امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3543 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

با حضور ‌معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

مراسم بدرقه علی هاشمی برگزار شد

پیکر علی هاشمی، صبح امروز پنج‌شنبه 8 خردادماه، با حضور علی مرادخانی، ‌معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی موسیقی کشور از تالار وحدت به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.
مراسم بدرقه علی هاشمی برگزار شد

به گزارش خبرایران از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سریر، رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران، در این مراسم گفت که جامعه فرهنگی و هنری ایران این روزها غم از دست دادن افرادی را تحمل می‌کند که سخت می‌توان ضایعه فقدان‌شان را جبران کرد: «علی هاشمی یک دوست، ‌نقاش، شاعر، پژوهش‌گر و فردی خیر و پاکدل بود که به بیان صریح‌تر می‌توان او را انسان واقعی نامید. این انسان والا همواره در سایه حرکت‌های فرهنگی حضور داشت و در حقیقت بسیاری از برنامه‌ها و حرکت‌های فرهنگی توسط او بنیان نهاده شد. او همواره عشق و مهربانی را سرلوحه کار و زندگی خود قرار داد. من هیچ‌کس را نمی‌شناسم که شنیده باشد هاشمی درباره فردی بد گفته باشد،‌ چنان‌چه کسی نیست که از این انسان پاکدل بدی دیده باشد.»

سریر در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: «حضور او در مجالس و دوستی‌ها همواره با شادمانی همراه بود. مشاوره‌هایش در حوزه‌های مختلف که منتهی به نشر بسیاری آثار هنری شد بر کسی پوشیده نیست. به خصوص در دورانی که نشانه‌های اصالت دادن به داشته‌های فرهنگی از میان می‌رود جای او بسیار خالی است.»

فرهاد فخرالدینی، رهبر ارکستر ملی و یکی از دوستان نزدیک علی هاشمی، سخن گفتن درباره دوستی که سالیان زیادی با او همراه بوده و زندگی و سفر کرده را بسیار سخت عنوان کرد: «تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که علی هاشمی محور دوستان، هنرمندان و اندیشمندان بود و تاثیر بسیاری داشت. همه را به بهانه‌های مختلف کنار یکدیگر جمع می‌کرد و در کوهنوردی‌ها همراه او سرود بهار می‌خواندیم و به صورت گروهی ورزش می‌کردیم. او همه را برای حضور در یک حرکت فرهنگی کنار هم جمع می‌کرد. زمانی که فریدون مشیری با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد، علی هاشمی بود که پزشکان عزیزی همچون فریدون ارجمند، بهروز برومند، دکتر عبدی و دکتر رفعت را در دفتر کار خود جمع می‌کرد تا درباره بیماری او مشاوره بدهند بلکه راه درمان پیدا کنند. همین اتفاق برای همسر من نیز افتاد و هنگامی که دکتر عطری عزیز و ما موفق نمی‌شدیم‌ دکتر رفعت را پیدا کنیم این هاشمی بود که او را در کشور آمریکا پیدا کرد و سپس تماس تلفنی او با دکتر عطری برقرار شد تا دستورات پزشکی لازم را بدهد.»

رهبر ارکستر ملی در پایان گفت: «دکتر برومند و دکتر عبدی امروز در این مراسم حضور دارند و شهادت می‌دهند که هاشمی چه اندازه به فکر سلامت دوستان خود بود. اخیرا شنیدم کتاب خاطرات او در دست چاپ است که امیدوارم هر چه سریع‌تر منتشر شود. همه ما در این غم عزادار هستیم.»

همچنین علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تسلیت به دوستان و بازماندگان علی هاشمی، گفت: «او مردی بود که بدون هیچ چشم‌داشت و تنها برای رفع مشکلات افراد به آن‌ها مشاوره می‌داد و در جهت مثبت گام برمی‌داشت. با تمام تفاوت‌ دیدگاه‌ها اما هیچ‌گاه شائبه خاصی در زندگی او مطرح نبود و همواره سعی می‌کرد افراد کنار یکدیگر باشند. روزهای سه‌شنبه تب و تاب زیادی داشت تا جلسه‌ای بگذارد و همه را برای صبحانه کنار یکدیگر جمع کند. علاوه بر تمام مواردی که دوستان اشاره کردند هاشمی متولی دو مسجد بود اما هیچ‌گاه تلاش نکرد از امکانات و روابطی که دارد برای تبلیغ خود استفاده کند. او به نوعی رابط میان تمام هنرمندان بود و هرگز اجازه نمی‌داد کوچک‌ترین تفرقه و شکافی میان اهل هنر به وجود بیاید. نخستین بار که قرار بود ارکستر ملی با حضور استاد محمدرضا شجریان و استاد فرهاد فخرالدینی آغاز به کار کند هاشمی پای کار بود و حضور داشت.»

پیروز کلانتری و شاهرخ نادری هم از حاضران در مراسم بدرقه پیکر علی هاشمی بودند و خاطراتی از دوران دوستی‌شان با او بیان کردند.

محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران و یکی از دوستان علی هاشمی، که در مراسم صبح امروز حضور داشت، گفت: «من با هاشمی دوستی دیرینه 50 ساله داشتم. او همواره در زندگی هر یک از ما جاری بود و هر گرفتاری‌ای داشتیم عاشقانه و بدون چشم‌داشت برای رفع مشکل اقدام می‌کرد. تنها انتظار داشت افراد بعد از رفع مشکلات‌شان برای برطرف شدن دشواری‌های دیگران هم تلاش کنند و یار یکدیگر باشند. علی برای سلامت دوستان خود وقت زیادی صرف می‌کرد و با توجه به این‌که اهل ورزش و کوهنوردی بود کسانی چون شفیعی کدکنی، فریدون مشیری، من و دیگران را برای کوهنوردی کنار هم جمع می‌کرد. هاشمی نه تنها از یاران دیرین هنرمندان بود بلکه در میان ورزشکاران هم جایگاه داشت.»

استاد محمدرضا شجریان پس از پایان صحبت‌های خود و با همراهی ساز نی توسط محمد موسوی قطعه‌ آوازی «ای ساکن جان من آخر تو کجا رفتی/ در خانه نهان گشتی یا سوی هوا رفتی» را بدرقه راه دوست دیرین خود علی هاشمی کرد.

در این مراسم هنرمندانی چون محمدرضا شجریان،‌ فرهاد فخرالدینی، نجف دریابندری، شاهرخ تویسرکانی، داریوش پیرنیاکان،‌ داود گنجه‌ای، شهرام ناظری، همایون شجریان، حمیدرضا نوربخش، ‌فاضل جمشیدی و...  حضور داشتند.

مراسم یادبود علی هاشمی، روز شنبه 10 خردادماه از ساعت 16 تا 17:30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب