امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 35780 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

بیداری اسلامی در منطقه متأثر از انقلاب اسلامی ایران است

خبرایران: در اولین مناظره مرحله نهایی هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران گروه ساتراپ از خراسان رضوی که مخالف گزاره «بیداری اسلامی در منطقه متأثر از انقلاب اسلامی ایران است» برنده شد.
بیداری اسلامی در منطقه متأثر از انقلاب اسلامی ایران است

به گزارش خبرایران از روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، صبح امروز یک شنبه ۱۸ آذر ماه اولین مناظره هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران بین دو تیم ساتراپ به عنوان تیم مخالف گزاره «بیداری اسلامی در منطقه متأثر از انقلاب اسلامی ایران است» و تیم سروش رازی از استان کرمانشاه به عنوان تیم موافق برگزار شد.

اعضای تیم موافق (سروش رازی) شامل حمید شرافت وزیری، میلاد اختراعی، صبا هدایتی فر و سپهر ضرغامی در موافقت با گزاره مطرح به تشریح واژه بیداری اسلامی پرداخته و دلیل موافقت خود با این گزاره را شواهد تاریخی در ارتباط انقلاب ایران و انقلاب های منطقه عنوان و با اشاره به کتاب «کالبد شکافی چهار انقلاب» و تشریح اثر دومینو در انقلاب ها، گفتند: انقلاب تونس و انقلاب مصر تشابه های زیادی به انقلاب ایران دارد از جمله وجود رهبر معنوی در هر سه انقلاب و تأثیرپذیری رهبر انقلاب تونس از شخصیت امام راحل.

تیم ساتراپ که مخالف گزاره «بیداری اسلامی در منطقه متأثر از انقلاب اسلامی ایران است» بود و اعضای آن را علی قدیری، مهدیه یاوری، فرناز محمدیان و هومن مرادی تشکیل می داد نیز در دفاع از دیدگاه خود مطرح کردند: بیداری اسلامی مجموعه خیزش های مردمی است که از سال ۲۰۱۰ از کشور تونس آغاز شد و سایر کشورها از این انقلاب تأثیر پذیرفتند نه از انقلاب ایران.

گروه ساتراپ ادامه داد: شکل اعتراضات، سازماندهی انقلاب و رهبران انقلاب های منطقه با انقلاب ایران متفاوت بود. انقلاب ایران در ذیل گفتمان انتقادی و با هدف تشکیل حکومت اسلامی و ولایت فقیه و در تضاد با شرق و غرب ایجاد شد در حالی که ذیل گفتمان های انقلاب های عربی گفتمان مدنی، دموکراسی و تساهل بود.

آنها ادامه دادند: در انقلاب های منطقه گروه های اسلامی در حاشیه قرار داشتند و حتی خود را متعهد می دانستند که در مبارزات مردمی شرکت و دخالت نکنند. رهبران انقلاب های مصر و تونس بر عدم ارتباط با ایران تأکید داشتند و حتی در مواجهه با بیانیه هایی رهبران ایران سخنرانی و مطرح کردند که ما مسئول بیانیه های رهبران ایران نیستیم. محمد مرسی نیز در دیداری پر حاشیه از ایران با مقام معظم رهبری دیدار نکرد. در تونس هم عنوان شد که راه ترکیه را در پیش خواهند گرفت نه راه ایران را.

ساتراپ عنوان کرد: اگر مدعی تأثیرپذیری هستیم باید چگونگی و میزان آن را بررسی و ارائه کنیم شعار تحولات منطقه نان، آزادی و کرامت انسانی بود در حالی که شعار انقلاب ایران تحقق حکومت اسلامی بوده است.

تیم سروش رازی (موافق) در ادامه گفت: شما از تفاوت ها گفتید ما از تشابه ها می گوییم. نظام های کشورها قبل از انقلاب دیکتاتوری بوده، شما چگونه تأثیرگروه اسلامی اخوان المسلمین و جبهه النصره را در انقلاب های مصر و تونس رد می کنید؟

تیم مخالفت نیز پاسخ داد:حزب النصره از دولت مدنی سخن می گفت اخوان المسلمین نیزحکومت دینی را رد می کند. اگر از اثر دومینو سخن می گویید چرا این اثر پس از ۴۰ سال رخ داده است؟ در تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته در کشورهای عرب منطقه نیز مشخص شده بیشتر مردم منطقه علل انقلاب را اقتصادی می دانند و دین را مسئله ای شخصی تلقی می کرده اند.

گروه موافق نیز اظهار کرد: قبل از انقلاب در کشورهای مصر و تونس و حتی ایران شرایط اقتصادی و درآمد سرانه کشورها بالا بود. اثر دومینو نیز در مورد کشورهای منطقه بر روی هم نه، در مورد انقلاب ایران بر انقلاب های منطقه مطرح شد. البته باید بین انقلاب ایران و حکومت ایران تفاوت قائل شد. انقلاب های منطقه تحت تأثیر انقلاب ایران بودند اگر چه به دلیل جنگ ایران و عراق و مسئله عربیت با حکومت ایران اختلاف پیدا کردند.

گروه مختلف استدلال کرد: شعله انقلاب از خودسوزی یک دست فروش که معترض مسائل اقتصادی در تونس بود آغاز شد. از سوی دیگر در کشورهای عربی مسئله نفی غرب و استقلال خواهی مطرح نبود. اخوان المسلمین کنونی نیز با اخوان ۴۰ سال قبل تفاوت های زیادی دارد در طول انقلاب ها در کشورهای عربی نیز گروه های اسلامی در انقلاب ها حضور و دخالت نداشتند و به دنبال حاکمیت اسلامی نبودند.

در بخش پایانی این مناظره و پس از اینکه دو گروه جمع بندی مطالب خود را ارائه کردند گروه ساتراپ (گروه مخالف گزاره) به عنوان برنده انتخاب شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب