امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 358 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱:۱۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سیدعباس میرهاشمی خبرداد؛

قرار نیست جشنواره دوسالانه جای جشنواره فجر تجسمی را بگیرد

خبرایران: سیدعباس میرهاشمی دبیر کل ششمین جشنواره بین المللی هنر های تجسمی فجر گفت: در این جشنواره هنرمندان رشته های مختلف می توانند با هم ارتباط بگیرند این محفل در این جا به راحتی به وجود آمده است و قرار نیست جشنواره دوسالانه جای جشنواره فجر تجسمی را بگیرد. بلکه این دو به هم کمک های شایانی کرده اند.
قرار نیست جشنواره دوسالانه جای جشنواره فجر تجسمی را بگیرد

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری خبرایران ، نشست خبری ششمین جشنواره بین المللی هنر های تجسمی فجرصبح امروز ۲۵ آذر با حضور «مسعود زنده‌روح کرمانی»دبیر هنری این جشنواره ، «سیدعباس میرهاشمی» دبیر کل جشنواره، «عبدالرحیم سیاهکارزاده» دبیر اجرایی و اصحاب رسانه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این نشست خبری «سیدعباس میرهاشمی»» دبیر کل ششمین جشنواره بین المللی هنر های تجسمی فجرطی سخنانی اظهارداشت:     این دوره از ششمین جشنواره بین المللی هنر های تجسمی را ما بلافاصله بعد از اتمام جشنواره پیشین آغاز کردیم و امیدواریم با کمک رسانه ها این دوره به شکوفایی برسد. چرا که اگر ما به دنبال یک جامعه ای هستیم که سطح سلیقه بالایی داشته باشند باید به این جشنواره بها بدهیم.

وی افزود: ما برای برگزاری این جشنواره جلسات زیاد و سنگینی گذاشتیم. در جشنواره امسال سه بخش ملی، بین‌المللی و مکمل دنبال می‌شود. بخش ملی شامل نقاشی، خوشنویسی، مجسمه‌سازی، نگارگری و سرامیک هنری است. بخش بین‌الملل چهار رشته عکاسی، پوستر، تصویرسازی و کاریکاتور دارد و بخش مکمل مربوط به فیلم مستند هنرهای تجسمی است.

میرهاشمی تصریح کرد: ما تصویرسازی را هم به این مجموعه ها اضافه کردیم و خوشبختانه تاکنون ۲۶۹۰ نفر در سایت ثبت‌نام کردند. تعداد آثار رسیده ۴۸۸۳ اثر است و تعداد ثبت‌نام کنندگان خارجی نیز ۸۲ نفر از ۴۶ کشور است. بیشترین کشورهایی که در جشنواره امسال شرکت کرده‌اند به ترتیب شامل ترکیه، چین، فرانسه، جمهوری چک، برزیل، اوکراین، اسلوونی هستند.

وی ادامه داد: تعداد افرادی که برای اولین‌بار در جشنواره فجر ثبت‌نام کرده‌اند ۱۵۹۷ نفر یعنی حدود این افراد ۶۰ درصد از کل شرکت ‌کنندگان هستند. ۱۲۵۰ نفر از ثبت‌نام کننده خانم و ۱۴۴۰ نفر آقا داشتیم. داوران را هم طی روز های آینده اعلام می کنیم و مدتی بنا به دلایلی وقفه ای در جشنواره افتاد که ما با اضافه کردن زمان سعی کردیم این مورد را جبران کنیم.

دبیر کل ششمین جشنواره بین المللی هنر های تجسمی خاطرنشان کرد: در برنامه‌ریزی اصلی ۲۹ آذرماه آخرین زمان دریافت آثار هنرمندان بود. اما با حساب این چند روز، هنرمندان فرصت دارند تا ساعت ۲۴ روز هفتم دی‌ماه آثارشان را به جشنواره ارسال کنند. این جشنواره نیاز به حمایت های ویژه ای دارد.

وی عنوان داشت: در این جشنواره هنرمندان رشته های مختلف می توانند با هم ارتباط بگیرند این محفل در این جا به راحتی به وجود آمده است و قرار نیست جشنواره دوسالانه جای جشنواره فجر تجسمی را بگیرد. بلکه این دو به هم کمک های شایانی کرده اند. جشنواره به ما کمک کرده است که آسیب شناسی خوبی داشته باشیم از وضعیت فعلی. مثلاً هنرمندان ما در دانشگاه ها بیشتر تکنیک یاد می گیرند اما وقتی به آن ها موضوع می دهید نمی توانند کار های خوبی را ارائه دهند.

  میرهاشمی تاکید کرد: واضح است که کاریکاتور باید در جشنواره فجر شاخص تر باشد چون در همین جشنواره های دوسالانه مرتب شرکت داشته و باعث شده در جهان کاریکاتورهای ایرانی را بشناسند. برای دیگر شاخه ها هم باید با تلاش این اتفاق بیافتد و خوشبختانه دبیران جشنواره از بهترین ها هستند اگر ضعفی وجود دارد به ما بر می گردد. درست است که همیشه عده ای بهتر هستند اما فقط خوب بودن ملاک نیست. باید سایر موارد را هم در نظر بگیریم.

در ادامه این نشست «مسعود زنده‌روح کرمانی» دبیر هنری ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر هم گفت:  یکی از تفاوت‌های این دوره از جشنواره با دوره‌های قبل اضافه کردن گرایش‌های مختلف بوده است. ما ۹ رشته با ۱۵ گرایش در جشنواره داریم. با توجه به زمان مناسبی که در اختیار داشتیم، امسال بخش بین‌الملل به دلیل هماهنگی و ارتباط با هنرمندان خارجی با ۳۰ درصد افزایش شرکت‌کننده همراه بوده است.

وی ادامه داد: با بسیاری از کشورها رایزنی فرهنگی انجام داده‌ایم و نزدیک به ۲۵۰۰ ایمیل برای اطلاع‌رسانی پیدا کرده‌ایم و مطمئن هستم که تا پایان مهلت ثبت‌نام، سطح شرکت‌کنندگان بین‌المللی‌مان از این تعداد هم بالاتر می رود وهر سال کار طراحی پوستر جشنواره را به اساتید برجسته گرافیک و تصویرسازی سفارش می‌دهیم. امسال هم این کار بر عهده آقای مصطفی اسداللهی بود.

در پایان ای نشست خبری «عبدالرحیم سیاهکارزاده» دبیر اجرایی جشنواره فجر هنر های تجسمی هم گفت: برای برگزاری جشنواره ششم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده است که نسبت به سال پیش ۶۰ درصد افزایش داشته است اما در مقایسه با جشنواره های دیگر مانند فیلم فجر بسیار ناچیز است و با هماهنگی‌ها و تلاش آقای میرهاشمی از ابتدای برنامه‌ریزی و پیگیری‌ها، بودجه جشنواره امسال نسبت به سال قبل  افزایش پیدا کرده است که با افزایش گرایش‌ها مسلما تعداد جایزه‌ها هم زیاد شده است.

سیاهکارزاده یادآورشد:  برای برپایی نمایشگاه‌ها با موسسه صبا، فرهنگسرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر و استان‌ها  مکاتبه و قراردادهایی انجام و منعقد شده که 24 استان اعلام آمادگی کرده اند. همچنین مذاکره و وی هماهنگی هایی با رایزنی های فرهنگی برای برگزاری جشنواره در دیگر کشورها داشته ایم و تاکنون کشورهای صربستان، روسیه، هند، تونس و ترکیه برای برگزاری جشنواره آمادگی خود را اعلام کرده اند.

 

 

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب