امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3534 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبرداد؛

ثبت نام دانش‌آموزان از اول خرداد تا ۱۸ تیر / توسعه رشته‌ علوم انسانی / قانون 11 شوراها و مجوز دریافت کمک‌های مردمی

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ثبت نام دانش‌آموزان از اول خرداد تا ۱۸ تیر گفت: اخذ وجه هنگام ثبت نام ممنوع است اما مدارس می‌توانند بعد از ثبت‌نام کمک‌های مردمی را دریافت کنند.
ثبت نام دانش‌آموزان از اول خرداد تا ۱۸ تیر / توسعه رشته‌ علوم انسانی / قانون 11 شوراها و مجوز دریافت کمک‌های مردمی

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری «علی زرافشان» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش  صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار و دراین نشست خبری «علی زرافشان» معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش  طی سخنانی اظهار داشت: برای ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول دبستان کارهای مقدماتی به منظور مراجعه آنها به پایگاه‌های سنجش سلامت برای تعیین وضعیت سلامت جسمانی آغاز شده است که این دانش‌آموزان از اول خرداد در پایگاه‌های سنجش سلامت پذیرش شدند.

وی افزود: ثبت‌نام دانش‌آموزان سایر مقاطع تحصیلی بعد از پایان امتحانات آغاز می‌شود که به این منظور یک بازه زمانی 49 روزه از اول خرداد تا 18 تیر برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آغاز فعالیت پروژه مهر در این وزارتخانه گفت: امیدواریم با همتی که در مجموعه آموزش و پرورش ایجاد شده است شاهد برگزاری باشکوه سال تحصیلی باشیم.

زرافشان در خصوص هدایت تحصیلی دانش‌آموزان عنوان کرد: دانش‌آموزان مقطع متوسطه پس از پایان سال اول باید شاخه و رشته درسی خود را تعیین کنند که انتخاب رشته درسی یکی از مهمترین اتفاقات در زندگی دانش‌آموز است؛ اگرچه در امر انتخاب رشته علاقه دانش‌آموز یکی از پارامترهای مهم است اما باید توجه داشت که صرف در نظر گرفتن علاقه باعث می‌شود تا هدایت تحصیلی تک‌بعدی می‌شود در حالی که در فرم هدایت تحصیلی 3 ملاک برای ملاک انتخاب رشته دانش‌آموز در نظر گرفته شده است. علاقه دانش‌آموز، توزیع متوازن بین‌رشته‌ها و توجه به قانون و نیازهای کشور از جمله ملاک‌هایی است که در امر انتخاب رشته به آن توجه می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص توزیع متوازن بین رشته‌ها تصریح کرد: در شاخه نظری رشته‌های انسانی، تجربی و ریاضی وجود دارد که هم‌اکنون شاهد رشد بیش از اندازه رشته تجربی هستیم به گونه‌ای که 47 درصد دانش‌آموزان شاخه نظری در رشته تجربی تحصیل می‌کنند. رشد بیش از اندازه رشته تجربی باعث ایجاد مشکلاتی شده است از جمله اینکه در تأمین فضا، امکانات و نیروی انسانی متخصص با مشکل مواجه هستیم؛ از سوی دیگر آموزش عالی در پذیرش این دانش‌آموزان نیز به مشکل بر می‌خورد و شاهد پشت کنکوری‌ها در رشته نظری خواهیم بود.

زرافشان بیان کرد: قانون برنامه پنجم توسعه تأکید دارد تا رشته علوم انسانی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توسعه یابد که در جهت تحقق این موضوع تلاش می‌کنیم. به گونه‌ای که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید 46 درصد دانش‌آموزان در رشته فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل باشند.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص بازماندگان از تحصیل در مقطع متوسطه اول و دوم گفت: در دوره اول و دوم متوسطه بحث بازماندن از تحصیل تعاریف متفاوتی دارد. بر اساس قانون تا پایان دوره متوسطه اول تحصیلات اجباری است بنابراین در دوره ابتدایی و راهنمایی باید پوشش تحصیلی واقعی به 100 درصد برسد که در دوره ابتدایی با پوشش تحصیلی 98 درصد در حال رسیدن به پوشش 100 درصدی هستیم. در دوره متوسط اول نیز تلاش می‌کنیم تا حداکثر پوشش تحصیلی را ایجاد کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در دوره متوسطه دوم تحصیلات اجباری نیست، اگرچه هدفگذاری این است که تمام دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهیم. هر ساله در شروع سال تحصیلی تفاهمنامه‌ای را با آموزش و پرورش استان‌ها امضا می‌کنیم و تعهدات را برای دستیابی به شاخص‌ها، تعریف می‌کنیم که در طول چندسال گذشته توانسته‌ایم به شاخص‌های خوبی دست یابیم.  به گونه‌ای پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در دوره متوسطه 80 درصد است که تلاش می‌کنیم تا پایان برنامه پنجم توسعه آن ا به 90 درصد برسانیم.

زرافشان در خصوص فعالیت‌های فوق برنامه مدارس عنوان کرد: در قانون شوراها فعالیت‌های فوق برنامه مدارس تعریف شده است که می‌توان به برگزاری کلاس‌های آمادگی کنکور خصوصا در مناطقی که دانش‌آموزان به آموزشگاه‌ها دسترسی ندارند و کلاس‌های تقویتی و تجدیدی در مدارس اشاره کرد. همچنین علاوه بر این فعالیت فوق برنامه آموزشی جنبه‌ای دیگری از فعالیت‌های فوق برنامه تربیتی در مدارس وجود دارد که تمام این برنامه‌ها داوطلبانه و با هدف پاسخگویی به علایق و استعدادهای دانش‌اموزان است. نکته قابل توجه این است که بسیاری از پیشرفت‌های علمی و فناوری دانش‌آموزان محصول کلاس‌ها و فعالیت‌های فوق برنامه مدارس است.

 وی در خصوص توسعه رشته علوم انسانی بیان کرد: علاقه‌مند هستیم دانش‌آموزانی که به سمت رشته انسانی می‌روند ممتاز و برجسته باشند چرا که تحولات کشور باید توسط تئوری‌پردازان رشته علوم انسانی تبیین شود. هم‌اکنون بیشتر دانش‌آموزان شاخه نظری به رشته تجری می‌روند و رشته انسانی در رتبه دوم قرار دارد.

 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص اخذ شهریه توسط مدارس هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان عنوان کرد: در دستورالعمل ثبت‌نام بحث دریافت شهریه در مدارس به غیر از مدارس خاص ممنوع شده است  و مدارس تنها می‌توانند هزینه کتاب و بیمه را دریافت کنند اما باید توجه داشت که براساس قانون ماده 11 شوراها دریافت کمک‌های مردمی بعد از ثبت‌نام توسط مدارس مجاز است. این کمک‌ها با هدف برگزاری فعالیت‌های فوق برنامه در مدارس با استفاده از مشارکت‌های مردمی است.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب