امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3602 تاریخ انتشار: شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲:۳۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دوازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره؛

نظرآهاری: شعر كودك و نوجوان به پیرایش جدید نیازمند است

عرفان نظرآهاری داور بخش شعر كودك و نوجوان دوازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره معتقد است شعر كودك و نوجوان به پیرایش جدید نیازمند است.
نظرآهاری: شعر كودك و نوجوان به پیرایش جدید نیازمند است

به گزارش خبرایران: عرفان نظرآهاری شاعره و منتقد ادبی كشورمان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این كه در جشنواره شعر و داستان جوان سوره به علت آن كه موضوع، آزاد نیست آثار گزیده تری به جشنواره ارسال شده، اظهار كرد: انتظار می رفت كه برخی از آثار ارسال شده به این جشنواره به هم شبیه شوند و البته خیلی هم این اتفاق رخ نداده است.
وی گفت: در پاره ای از شعرهای ارسال شده به جشنواره در بخش كودك و نوجوان شباهت های بیشتری وجود داشت و نوآوری های كمتری شاهد بودیم. برخی از شعرها، ادبیات دهه 60 را به یاد می آورد و زبانشان به شعار نزدیك و قالبشان چهارپاره بود.البته شعرهایی هم وجود داشت كه با نگاهی تازه تر به مفاهیم دفاع مقدس پرداخته بود و از دریچه امروز به رویدادهای دیروز نگاه می كرد.
نظرآهاری خاطرنشان كرد: تلاش ما این بوده آثاری انتخاب شوند كه از فضای كلیشه و تكرار به دور هستند و عنصر شاعرانگی بیشتری دارند. گاهی شاعران نوقلم و كم تجربه تر تصور می كنند كه لازم نیست شعر كودك و نوجوان پایبند عناصر شعری باشد، در حالی كه جوهره شعری در انتخاب های ما اهمیت بسیاری داشت.
این شاعره كشورمان درباره ویژگی های شعر خوب نوجوان، گفت: تخیل، نوآوری و نزدیك بودن به ذات شعر و دادن فرصت كشف به نوجوان واین كه شعر برای مخاطب نوعی آزمون دریافت از جهان باشد و او را به چالش فرا بخواند از ویژگی های است كه شاعر نوجوان باید به آن توجه كند.
وی با تاكید بر این كه نوجوان و كودك امروز بسیار پیچیده تر و فرهیخته تر از نوجوان دهه های پیش است، عنوان كرد: كودك و نوجوان امروز توقع دارد در ادبیات هم جدی تر گرفته شود. آسان پسند و پخته خوار نیست و از نویسنده و شاعر توقع دارد ادبیات را در مفهوم جدی آن مطرح كند. شاید شعرهایی كه امروز در داوری جشنواره شعر و داستان جوان سوره به عنوان برگزیده انتخاب كرده ایم در دهه های پیش به نوعی شعر نوجوان محسوب نمی شد اما امروزه می تواند در دایره نوجوانان قرار بگیرد.
نظرآهاری ادامه داد: ما می توانیم نوجوان را برای آن كه از آثار میانمایه فراتر بیاندیشند و شعرهای جدی تری را دوست داشته باشد تربیت كنیم و البته این یك رابطه دو سویه است. شاعر می تواند سطح سلیقه مخاطب نوجوان را بالاتر ببرد و نوجوان هم می تواند به شاعر كمك كند كه مقاهیم عمیق تری را در اشعارش ارائه دهد.
وی تصریح كرد: به نظر می رسد كه شعر كودك و نوجوان به پیرایش جدید و خانه تكانی در ذهن و زبان نیازمند است. وقت آن فرا رسیده كه یك بار دیگر مخاطب شناسی كنیم و تعریف های جدیدی را از شعر و مخاطب كودك و نوجوان مرور كنیم. نمی توانیم با تعریفی كه در دهه های پیش از شعر داشتیم حركت كنیم، بلكه باید متناسب با زمان و زبان و مطالبات كودكان و نوجوانان امروز در ادبیات به پیش برویم. كوتاهی در این زمینه می تواند برای مخاطبی كه با كلمات ما زندگی می كند پیامدهای ناگواری برای سال های سال داشته باشد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب