نگاهی به داستان«مسخ» اثر مشهور فرانتس کافکا اجرا می‌کند، در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تولید چنین کاری مطمئنا سختی‌های زیادی دارد. من در این کار تاکید زیادی بر زنده بودن ماجرا و اتفاقات داشتم و می‌خواستم وقتی مخاطب با کار من روبرو می‌شود، اثری ببیند که تا حالا وجود نداشته است اما تازمانی که هنرمند تغذیه مالی نشود و این آرامش برایش وجود نداشته باشد، نمی‌تواند کاری را تولید کند که فراتر از آوردن پارچه و کاغذ روی صحنه باشد.

هیچ وقت به «ایسم» ها علاقه نداشتم

این کارگردان درباره انتخاب عنوان «مسخ» برای این نمایش توضیح داد: هنرمند همیشه از روح دوران خودش استفاده می‌کند، من هیچ وقت به «ایسم» ها علاقه نداشتم،ذهن هنری من تشخیص می‌دهد از چیزهایی استفاده کنم که تا کنون وجود داشته است، برای من فلسفه شگفتی این است که وقتی تماشاگر می‌آید «سفید برفی و هفت کوتوله» را می‌بیند، «سفید برفی» در آن نمی‌بیند، در واقع من می‌خواهم نوع نگرش تماشاگر را تغییر دهم و با این با ریزه کاری‌ها مخاطب با جهانی نو مواجه می‌شود.

او افزود : دوستان و بازیگرانی که در این نمایش حضور داشتند، با سختی کار کردند، ما شبانه روز کار کردیم و شبانه روز فرسوده شدیم و تا همین الان هم درگیر تمرین هستیم برای همین باید از همه این دوستان تشکر می کنم.

عاشق کارهای ملکی‌جو شدم

همچنین فلامک جنیدی از بازیگران نمایش «مسخ» درباره تجربه حضورش در این اثر نمایشی گفت: «مسخ» کار بسیار متفاوتی است، زمانی که نصیر ملکی جو پیشنهاد بازی در این کار را به من داد، از او خواستم تا متن کار را بخوانم اما نصیر گفت که هیچ متنی وجود ندارد و برای همین دو تا از فیلم‌های کارهای قبلی‌اش را به من داد ، وقتی که آنها را دیدم عاشق کارهایش شدم و برای همین دوست داشتم که این نمایش را تجربه کنم.

او ادامه داد: بازی در این نمایش برایم چالش زیادی داشت، در این کار نگاه ریزبینانه و خاصی وجود دارد که با نوعی طنز همراه است و همین اتفاق بسیار برایم پسندیده بود.

می‌توان جمله «تئاتر فقیر است» را تغییر داد

در ادامه حسن جودکی مجری طرح این نمایش گفت: پروسه تولید این نمایش پروسه سختی بود‌ که حدود یک ماه به صورت فشرده تمرینات آن صبح تا عصر ادامه پیدا کرد.

او درباره حضور اسپانسرها در تئاتر ادامه داد: تئاتر اگر همراه با برنامه‌ریزی باشد، مطمئنا می‌تواند درآمدزایی داشته باشد و این جمله‌ای که می ‌گوییم «تئاتر فقیر است»، به اعتقاد من می‌تواند تغییر کند، ما نمایش‌هایی داریم که می‌توانند هزینه‌های خود را تامین کنند. اگر تبلیغات خوبی برای نمایش‌ها اتفاق بیفتد، مطمئنا زمینه برای حضور شرکت‌های بازرگانی در تئاتر فراهم می‌شود.

بنابراین گزارش؛ نمایش «مسخ» این روزها ساعت 20 و سی دقیقه درتالار «حافظ» روی صحنه است.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب