امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3539 تاریخ انتشار: دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مجیدی در مراسم اختتامیه جشنواره نشانه‌نوشته پیامبر اکرم (ص) مطرح کرد؛

من و دوستانم توفیق داشتیم 7 سال به طور روزمره دائم الصلوات باشیم/ آثار جشنواره در عنوان‌بندی فیلم محمد رسول‌الله (ص) می شود

مجید مجیدی رئیس جشنواره نشانه نوشته پیامبر اکرم (ص) گفت: این جشنواره بهانه‌ای بود برای پرداختن به نام مقدس حضرت محمد (ص) که آن را به فرهنگ عمومی وارد کنیم اگر چه سال‌ها در این زمینه کار شده است اما به صورت تخصصی و جدی کمتر کاری در این راه صورت گرفته است.
من و دوستانم توفیق داشتیم 7 سال به طور روزمره دائم الصلوات باشیم/ آثار جشنواره در عنوان‌بندی فیلم محمد رسول‌الله (ص) می شود

به گزارش خبرایران، مراسم افتتاحیه نمایشگاه جشنواره نشانه نوشته پیامبر اکرم(ص) و اهدای جوایز این جشنواره عصر روز دوشنبه پنجم خردادماه با حضور جمعی از مسئولین و هنرمندان در تالار شهناز خانه هنرمندان برپا شد. در این مراسم جمال کامیاب رئیس سازمان زیباسازی تهران، مجید مجیدی رئیس جشنواره نشانه نوشته پیامبر اکرم (ص)،حسن بلخاری، محمد سریر، محمد سرسنگی، علی محمد حیدریان، ابراهیم حقیقی، جلیل رسولی، حبیب صادقی، عبدالجبار کاکایی ،حسام الدین سراج و فاضل جمشیدی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم جمال کامیاب رئیس سازمان زیباسازی تهران گفت: آغاز برپایی این جشنواره را در ابتدای راه مدیون جواد شوشتری بودیم و باید از ریاست جشنواره مجید مجیدی و اعضای شورای داوران قدردان باشم که به خوبی از پس مسولیی که بر عهده داشتند برآمدند.

وی افزود: نام سازمان زیباسازی با زیبایی گره خورده و این موضوع به ما اجازه نمی‌دهد که به سراغ غم و غصه برویم و در این میان هنرمندان همواره، همراه ما بودند و بی‌شک باید گفت سازمان زیباسازی شهر تهران یکی از معدود سازمان‌هایی است که همواره هنرمندان با آن ارتباط مستمر و تنگاتنگی دارند. جشنواره نشانه نوشته پیامبر اکرم (ص) بی‌شک بسیار میمون و مبارک است، به ویژه که وام‌دار نام پیامبر (ص) است و من بسیار خوشحالم که سازمان زیباسازی شهرتهران در برگزاری آن سهمی داشته است.

مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمد (ص)» نیز در ادامه این مراسم ضمن تبریک به عموم مسلمانان جهان گفت: این شب مبارک و فرخنده را به همه تبریک می‌گویم و امیدوارم در کنار نام مبارک حضرت رسول (ص) اتفاقات خوب شایسته و بزرگی بیافتد به خصوص که امسال سال فرهنگ نامیده شده و چه بهتر که نام، سیره، زندگی و اخلاق نبوی حضرت را سرلوحه رفتار و کردار خود در زندگی قرار دهیم.

مجیدی با تشکر از سید جواد شوشتری رئیس پیشین و جمال کامیاب رئیس فعلی سازمان زیباسازی شهرداری تهران، از جامعه هنری انتقاد کرد و گفت: به ساحت مقدس نبی اکرم (ص) خیلی جفا شده است، به خصوص در سال‌هایی که به نام آن حضرت بود اما کار جدی برای ایشان صورت نگرفت. ما توقع داشتیم که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «نشانه‌نوشته پیامبر اکرم (ص)» علاوه بر مسئولان دوستان هنرمند نیز به دلیل شانیت این موضوع حضور می‌یافتند.

مجیدی ادامه داد: اگر چه این جشنواره با استقبال ویژه‌ای روبرو شده است اما دوست داشتم از سوی جامعه هنری برای حضور جدی‌تر در این عرصه بیشتر تلاش می‌شد و مسئولان نیز برنامه‌ریزی گسترده‌تری برای نشان دادن شان و منزلت پیامبر اسلام می‌داشتند. معتقدم که بسیاری از مسائل سخت اجتماعی ما را در همه عرصه‌ها با پرداختن به سیره نبوی می‌تواند حل کرد.

رییس جشنواره نشانه‌نوشته پیامبر اکرم (ص) تاکید کرد: باید فرهنگ نبوی را در زندگی اجتماعی خود جاری کنیم و آن را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم. در میان ما مسلمانان مرسوم است که به امامزاده‌ها نذر می‌کنیم اما کم پیش می‌آید که به حضرت محمد(ص) نذر کنیم. باید در جامعه برای این امر فرهنگ‌سازی کنیم. پیامبر عصاره همه خوبی‌هاست.

او افزود: متاسفانه ما نتوانستیم آن‌گونه که باید اسلام ناب محمدی را در جهان معرفی کنیم برای همین است که برخی تلاش می‌کنند اسلام را دین خشونت و جنگ طلبی معرفی کنند و این قدر سلفی‌ها و طالبانی‌ها که قرائت درستی از دین اسلام ندارند در جهان زیاد شده‌اند.

مجیدی با اشاره به برپایی جشنواره نشانه‌نوشته پیامبر اکرم (ص) تاکید کرد: این جشنواره بهانه‌ای بود برای پرداختن به نام مقدس حضرت محمد (ص) که آن را به فرهنگ عمومی وارد کنیم اگر چه سال‌ها در این زمینه کار شده است اما به صورت تخصصی و جدی کمتر کاری در این راه صورت گرفته است.

مجیدی با اشاره به برگزاری جشنواره پیامبر اعظم (ص) که اولین دوره خود را پشت سر می‌گذارد، گفت: تلاش بسیاری در این جشنواره صورت گرفته بود که باقیات و صالحات برگزارکنندگان آن است اما باید با نگاه تخصصی به آن نگاه کرد به طور مثال ارائه 800 فیلمنامه در این جشنواره چگونه کارشناسی شده و چه اندازه این آثار قابل قبول است و چند درصد آنها در آینده به ثمر می رسد. بنابراین کیفیت در این گونه جشنواره ها بسیار مهمتر از کمیت آنهاست.

مجیدی در ادامه گفت: بزرگان دین بهترین ذکر را صلوات بر محمد و آل محمد عنوان کرده‌اند من و دوستانم توفیق داشتیم 7 سال به طور روزمره دائم الصلوات باشیم و این توفیق بزرگ نصیب ما شده و عمرمان را صرف پروژه بزرگی کرده‌ایم که امیدواریم ظرف 5 ماه آینده آماده شود. امیدوارم این اثر شروع حرکت جدی در این عرصه باشد و آغازی برای ساخت فیلم‌های دیگری برای پیامبر اکرم  (ص) باشد.

مجیدی با اشاره به لوکیشن فیلم محمد (ص) گفت: شهرک بزرگ و عظیمی در جاده قم برای فیلم حضرت محمد (ص) ساخته‌ایم که سازهای این بنا تا 30 سال آینده هم استقامت دارند و امیدوارم این شهرک که شهرک سینمایی جهان اسلام است زمینه ساخت فیلم‌های سینمایی دیگری را برای پیامبر اکرم (ص) فراهم کند.

او درباره جشنواره نشانه‌نوشته پیامبر (ص) هم گفت: پیشنهاد من و محمدمهدی حیدریان مشاور من در این پروژه این بود که با توجه به عنوان این فیلم که نام مقدس حضرت محمد(ص) است، از هنرمندان جهان دعوت کنیم تا نام‌نوشته‌هایی را با عنوان محمد رسول الله بنویسند و برای ما ارسال کنند تا بعدها یکی از آنها را برای عنوان‌بندی فیلم محمد رسول‌الله (ص) انتخاب کنیم که البته این الزام وجود ندارد که نام نوشته این فیلم یکی از آثار برنده جشنواره باشد. ممکن است عنوانی انتخاب کنیم که در لیست برنده‌های جشنواره حضور نداشته باشند.

مجیدی با تقدیر از تلاش هیات داوران جشنواره عنوان کرد: در این جشنواره آثار خارجی نداشتیم چون تجربه‌ای در این زمینه وجود نداشت و بخش روابط عمومی ما نتوانست آثار هنرمندان خارجی را به این جشنواره جذب کند. اگر چه به گفته جلیل رسولی استاد خوشنویس، استادان برجسته خوشنویسی چندانی در دنیا وجود ندارد که بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.

مجیدی در پایان تصریح کرد: امیدوارم این مسیر در سال‌های بعد ادامه یابد و این حرکت شروع‌کننده یک جریان اساسی باشد؛ به شرطی که هنرمندان و مسئولان جدی‌تر وارد این حوزه شوند تا بهره‌های بیشتری ببریم.

در ادامه مراسم عبدالجبار کاکایی یکی از شعرهای جدیدی که برای حضرت محمد (ص) سروده بود را خواند و گفت : ادبیات فارسی به ویژه ادبیات معاصر ما به شدت به حضرت محمد(ص) بدهکار است و نتوانستیم هم‌سنگ شاعران قرن‌های پیش به مقام شامخ این پیامبر در اشعارمان بپردازیم.

او در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که فعالیتی که مجید مجیدی برای ساخت فیلم حضرت محمد (ص) شروع کرده است زمینه و فضای جدیدی را برای هنرمندان به وجود بیاورد که به این موضوع دوباره بپردازند.

پس از آن حجت‌الله امرودی به نمایندگی از سازمان زیباسازی و شهردار تهران گفت: پیامبر اکرم (ص) کسی بود که اگر کسی سراغی از او نمی‌گرفت او سراغ آن فرد را می‌گرفت و گران‌ترین چیز در زندگی‌اش عطرش بود. او پیامبر همه خوبی‌ها است و الگوی انسان کامل.

او درباره عدم حضور قالیباف در این مراسم گفت: آقای قالیباف قرار بود در این مراسم شرکت کند اما به دلیل مشکلات نتوانست اما به من وظیفه داد تا مسئولیت قدردانی ایشان از مجید مجیدی را بر عهده بگیرم.پیامبر (ص) نمونه کامل یک مدیر موفق بود او در مدت 23 پیامبری توانست بیش از نیمی از کره زمین را مسلمان کند.

او ادامه داد: شهرداری تهران همواره هر بار که قولی داده است به قول خود عمل کرده است. شهرداری قول ساخت سازمان زیباسازی را داد و به قول خودش عمل کرد. بزودی هم بزرگترین مرکز تئاتر در ایران راه اندازی می‌شود. جنس ما از جنس رفتگری است و ما بسیار خوشحالیم که جاروکش شهری باشیم که این همه شهید دارد. جاروکش شهری باشیم که هنرمندانش برای پیامبر اکرم (ص) فیلم می‌سازند.

در ادامه حسام‌الدین سراج به همراه گروهش به اجرای برنامه پرداختند.  پس از آن جلیل رسولی با بیان این مطب که تاکنون آن گونه که باید قدر پیامبر اکرم (ص) دانسته نشده است گفت: پروژه نشانه‌نوشته و ساخت فیلم محمد (ص) توسط مجید مجیدی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که درباره حضرت محمد (ص) انجام شده است و امیدوارم این فعالیت‌ها تداوم داشته باشد. آثاری که برای این جشنواره خلق شده‌اند؛ 5 بار داوری و کسانی که در تیم داوری حضور داشتند از بزرگان درجه اول هنر ایران هستند اما با این که این آثار ارزشمند هستند اما هنوز مشخص نیست که کدام بر پیشانی فیلم محمد(ص) خواهد نشست.

او در ادامه ابراز خوشحالی کرد که هنرمندان سایر کشورهای دیگر در این رویداد مهم سهمی نداشتند و احتمال این وجود ندارد که اثری از آنها بر پیشانی این فیلم مهم بنشیند.

رسولی با بیان این مطلب که مجیدی در نخستین جلسه داوری 17 دقیقه پشت صحنه فیلم محمد (ص) را برای داوران به نمایش گذاشته است گفت: این فیلم بسیار مهم و تاثیرگذار است و امیدوارم که بزودی مجیدی کل فیلم دوران زندگی پیامبر اکرم (ص) را بسازد.

این خوشنویس پیشکسوت ادامه داد: امیدوارم با اکران فیلم مجیدی؛ قلب جهان اسلام التیام یابد و تا حدودی از توهین‌هایی که به پیامبر و جهان اسلام می‌شود کاسته شود.

در ادامه برگزیدگان جشنواره "نشانه‌نوشته پیامبر اکرم (ص) " که به منظور طراحی نشانه‌نوشته (لوگوتایپ) با نام رسول بزرگوار اسلام برگزار شد؛ معرفی و تقدیر شدند.

در ببیانیه هیات داوران آمده است؛ پس از برگزاری 5 جلسه متوالی هیات داوری جهت انتخاب آثار برگزیده و برتر طراحی "نشانه‌نوشته پیامبر اکرم" جلسه نهایی با شرکت اعضای هیات داوران و با حضور مجید مجیدی رئیس جشنواره روز یکشنبه 21 اردیبهشت برگزار شد و بر اساس نظر هیات داوران از میان 40 اثر راه یافته به مرحله نهایی جشنواره و نمایشگاه، هیات داوران در مجموع 8 اثر را انتخاب کرد که سه اثر دارای ویژگی‌های برتر و شایسته‌تری نسبت به دیگر آثار بودند.

سیدمحمد حسینی، باقر جعفری و علیرضا ذاکری به ترتیب نفرات اول تا سوم این جشنواره انتخاب شدند و همچنین هیات داوران از میان آثار منتخب نمایشگاه 5 اثر را شایسته تقدیر دانست که عبارتند از داود رحیمی، سیدمصطفی سیدابراهیمی، محسن صفایی، حجت مجرد و محمدرضا ملاحسینی.

این جشنواره با ریاست مجید مجیدی و دبیری ابراهیم حقیقی برگزار شد و مصطفی گودرزی مشاوره علمی - هنری و حجت ناصری دبیری اجرایی این جشنواره را بر عهده داشتند. همچنین ابراهیم حقیقی، صداقت جباری، جلیل رسولی، حبیب‌الله صادقی، مسعود نجابتی آثار این جشنواره را داوری کردند.

در پایان این مراسم از فریده مهدوی دامغانی که بیشترین سهم ترجمه متون دینی را به سایر زبان‌ها داشت؛ تقدیر شد و در ادامه از پسر او سید مهدی محمدی که جوان‌ترین مترجم آثار دینی به سایر زبان‌ها تقدیر به عمل آمد.

پس از آن نمایشگاه آثار برگزیده این جشنواره در گالری ممیز افتتاح شد و مجیدی در جمع خبرنگاران درباره انتخاب پیشانی نوشت فیلم محمد (ص) گفت: در حال حاضر 40 اثر به پیشکسوتان سفارش داده‌ام که از میان همه این آثار یکی را انتخاب خواهم کرد و داوران جشنواره سهمی در انتخاب این اثر نخواهند داشت.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب