امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 35779 تاریخ انتشار: شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

برگزیدگان یازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد معرفی شدند؛

صالحی :11600 مولف در40 سال انقلاب داستان نوشتند/ بایرامی: داوری جایزه ادبی جلال آل احمد به دلیل ملی بودن سخت است/ بروجردی: راز ماندگاری جلال درتکلف نداشتن زبان اوست/ جوادی: اصیل‌ترین اسناد هرملتی ادبیات است/ قزلی: ساخت سایت ویکی ادبیات 4 ماه زمان برد

خبرایران: مراسم پایانی «یازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد» عصرامروز شنبه 17 آذرماه 1397 با حضور«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، «اشرف بروجردی» رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی، «مهدی قزلی» دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد، «محمدرضا بایرامی» دبیرعلمی جایزه ادبی جلال آل احمد، «محسن جوادی» معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه در سالن قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزارشد.
صالحی :11600 مولف در40 سال انقلاب داستان نوشتند/ بایرامی: داوری جایزه ادبی جلال آل احمد به دلیل ملی بودن سخت است/ بروجردی: راز ماندگاری جلال درتکلف نداشتن زبان اوست/ جوادی: اصیل‌ترین اسناد هرملتی ادبیات است/ قزلی: ساخت سایت ویکی ادبیات 4 ماه زمان برد

به گزارش خبرنگارخبرایران، مراسم پایانی «یازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد» عصرامروز شنبه 17 آذرماه 1397 با حضور«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، «اعظم اشرف بروجردی» رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی، «مهدی قزلی» دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد، «محمدرضا بایرامی» دبیرعلمی جایزه ادبی جلال آل احمد، «محسن جوادی» معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،برگزیدگان این جایزه ادبی و اصحاب رسانه در سالن قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزارو دراین مراسم «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: این جایزه به نام جلال است و دراین خصوص باید گفت که جلال ترکیبی از متضاد‌هایی بود که کمتر می‌توان آن‌ها را با هم جمع کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در نقد سنت بود، اما تجدد مآب نشد. روشنفکر بود، اما از مردم و با مردم بود و بسیاری ازویژگی‌های دیگر که با هم جمع کردن آن با هم ممکن نبود. این جایزه در 3 گرایش تنظیم شده و یک بخش داستان است. برای ما اهمیت داشته و دارد .

وی خاطر نشان کرد: از یک سو در زایش مستمر از طریق فرهنگ عمومی و نقل و انتقالات جهانی است و از سوی دیگر با داستان زایش زبان اتفاق می‌افتد. داستان زبان فرهنگ بین نسلی ماست و خوشبختانه در چهل سال انقلاب مسیر داستان رو به افزایش بوده است. براساس آماری که ارائه می‌شود، حدود ۲۱ هزار و ۵۰۰ کتاب چاپ اول از سال 1357 تا 1397 منتشر شده است.

صالحی عنوان داشت:۱۱ هزار و ۶۰۰ مولف در این چهل سال، داستان نوشتند و در ۵ سال اخیر هم شتابی را در ادبیات داستانی داشتیم. از سال 1392 تا 1396 ، حدود ۹ هزار کتاب چاپ اول و ۵ هزار مولف داشتیم. این نشان می‌دهد ما یک مسیر رو به تزاید و سرعت را در این 40 سال به طور عام و ۵ سال به طور خاص داشتیم.

وی ابرازداشت: داستان‌نویسان ما رو به افزایش هستند و زنان جایگاه خاصی در این مسیر دارند و دامنه مستندنگاری بسیار فراخ است و این کار را برای داوری سخت می‌کند وحوزه مستند نگاری، حوزه بسیار قابل توجه برای شناسنامه دارسازی است. وقتی وقایع، اشخاص و ده‌ها امر دیگراز شناسنامه خود دور می‌شوند، در معرض تحریف قرار می‌گیرند. حتما در حوزه مستند نگاری گام‌های خوبی برداشته‌ایم، اما هنوز نیازمند میدان‌های جدید دربخش مستندنگاری هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تجربه‌ها را نتوانستیم مستندنگاری کنیم. حوزه سوم در جایزه ادبی جلال آل احمد، نقد ادبی است. این بخش جوهره ادبیات است. از زمانی که ادبیات در تاریخ بشر آغاز شده، نقد ادبی همراه و همزاد آن بوده و نقد، علاوه بر سنجش اثر ادبی میدان می‌دهد تا بتوانیم تاویل، تفسیر و امکان ایجاد لایه‌های نو را در ادبیات پیدا کنیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: جایزه جلال در این 3 ضلع شکل گرفت و حرکت می‌کند. نباید توقع داشت همه امور را در دست بگیرد؛ باید در حد خودش تلاش کند و امروز نام او جاودانه است.

   

بایرامی: داوری جایزه ادبی جلال آل احمد به دلیل ملی بودن سخت است

محمدرضا بایرامی دبیرعلمی جایزه ادبی جلال آل احمد نیز درادامه این مراسم طی سخنانی اظهارداشت: خدا را شکر که دور دیگری از جایزه ادبی جلال آل احمد با همه ضعف‌ها و حسن هایش به سرانجام رسید. هم اکنون در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی هستیم و می‌دانیم 40 عدد تکامل است و در ادبیات و تمام ادیان معنا دارد.

 دبیرعلمی جایزه ادبی جلال آل احمد تصریح کرد: پیامبر ما در40 سالگی به رسالت مبعوث شد. انتظار می‌رفت تا چنین سالی، ادبیات داستانی انقلاب دست کم رمان مهمش را منتشر کند؛ اما متاسفانه باید گفت اتفاق بزرگی در ادبیات ما نیفتاده است تا آن را تمام قد نشان دهیم. چرا ما نباید دن آرام ایرانی داشته باشیم؟

وی عنوان داشت: حس اعتماد باعث شکوفایی هنرمند می‌شود و قطعا او حوادث جامعه را بهتر از سیاستمداران می‌شناسد. شاید به دلیل همین کمبود است که ژانری به نام خاطره داستان راه افتاد که البته راه خود را می‌رود و از حمایت‌های حجیم برخوردار است.

بایرامی ابرازداشت: گاهی رویش می‌نویسند رمان و دوستان ما می‌خوانند خاطره و می‌نویسند خاطره و دوستان ما می‌خوانند رمان و آخر در بخش مستند نگاری جایزه می‌گیرد! البته ما به آثار خوبش جایزه می‌دهیم. آیا تا به حال شنیده اید برای ترویج و تبلیغ رمانی هزینه شود؟! به این بخش به هیچ وجه اهمیتی از سوی مسئولان داده نمی‌شود.

دبیرعلمی جایزه ادبی جلال آل احمد تاکید کرد: داوری سخت است و داوری جایزه ادبی جلال آل احمد سخت تر، داوری جایزه جلال آل احمد سخت است؛ چون یک جایزه ملی است. برخی جایزه های ادبی با وجود خصوصی بودن سعی می‌کنند که ملی شوند. در این جایزه ها، بخشی از ادبیات ما به دلیل غیر ادبی غایب هستند اما ما در جایزه جلال آل احمد غایب نداریم؛ همه آثار در همه شاخه ها بررسی می‌شوند.

وی درپایان سخنان خود گفت: یکی از پیشنهادهای من در گذشته این بود که مجموع کار نویسندگان دیده شود و به آن جایزه بدهیم؛ هرچند در سال هایی رعایت شد اما فراگیرنشدو اگرمی شد امروزجایزه کتاب سال جنبه تشریفاتی پیدا نمی‌کرد و می‌توانست مثل جایزه بوکر در برابر نوبل باشد و در سطح جهان مطرح شود.

 

اشرف بروجردی: راز ماندگاری جلال در تکلف نداشتن زبان اوست

اعظم اشرف بروجردی، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی نیز در این مراسم طی سخنانی اظهارداشت: راز ماندگاری جلال در تکلف نداشتن زبان اوست و وی از جمله نویسندگانی بود که با ژرف اندیشی، نگاه عمیق، دقیق و بسیار موشکافانه در تک تک وقایع و حوادثی که اطرافش بود، حضور داشت و می‌خواست همه آنچه را که می‌دید به رشته تحریر در بیاورد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی عنوان داشت: پیش از انقلاب هم داستان نویسان، هم اصحاب سیاست اظهارعلاقه نسبت به جلال را در نوشته‌ها و گفته هایشان داشتند. داشتن داشته‌ و دانستن آنچه که داریم می‌تواند برای ما ماندگاری به همراه بیاورد.

وی در پایان سخنان خود گفت: تک تک اصحاب دانش و کسانی که علاقه‌مند به آینده این سرزمین هستند، باید بکوشند ادبیات را حفظ کنند و در راه اعتلا و ماندگاری آن کوشش کنند.

 

جوادی: اصیل‌ترین اسناد هرملتی، ادبیات است

محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیزدر این مراسم با اشاره به سخن جلال آل احمد اظهارداشت: جلال آل احمد می‌گوید اصیل‌ترین اسناد هرملتی، ادبیات است و باقی جعل است؛ چرا دست روی دست می‌گذارید و اجازه می‌دهید تاریختان تحریف شود.

وی در پایان سخنان خود اظهارامیدواری کرد که از این لحظه که سایت ویکی ادبیات آغاز به کار می‌کند، راه را بر تحریف تاریخ ادبیات که دغدغه جلال آل احمد بود، برای همیشه بسته شود و همه دراین راه کوشش کنند.

 

بنابراین گزارش در ادامه این مراسم از سایت ویکی ادبیات به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.  

 

قزلی: کار ساخت و طراحی سایت ویکی ادبیات 4 ماه طول کشید

مهدی قزلی، دبیراجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد و مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان نیز دراین مراسم اظهارداشت: سایت ویکی ادبیات زمان می برد که درمیان ادبیات ها جا باز کند ،چرا که ویکی های زیر مجموعه ویکی پدیاها باید آماده شوند.

وی درپایان سخنان خود گفت: کار ساخت و طراحی سایت ویکی ادبیات در مجموع 4 ماه طول کشید و ویکی ادبیات به مدخل نویسی رسید. کاری که حداقل 15 تا 16 ماه طول می کشد.

 

 

معرفی برگزیدگان یازدهمین جایزه ادبی جلال؛

 

1 -  بخش نقد ادبی:

 کتاب «بلاغت ساختار‌های نحوی در تاریخ بیهقی» اثر لیلا سید قاسم از نشر هرمس (شایسته تقدیر)  

 

 2 - بخش داستان کوتاه:

 کتاب زخم شیر اثر صمد طاهری از نشر نیماژ (شایسته تقدیر)

 

3 -  بخش مستند نگاری:

کتاب «الف لام خمینی» هدایت الله بهبودی از انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی (برگزیده)

کتاب «رکاب زنان در پی شمس» اثر حسن کرمی قراملکی از انتشارات ستوده (برگزیده )

 

4 - بخش جنبی آتیه داستان ایرانی:

جایزه با رأی مردم به عنوان «آتیه‌داران داستان ایرانی»؛

 محمدعلی رکنی، محمدرضا شرفی خبوشان، الهام فلاح و سیدمیثم موسویان   

 

5 -  بخش رمان و داستان بلند:

 جایزه اثر برگزیده معادل ۳۰ سکه (۱۰۰ میلیون تومان) و لوح تقدیر جایزه ادبی جلال آل احمد

کتاب «رهش» نوشته رضا امیرخانی

 

6 – تجلیل ها:

مصطفی جمشیدی و احمد مدقق  

 

بنابراین گزارش، یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، امروز شنبه ۱۷ آذرماه در تالار قلم کتابخانه ملی ایران با معرفی برگزیدگان این دوره با گرفتن عکس یادگاری برگزدیگان به کار خود پایان داد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب