امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 35909 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان کرد:

پیشخوان توسعه محله، گامی در جهت هوشمند سازی پایتخت در محدوده های ناکارآمد و فرسوده

خبرایران: علی اکبری با بیان این که پیشخوان توسعه محله، گامی در جهت هوشمند سازی شهر تهران در محدوده های ناکارآمد و فرسوده است، تصریح کرد: راه اندازی پیشخوان توسعه محلات با همکاری سازمان فاوا شهرداری تهران، امکان راهبری متوازن، متناسب و هماهنگ مجموعه اقداماتی که در جهت تاب آوری محله های فرسوده و ناکارآمد پایتخت انجام می شود را مهیا می سازد.
پیشخوان توسعه محله، گامی در جهت هوشمند سازی پایتخت در محدوده های ناکارآمد و فرسوده

به گزارش خبرایران از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری در نشست تخصصی راهکارهای هوشمندسازی در حوزه پایداری، تاب آوری و ایمنی شهری در دومین همایش تهران هوشمند که در برج میلاد برگزار شد، خاطرنشان کرد: ارتباط نوسازی بافت های فرسوده با موضوع تاب آوری از بعد پیشگیری است، زیرا ناپایداری سازه ای ساختمان ها در برابر زلزله یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که در شهر تهران با آن مواجه هستیم و طبق آمارها و تحلیل های اخیر، حدود 20 الی 25 درصد از ساختمان هایی که در شهر تهران وجود دارند از حداقل استانداردهای لازم در برابر مخاطرات طبیعی و بطور ویژه زلزله برخوردار نیستند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اعلام این که بافت های ناپایدار و فرسوده 5% مساحت، 15% جمعیت و 11% واحدهای مسکونی در شهر تهران را در برگرفته اند، متذکر شد: این آمار گویای خطرپذیری شهر تهران در مقابل مخاطرات طبیعی است.

علی اکبری یادآور شد: بهسازی و نوسازی در بافت های فرسوده شهر تهران از اوایل دهه 80 و بطور مشخص پس از زلزله بم به منظور پیشگیری جهت کاهش آسیب ها در اثر مخاطرات طبیعی در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت که از دو جنبه ی حفظ حق حیات شهروندان و تأمین عدالت حائز اهمیت می باشد.

وی با اشاره به ضرورت تدوین چارچوبی برای ارتقای تاب آوری در شهر تهران بطور عام و بافت های ناکارآمد و فرسوده بطور خاص، عنوان کرد: سازمان نوسازی شهر تهران در حال حاضر و پس از تجربه 10 ساله ای که از مداخله در بافت های مذکور به دست آورده است، رویکرد و رهیافتی با عنوان چارچوب توسعه محله ای را برای مواجهه با این موضوع اتخاذ کرده است.

به گفته این مقام مسئول توسعه محله ای، برنامه ای است که با نگاه راهبردی تلاش می کند تا مجموعه اقدامات و فعالیت هایی را که برای افزایش زیست پذیری، پایدار و تاب آوری محله هایی که دچار فرسودگی و ناکارآمدی هستند، شناسایی کند و این مهم را در دستور کار خود و سایر دستگاه های ذی مدخل در این موضوع قرار دهد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، در برگیری به معنای مشارکت همه دخیلان، کنشگران و اجتماعات محلی را اولین ویژگی برنامه توسعه محلی عنوان کرد و گفت: بر مبنای این اصل، هر برنامه ای که تدوین می شود مبتنی بر رویکرد پائین به بالا خواهد بود.

علی اکبری با بیان این که در مقیاس شهر تهران، موضوع زلزله ممکن است مسئله اصلی برنامه های تاب آوری باشد، توضیح داد: این مسئله در مقیاس فضاهای کوچکتر نظیر محلات ممکن است به گونه ای دیگر باشد که اقدامات مختلفی را در زمینه های مختلف در هر محله طلب می کند، لذا زمینه محور بودن و توجه به ویژگی های زمینه و مقتضیات منحصر به فرد محلی، دومین اصل برنامه توسعه محلی است.

وی گفت: برنامه توسعه محلی می بایست مقیاس فضایی درستی داشته باشد و اطلاعاتی که داریم در مقیاس فضایی محله است چرا که در سطح محله می توان برنامه راهبردی زمینه محور را برای ارتقای تاب آوری تدوین کرد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با تأکید بر ضرورت انعطاف پذیری برنامه توسعه محلی، خاطرنشان کرد: شهر و محله مفهومی پویاست که در طول زمان دستخوش تغییرات می شود، لذا ضروری است هر برنامه ای که برای ارتقا تاب آوری طراحی می شود بتواند خود را با واقعیت های در حال تغییر در محله در طول زمان هماهنگ و همساز نماید.

به گفته ی علی اکبری یکی از موضوعاتی که در چارچوب برنامه ریزی توسعه محلی اهمیت پیدا می کند، موضوع پایش است. پایش شرایطی را مهیا می کند که بر مبنای آن می توان از انطباق برنامه توسعه محلی با ویژگی های زمینه در طول زمان آگاهی و اطمینان حاصل کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این رابطه افزود: برای تحقق این مهم از ابتدای سال 97، راه اندازی پیشخوان توسعه محلات برای تمامی محله های تهران در دستور کار سازمان نوسازی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: پیشخوان توسعه محله مبتنی بر مدل توسعه محله برنامه ریزی شده است و دو جنبه ی رویه ای و محتوایی دارد که ابعاد حکمروایی شهری، کالبدی، فعالیتی، محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی را در برمی گیرد و شامل مجموعه ای از معیارها، شاخص ها و سنجه ها برای آگاهی از شرایط ارتقا کیفیت زندگی، زیست پذیری و پایداری در محله های فرسوده است.

علی اکبری با بیان این که پیشخوان توسعه محله، گامی در جهت هوشمند سازی شهر تهران در محدوده های ناکارآمد و فرسوده است، اظهار داشت: پیشخوان توسعه محله با فراهم ساختن امکان پایش شرایط هر محله در هر یک از معیارها و سنجه های تدوین شده، این فرصت را در اختیار ما قرار می دهد تا بر حوزه هایی که دارای بیشترین مسائل و مشکلات هستند تمرکز نماییم. مهمتر از همه این که در طول زمان نشان می دهد مجموعه اقدامات و سرمایه گذاری هایی انجام شده در هر محله، منجر به ایجاد چه تغییراتی در کدامیک از سنجه ها شده است و آیا این تغییرات باعث بهبود وضعیت موجود شده است یا خیر.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: راه اندازی پیشخوان توسعه محلات امکان راهبری متوازن، متناسب و هماهنگ مجموعه اقداماتی که در جهت تاب آوری محله های فرسوده و ناکارآمد شهر تهران انجام می شود را مهیا می سازد.


 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب