امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3572 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مخالفت سودان با پیشنهاد ایران برای استقرار سامانه های دفاع هوایی در این کشور

وزیر خارجه سودان از مخالفت کشورش با پیشنهاد ایران برای استقرار سامانه های دفاع هوایی در شرق سودان خبر داد.هنوز هیچ مقام ایرانی پیشنهاد به سودان برای استقرار سامانه های دفاع هوایی در این کشور را تایید یا رد نکرده است.
مخالفت سودان با پیشنهاد ایران برای استقرار سامانه های دفاع هوایی در این کشور

 

 

به گزارش خبر ایران، وزیر خارجه سودان در مصاحبه با روزنامه الحیات چاپ لندن گفت: پس از حملات هوایی اخیر جنگنده های اسرائیلی به سودان، ایران پیشنهادی برای استقرار سکوهای دفاع هوایی در سواحل شرقی سودان یعنی در ساحل غربی دریای سرخ مطرح کرد ولی این پیشنهاد از سوی سودان مورد موافقت قرار نگرفت.علی کرتی افزود: دلیل سودان برای رد این پیشنهاد این بود که اجرای چنین پیشنهادی نیازمند استقرار کارشناسان نظامی ایرانی است. موضوع حضور ایرانی ها در سودان نیز علیه منافع عربستان سعودی است و سودان این موضوع را نمی پذیرد.وزیر خارجه سودان قبل از این هم به پهلوگیری کشتی های جنگی ارتش ایران در سواحل سودان در دریای سرخ، اعتراض کرده بود. کشتی های جنگی ارتش ایران بارها برای تامین نیازهای پشتیبانی مانند کالاهای مصرفی و سوخت در ساحل سودان پهلوگیری می کنند.رسانه های خارجی در گزارش هایی از همکاری های نظامی میان ایران و سودان سخن گفته اند اما مقامات تهران و خارطوم هیچ یک را تایید نکرده اند.کرتی در پاسخ به این سؤال که آیا پروژه گسترش تشیع در سودان توسط ایران دنبال می شود پاسخ داد: بله اما این اقدام برخلاف اراده رسمی دولت و ملت صورت می گیرد.وی افزود: اطلاعات نادرستی درباره روابط ایران و سودان با هزینه کردن از منافع کشورهای جنوب خلیج فارس وجود دارد اما این موضوع صحیح نیست. روابط ما با ایران بسیار عادی است به مانند دو کشور اسلامی به ویژه که ایران در مواقع زیادی در همه محافل بین المللی از سودان حمایت کرده است.
کرتی ادامه داد: سودان در میان چالش های امنیتی که با آن روبه رو است نیازمندیهای ساده ای دارد. بارها این مطلب را گفته ایم که سودان از روابط با ایران به صورت محدود در زمینه تعمیر و نگهداری برخی از سلاح ها تولیدی در کارخانه های خود استفاده می کند.وی تاکید کرد روابط سودان با ایران به منافع عربستان سعودی یا کشورهای عربی آسیب نمی زند. این همکاری میان ایران و سودان محدود است و ما آمادگی داریم این همکاری مورد پیگیری و نظارت قرار بگیرد. هیچ کارشناس ایرانی در سودان حضور ندارد و  هیچ سلاح ایرانی از سودان به سمت کشور دیگری عبور نمی کند .

 

 

 

 

 
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب