امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3593 تاریخ انتشار: شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد؛

فعالیت 300 سایت همسریابی غیر قانونی/ تخفیف های 50 درصدی مراکز مشاوره جوان / راه اندازی دو کلینیک کنترل خشم همزمان با هفته جوان در تهران

دکتر محمود گلزاری از برگزاری جشن ملی بخشش جوان، تخفیف 50 درصدی مراکز مشاوره و جلسه ستاد ملی امور جوانان، ساماندهی مراکز مشاوره همسرگزینی و همسریابی، تفاهم با نیروی انتظامی برای مقابله با سایتهای همسریابی غیرمجاز و توجه ویژه به نشاط و اوقات فراغت همزمان با برگزاری هفته ملی جوان در خردادماه خبر داد.
فعالیت 300 سایت همسریابی غیر قانونی/ تخفیف های 50 درصدی مراکز مشاوره جوان /  راه اندازی دو کلینیک کنترل خشم همزمان با هفته جوان در تهران

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری تشریح برنامه های هفته جوان صبح امروز با حضور«دکتر محمود گلزاری» معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان،« محمد حسنی» رئیس ستاد برگزاری هفته جوان و اصحاب رسانه برگزارشد.

دراین نشست مطبوعاتی«دکتر محمود گلزاری» معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اظهارداشت: هفته جوان از 17 تا 23 خردادماه برگزار می شود و این هفته فرصتی است برای اعلام نظر دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران درباره جوان. قطعاً این هفته، هفته ای نیست که تمام مسایل جوانان مطرح و حل شود و تنها توجه دستگاههای کشور به این سرمایه جلب خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما جوان را نباید تنها از زاویه وام ازدواج و مسایل اقتصادی ببینیم تصریح کرد: هر چند این مشکلات باید حل شود اما جوان به این موضوعات ختم نمی شود. هفته جوان، هفته توجه و احترام به این قشر و ایجاد حساسیت در میان مسئولان نسبت به آنها است.

گلزاری به نامگذاری هفته جوان اشاره کرد و گفت: 17 خرداد امید به آینده نگری، 18 خرداد اقتصاد مقاومتی و عزم ملی، 19 خرداد اخلاق، کرامت انسانی، 20 خرداد خانواده و سبک زندگی، 21 خرداد فرهنگ و هویت ملی، 22 خرداد اعتدال و سرمایه اجتماعی و 23 خرداد به نام ولایت و انتظار نامگذاری شده است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان همچنین از برگزاری جشن بزرگ بخشش در این هفته خبر داد و گفت: فعالان سیاسی و اجتماعی، هنرمندان و ورزشکاران در سالهای اخیر به دنبال عفو و بخشش از خانواده مقتولین بوده، اقدامی که در این سالها بسیار مثبت تلقی شده و ما سعی کرده ایم با گرفتن جشن بخشش از فعالان این اقدام تجلیل کنیم.

وی با بیان این که با برگزاری این جشن تصویر واقعی حکومت اسلامی نشان داده خواهد شد و نشان می دهیم که اسلام که کشورهای غربی آن را دین خشونت طلب معرفی می کنند دین رحمت و بخشش است.این جشن با همکاری قوه قضائیه، معاونت پیشگیری این قوه، همکاری و یاری مسئولان دادستانی برای معرفی خانواده ها در روز 17 خردادماه در تالار وحدت با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر ورزش و جوانان، رئیس سازمان محیط زیست و معاون رئیس جمهور و معاون امور زنان و خانواده و سخنرانی سید حسن خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

به گفته وی، قرار است در جشن بخشش از کتاب دیجیتالی «عفو و بخشش» توسط وزیر ارشاد و همچنین تابلوی کلینیک های کنترل خشم توسط معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران رونمایی شود

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به راه اندازی کلینیک های کنترل خشم در هفته جوان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 30 نفر از روانشناسان با مدرک بالای کارشناسی ارشد در حال گذراندن دوره های کنترل خشم در وزارتخانه هستند و قرار است دو کلینیک کنترل خشم در دو منطقه تهران در هفته جوان رونمایی شود پس از آن نیز کلینیک کنترل خشم در مشهد و با همکاری شهرداری مشهد راه اندازی می شود.

وی با بیان اینکه نخستین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان در هفته جوان تشکیل می شود، گفت: این جلسه با حضور وزیر ورزش و جوانان و نمایندگان دستگاه های مختلف کشور در 19 خردادماه تشکیل می شود ضمن آن که همزمان با برگزاری این هفته دستگاه ها و ارگان های مختلف برنامه های جداگانه ای را برای جوانان برگزار می کنند.

گلزاری یکی دیگر از برنامه های هفته جوان را تخفیف های مراکز مشاوره ازدواج عنوان کرد و گفت: همزمان با آغاز هفته جوان هزینه های مراکز مشاوره ازدواج با 50 درصد تخفیف از جوانان گرفته می شود. همچنین با همکاری سازمان محیط زیست بازدید از موزه های تنوع زیستی و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، بازدید از کل موزه ها رایگان خواهد بود. ضمن آن که در تعامل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است تخفیف 80 درصدی بلیت سینماها به جوانان داده شود و در حقیقت جوانان تنها با پرداخت هزار تومان می توانند فیلم های گیشه را تماشا کنند. مابه التفاوت رقم هزینه بلیت سینماها که رقمی در حدود یک میلیارد تومان است توسط دو وزارتخانه پرداخت خواهد شد.

وی همچنین از پرداخت کمک هزینه ازدواج توسط کمیته امداد خبر داد و گفت: در این هفته کمیته امداد اعلام کرده است که به 5 هزار جوان تحت پوشش خود کمک هزینه ازدواج پرداخت می کند. مراکز ورزشی تحت پوشش بنیاد شهید نیز تخفیف های ویژه را به جوانان خواهد داد.

در ادامه این نشست «محمد حسنی» رئیس ستاد برگزاری هفته جوان با تشریح برنامه های استانی گفت: در سطح استانها 1443 مورد برنامه طراحی و تدوین شده است که همزمان با آغاز هفته جوان این برنامه ها در سطح استانی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه جشنواره علی اکبر در سطح استانها برگزار خواهد شد گفت: علاوه بر آن برنامه هایی تحت عنوان تقدیر از جوانان برتر در موضوعات مختلف برگزار خواهد شد که 112 برنامه از برنامه های استانی به تقدیر از جوانان اختصاص دارد. همچنین دیدار با خانواده شهدا، سخنرانی های ویژه در موضوعات جوانان، همایش های موضوعی در حوزه جوانان، نشست با مسئولان، رونمایی و افتتاح پروژه، برگزاری کارگاه آموزشی، برگزاری جشنواره های زیست محیطی و فرهنگی، استفاده رایگان یا تخفیف از اماکن فرهنگی و هنری، ارایه تسهیلات ویژه جوانان، جلسات مشاوره درمان رایگان از دیگر برنامه های استان ها در هفته جوان است.

به گفته حسنی عمده برنامه های استانی با مشارکت سمن ها بوده چرا که سمن ها فعالیت های ویژه با کمترین هزینه را می توانند انجام دهند.همچنین با همکاری 26 دستگاه، 180 عنوان برنامه توسط دستگاه ها اعلام شده است که 128 مورد آن به صورت سراسری و ملی است که از جمله آنها می توان به عضویت رایگان جوانان در کتابخانه های کشور، صدور مجوز موسسات فرهنگی هنری با موضوع جوانان، برگزاری حوزه های آموزشی و تفریحی، بازدید از ابنیه تاریخی، برگزاری جشنواره علی اکبر سرباز جوان اشاره کرد.

در ادامه این نشست محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش در پاسخ به انتقاد خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا وزارتخانه گزارش عملکرد از فعالیت های یک ساله خود د رحل مشکلات جوانان نمی دهد گفت: من فکر می کنم جوانان سه دسته هستند که از جمله آنها می توان به جوانان آسیب دیده اشاره کرد که ما برای آنها جشن بخشش را برگزار می کنیم ضمن آن که با ستاد دیه کشور همکاری های مشترکی را آغاز کرده که از بعد از هفته جوان، جوانانی که تنها به دلیل مقروض بودن در زندان هستند به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند ضمن آن که ما 30 دستگاه را فعلا کرده ایم که دغدغه های جوانان را پیگیری کنیم و در هفته جوان قرار است اولین ستاد ساماندهی امور جوانان تشکیل شود. آن چه که وظیفه ما است پیگیری است که ما در حال انجام آن هستیم.

وی درباره دستورالعمل های جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان گفت: در حال آماده سازی دستورالعمل این جلسه هستیم اما به صورت ویژه قرار است دو سه لایحه به زمین مانده در حوزه جوانان در این جلسه رسیدگی شود که یکی از این لوایح ابلاغ و شفاف سازی دستگاه ها به امور جوانان است.

گلزاری درباره آخرین وضعیت پرداخت وام ازدواج به جوانان گفت: در سال گذشته وام ازدواج به بن بست خورد. لایحه ارایه شده به مجلس نیز به نتیجه نرسید و همچنان مشکلات جدی برای پرداخت وام ازدواج وجود دارد. در جلسه هفته گذشته هیات دولت با پیگیری های وزیر ورزش و جوانان بررسی این موضوع را در دستور کتر خود قرار داد و. در نتیجه این پیگیری ها هیات دولت اعلام کرد بانک ها مکلفند تا پرداخت این وام را بررسی کند به همین منظور نیز کمیسیونی زیر نظر معاون اول رئیس جمهور قرار است تشکیل شود که این موضوع به صورت ویژه بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین هفته گذشته من در دفتر دبیر ستاد اقتصادی دولت با اعضای هیات مدیره صندوق مهر اما رضا(ع) جلسه ای را تشکیل داده و دغدغه های کشور را مطرح کردم که اعضای این صندوق آمادگی خود را برای پیگیری وام ازدواج اعلام کردند، در حال حاضر می توانم بگویم که گره های وام ازدواج در حال باز شدن است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر جداسازی وزارت جوانان از ورزش و ادغام آن با معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: موضوع ادغام موضوعی است که همه معتقدند نباید این اتفاق می افتاد در حال حاضر نیز وزیر ورزش و جوانان، نمایندگان مجلس و دولت همه به دنبال جداسازی این وزارتخانه از بخش ورزش هستند اما اینکه آیا قرار است وزارت جوانان با معاونت زنان خانواده ادغام شود، تنها در حد یک طرح است باید ابتدا موضوع تفکیک را به صورت جدی پیگیری کرد.

گلزاری با بیان اینکه بعدی می دانم تفکیک وزرات جوانان از ورزش تا پایان 93 به سرانجام برسد توضیح داد: آن چه که مشخص است آن است که دولت به شدت پیگیر جداسازی بخش جوانان از ورزش است ضمن آن که کمیسیون اجتماعی و اعضای فراکسیون جوانان مجلس نیز پیگیر این موضوع هستند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اینکه چرا برنامه های هفته جوان این وزارتخانه با سال گذشته هیچ تفاوتی ندارد گفت: مشکل آن است که بسیاری فکر می کنند وزارت جوانان مسئول حل مشکلات است. این در حالی است که این وزارتخانه مسئول پیگیری وظایف دستگاه ها در حوزه جوانان است. ما به سهم خودمان پیگیری های لازم را انجام داده ایم اما وظیفه اجرایی نداریم با این وجود ما موفق شدیم ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج را به سرانجام برسانیم یا آنکه کلینیک های کنترل خشم را راه اندازی کرده ایم. لایحه های مربوط به موضوع جوانان را رسیدگی کرده و به زودی نتایج آن ارسال می شود برنامه ما در هفته جوان تکراری نیست برخی از دستگاه ها به رغم داشتن ظرفیت لازم حتی به ما اعلام نمی کنند که می خواهند چه فعالیتی انجام دهند. قطعا برخی از دستگاه هایی که برنامه های خود را تا پایان این هفته اعلام نکنند ما آنها را اعلام رسانه ای می کنیم

گلزاری درباره ساماندهی مراکز مشاوره ای همسر گزینی و همسریابی گفت: همسریابی به معنای آن است که دختر و پسری مجرد برای یافتن زوج مناسب پیش مشاور رفته و همسر گزینی برای افرادی است که به منظور اطمینان از انتخابات خود نزد مشاور می روند برای ساماندهی این مرکز برنامه های گسترده ای را داریم که همزمان با هفته ازدواج در مهر و آبان اعلام می شود.

وی تصریح کرد: اما معتقدیم که باید این مراکز هرچه زودتر ساماندهی شوند چراکه ما فکر می کردیم تنها 40 سایت همسریابی در کشور فعالند اما در تعامل با نیروهای انتظامی و پلیس فتا متوجه شدیم که 300 سایت همسریابی غیر مجاز مشغول به کار هستند که اگر این مراکز ساماندهی نشوند تعداد این سایت های غیر مجاز هر روز بیشتر و بیشتر می شود. قطعا گزارش فعالیت ها درخصوص مراکز مشاور و همسرگزینی را در مهرماه اعلام خواهیم کرد.

معاون ساماندهی امور جوانان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره دیدار رئیس جمهور با جوانان برای بیان مشکلاتشان که قرار بود در هفته جوان برگزار شود گفت: با توجه به سفر رئیس جمهور و همچنین کمبود اعتبار ما برای برگزاری جشن ملی جوان و فرهنگ این دیدار برگزار نخواهد شد.

وی درباره اینکه آیا خبرهای خوشی در هفته جوان برای این قشر دارید گفت: در حال حاضر هیچ خبر خوشی وجود ندارد و تنها می توان موضوع پیگیری وام ازدواج را اعلام کنیم.

همچنین حسنی رئیس ستاد برگزاری هفته جوان درباره بودجه برگزاری هفته جوان به خبرنگار مهر گفت: در مجموع یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبارات استانی دریافت کرده ایم که به صورت متوسط به هر استان 35 تا 70میلیون تومان اختصاص پیدا کرده است.

در ادامه گلزاری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تعیین تکلیف قانون وزارت جوانان گفت: جلساتی در معاونت توسعه و راهبردی ریاست جمهوری برای تدوین قانون وزارت جوانان تشکیل شده است اما در کنار تدوین این قانون مسئله تفکیک مطرح است به همین دلیل پیگیری تدوین قانون به صورت قبل نبوده و ببینید تکلیف جداسازی بخش جوانان چه می شود.

وی درباره همکاری این معاونت با وزارت ارشاد برای پخش مسابقات جام جهانی در سینماها نیز گفت: این موضوع از وظایف تعریف شده برای ما نیست و باید از قسمت های دیگر وزارت ورزش آن را پیگیری کنیم.

گلزاری در پاسخ به سئوالی درباره برنامه های وزارت جوانان در راستای ابلاغ سیاست های ابلاغ شده از سوی رهبری گفت: وزارتخانه باید برای تحقق منویات رهبری ازدواج جوانان را تسهیل کنیم ما باید کاری کنیم که تمایل جوانان برای بالا رفتن ازدواج بیشتر شود برای این منظور باید هم مسائل فرهنگی و هم مشکلات معیشتی حل شود. به همین منظور در حوزه فرهنگ پیشنهاد ساخت سمفونی بزرگ خانواده و ازدواج را به مجید انتظامی داده ایم تا بتوان به گونه ای در حوزه فرهنگ اقداماتی را برای ترغیب جوانان به ازدواج انجام دهیم.

به گفته گلزاری، مسائل اقتصادی 60 درصد و مسائل فرهنگی 40 درصد از موانع ازدواج را تشکیل می دهد پس از آن نیز باید مشکلات همسر یابی همسرگزینی آموزش همسران پس از ازدواج مدیریت قبل از طلاق را نیز همزمان پیش برد.

وی درباره برنامه های این وزارتخانه در زمینه افزایش نشاط برای جوانان گفت: ما در خصوص کم کرده ایم این در حالی است که یکی از نیازهای جدی جوانان نشاط و افزایش راهکارهای بروز هیجان در ابعاد مثبت است. البته نشاط تنها به معنی رقص و پایکوبی نیست قطعا زیربنای نشاط، امید به جوانان آینده و داشتن شغل و کار مناسب است در حال حاضر ما مشغول جمع آوری نظرات توسط خود جوانان و کارشناسان هستیم تا بتوان نشاط سالم را برای جوانان متناسب با فرهنگ کشور ایجاد کرد.

معاون ساماندهی امور جوانان با اشاره به ساخت کلیپ Happy توسط عده ای از جوانان کشور بیان کرد: آیا شادی تنها خلاصه به ساخت کلیپ یا رقص و پایکوبی می‌شود؟ ما باید برنامه هایی متناسب با فرهنگ خودمان برای نشاط جوانان طراحی و تدوین کنیم.

گلزاری درباره برگرداندن مهاجران نخبه ایرانی از خارج از کشور اظهار داشت: در این موضوع جلساتی را با شورای عالی ایرانیان خارج از کشور برگزار کرده و قرار شد در تعامل با آنها توجه ویژه ای به جوانان ایرانی خارج از کشور به ویژه جوانان نخبه و باسواد شود تا آنها تشویق بازگشت به کشور و یا انتقال تجربیات خود به جوانان کشور شوند.

معاون ساماندهی امور جوانان در پایان با بیان اینکه تعهدات جشنواره علی اکبر سال گذشته به جوانان برتر و بکارگیری آنها در دستگاهها به عنوان مشاور خاطر نشان کرد: این قول‌هایی بوده که در دولت گذشته به آنها داده شده است. یکی از گرفتاری های دولت امروز، جمعیت بکار گرفته شده در دستگاه های دولتی و دولت گذشته بوده است. اگر بخواهیم از جوان نخبه استفاده بکنیم نباید به آنها قول استخدام در دستگاه‌های دولتی داده شود از آنها باید متناسب با توانشان در اجرای برنامه ها استفاده کرد.

در پایان این مراسم از پوستر هفته جوان که توسط امیر سعید روح زاده طراحی شده بود رونمایی شد. در این پوستر از یک سر برای نشان دادن نماد جوانی و آزادگی استفاده شده بود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب