امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3604 تاریخ انتشار: شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱:۴۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

توسط حوزه هنری خراسان شمالی؛

فراخوان پنجمین جشنواره سراسری كاریكاتور منتشر شد

فراخوان پنجمین جشنواره سراسری كاریكاتور در دو بخش موضوعی (جمعیت) و آزاد به همت حوزه هنری خراسان شمالی اعلام شد
فراخوان پنجمین جشنواره سراسری كاریكاتور منتشر شد

 

به گزارش خبرایران از  پایگاه خبری حوزه هنری، یكی از مؤلفه‌های اصلی و مهم در توسعه و پیشرفت هر كشوری، تعداد نفوس و جمعیت آن كشور است. محور توسعه را در كشورها به طور معمول جمعیت جوان، پویا، بالنده و اهل كار و خلاقیت تشكیل می دهند و این‌گونه جوامع را می توان سرزنده و پویا نامید. اما در مقابل به جوامعی كه رشد جمعیت منفی دارند، یعنی میزان زاد و ولد در آن‌ها كمتر از میزان مرگ و میر است، جوامع پیر و سالمند می‌گویند.
امروزه در بسیاری از كشورهای غربی به علت برنامه‌ها و باورهای نادرست، بحران سالمندی عمومی و كاهش جمعیت رخ داده است. در كشور ایران نیز روند كاهش نرخ رشد جمعیت در سال‌های اخیر، تا آن جا نگران كننده بود كه رهبر معظم انقلاب در سال 1391 در جمع مردم استان خراسان شمالی نسبت به این روند هشدار داده و فرمودند: «ما باید در سیاست تحدید نسل (محدود كردن نسل)، تجدید نظر كنیم». ایشان همچنین در دیدار اخیر خود با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص فرمودند: «یكی از خطراتی كه وقتی انسان درست به عمق آن فكر می‌كند، تن او می‌لرزد، مسئله‌ی جمعیت است؛ مسئله‌ی جمعیت را جدی بگیرید!؛ جمعیت جوان كشور دارد كاهش پیدا می‌كند!. یك جایی خواهیم رسید كه دیگر قابل علاج نیست!. یعنی مسئله‌ی جمعیت از آن مسائلی نیست كه بگوییم حالا ده سال دیگر فكر می كنیم؛ نه، اگر چند سال بگذرد، وقتی نسل‌ها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست
بر این اساس و بنا بر ضرورت توجه به موضوع مهم جمعیت در ایران، حوزه هنری خراسان شمالی با همراهی هنرمندان كارتونیست كشور و با مشاركت برخی از ادارات كل و نهادهای تصمیم‌ساز، پنجمین سالانه جشنواره سراسری كاریكاتور را با موضوع جمعیت برگزار و فراخوان آن را به شرح ذیل اعلام كرده است:
جشنواره سراسری كاریكاتور در دو بخش موضوعی (جمعیت) و آزاد برگزار می شود.
این جشنواره با محورهای: آینده و چشم‌انداز جمعیت ایران، جمعیت ایران؛ فرصت‌ها و تهدیدها، تأثیر جمعیت جوان بر رشد، پویایی و بالندگی جامعه، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشكیل خانواده،  جمعیت، خانواده و الگوی سبك زندگی اسلامی ایران، اعتقاد به تأمین رزق و روزی از سوی خداوند، ارتقاء امید به زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت، ارزش جمعیت (زاد و ولد) در فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی، جمعیت (منابع انسانی) مهمترین سرمایه و عامل تولید كشور، تأثیر رشد جمعیت بر افزایش ثروت ملی، تأثیر رشد جمعیت بر افزایش اقتدار و امنیت ملی، تأثیر كاهش جمعیت بر عدم رشد و توسعه اقتصاد، تأثیر كاهش جمعیت بر پیری نسل و سالمندی عموم،  تأثیر كاهش جمعیت بر افزایش آسیب‌های اخلاقی فردی و اجتماعی، مدیریت مهاجرت به داخل و خارج از كشور، فرهنگ سازی برای احترام و تكریم سالمندان و سایر موضوعات مرتبط برگزار می شود.
همچنین در بخش آزاد، دبیرخانه جشنواره با هدف ارزیابی و بازنمایی آخرین آثار تولید شده هنرمندان كارتون و كاریكاتور كشور در دومین سال از این جشنواره امكان ارسال اثر و رقابت در بخش آزاد را فراهم می‌آورد.
مقررات    شركت در جشنواره به شرح زیر اعلام شده است:
ـ شركت برای كلیه هنرمندان علاقه‌مند آزاد است.
ـ تكنیك خلق آثار در هر دو بخش، آزاد است
ـ هر هنرمند می‌تواند حداكثر با ارایه 5 اثر در هر بخش جشنواره شركت نماید.
ـ پذیرش آثار در بخش آزاد، منوط به ارائه حداقل یك  اثر در بخش موضوعی جشنواره می باشد.
ـ اندازه آثار ارسالی باید با طول یا عرض 2000 Pixel و فرمت  JPGو 300 DPI باشد.
ـ آثار راه یافته به نمایشگاه در كتاب جشنواره چاپ و یك نسخه به صاحبان آثار اهدا می‌گردد.
ـ به همراه آثار باید نام كامل، شماره تماس ثابت و همراه، آدرس دقیق پستی و بیوگرافی هنرمند در یك فایل نوشتاری (Word)  به انضمام تصویر هنرمند ارسال گردد.
ـ شركت كننده با ارسال اثر می‌پذیرد كه: دبیرخانه جشنواره، حق استفاده تبلیغاتی، نمایشگاهی و انتشار آثار در فضای مجازی و مطبوعات را با ذكر نام هنرمند خواهد داشت.
 
گفتنی است جوایــــــز بخش موضوعی نفر اولدوازده میلیون ریال به همراه تندیس و لوح افتخار جشنواره، نفر دوم : ده میلیون ریال به همراه تندیس و لوح افتخار جشنواره، نفر سوم : هشت میلیون ریال به همراه تندیس و لوح افتخار جشنواره به همراه 5 تقدیر شامل تندیس و لوح افتخار جشنواره اهدا می شود
جوایز بخش آزا نیز  به نفر اول : هشت میلیون ریال به همراه تندیس و لوح افتخار جشنواره، نفر دوم : شش میلیون ریال به همراه تندیس و لوح افتخار جشنواره، نفر سوم : چهار میلیون ریال به همراه تندیس و لوح افتخار جشنواره و به همراه 5 تقدیر شامل تندیس و لوح افتخار جشنواره اهدا می شود.
لازم به ذكر است مهلت ارسال آثار 20 مرداد 1393، زمان برگزاری اختتامیه و نمایشگاه آثار: شهریور ماه 1393 خواهد بود.
روش ارسال اثر:
ارسال اثر از دو طریق ارسال لوح فشرده به آدرس پستی و ارسال از طریق پست الكترونیكی امكان پذیر است.
آدرس پست الكترونیك  cartoonhoze@gmail.comو آدرس پستی: خراسان شمالی، بجنورد، بلوار مدرس، چهارراه شهدای دانش آموز، مدرس 42(گلچین)، پلاك 73، حوزه هنری خراسان شمالی، دبیرخانه پنجمین جشنواره سراسری كاریكاتور اعلام شده است.
هنرمندان می‌توانند جهت عضویت در سامانه اطلاع‌رسانی جشنواره سراسری كاریكاتور حوزه هنری خراسان شمالی، نام و نام خانوادگی خود را به همراه سال تولد، شهر محل اقامت و عدد سال‌های سابقه فعالیت در هنر كارتون و كاریكاتور را به شماره 30002196 پیامك بزنند
جهت كسب اخبار و اطلاعات جشنواره، به سایت  www.artbojnuord.ir مراجعه فرمایید.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب