امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 364 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱:۱۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رییس حوزه هنری كودک و نوجوان خبرداد؛

سرمایه انسانی ما در عرصه كودک و نوجوان جهش فوق العاده ای داشته است

خبرایران،: محمد سرشار رییس حوزه هنری كودک و نوجوان گفت: سرمایه انسانی ما در عرصه كودک و نوجوان بعد از انقلاب اسلامی جهش فوق العاده ای داشته كه باید ادامه داشته باشد و برای ادامه آن علاوه بر حضور افرادی كه در گذشته بودند، اضافه شدن نیروهای جدید در این مسیر لازم است.
سرمایه انسانی ما در عرصه كودک و نوجوان جهش فوق العاده ای داشته است

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری انجمن قلم ایران و حوزه هنری كودک و نوجوان صبح امروز با موضوع «فرصت برابر» با حضور «محمد سرشار» رئیس حوزه هنری كودک و نوجوان، «راضیه تجار» دبیر انجمن قلم ایران و «محسن پرویز» سخنگوی انجمن قلم ایران و اهالی رسانه در حوزه هنری برگزار شد.

دراین نشست خبری «محمد سرشار»اظهارداشت» آفرینش آثار هنری و فرهنگی مناسب برای كودكان و نوجوانان نیازمند وجود آفرینش گرانی است كه توانایی لازم برای تسلط برای قالب های هنری را دارا باشند، و این تخصص در هم افزایی با تعهد درونی به مبانی و ارزش های هنر انقلاب اسلامی منجر به خلق آثاری خواهد شد كه قله های ادبیات كودك و نوجوان را شكل خواهد داد.

 سرشارتاکید کرد: آسیب شناسی وضعیت كنونی ادبیات كودک و نوجوان چند نكته اساسی را از جمله طراحی نشدن  دوره های علمی برای آموزش هنر و ادبیات كودک و نوجوان به افراد صاحب ذوق، بسیج نشدن استادان هنرمند و ادیبی كه توانایی آموزش به هنرجویان در عرصه ادبیات كودك و نوجوان را دارند، همچنین عدم پرورش استعدادها درسایر نقاط كشور به دلیل تمركز گرایی دوره های آموزشی در شهر تهران از جمله آسیب های موجود است.

رییس حوزه هنری كودک و نوجوان خاطر نشان كرد: شناسایی این سه آسیب، حوزه هنری كودک و نوجوان را بر این داشت كه با كمک سازمانها و گروههای متخصص در عرصه های مختلف هنری، اقدامات مشتركی را برای كاهش این آسیب‌ها و تغییر وضعیت موجود طراحی كند ونخستین و یكی از مهمترین اقدامات مشترك طراحی‌شده برای آموزش استعدادهای تازه در عرصه هنر و ادبیات كودک و نوجوان، با عنوان «طرح ملی فرصت برابر» آغاز می‌شود.

وی عنوان داشت این برنامه ملی به شكل اختصاصی در عرصه ادبیات كودک و نوجوان با حمایت علمی و مالی «انجمن قلم ایران»، مدیریت «حوزه هنری كودک و نوجوان» و توسط تشكل ها و انجمن های غیردولتی فعال در عرصه ادبیات اجرا خواهد شد و دوره‌های طراحی‌شده شامل سه دوره «آموزش مبانی ادبیات كودک و نوجوان»، «آموزش داستان‌نویسی برای مخاطبان كودک و نوجوان» و «آموزش شعرسرایی برای مخاطبان كودک و نوجوان» است كه برای هر دوره، سرفصل‌های آموزشی و منابع علمی مورد نیاز، شناسایی و تدوین گردیده است.

سرشار تصریح کرد: استادان دوره‌ها، استادان مجرب و متعهدی هستند كه توسط انجمن قلم ایران شناسایی و برای شركت در این برنامه ملی، دعوت به همكاری شده‌اند و این دوره‌ها توسط كلیه گروه‌های غیردولتی شامل انجمن‌های ادبی، كانونهای ادبی، تشكلهای دانشجویی، تشكلهای طلبگی، كانونهای فرهنگی هنری مساجد و ...  سراسر كشور هستند و این دوره ها توسط كسانی كه در عرصه ادبیات فعالیت دارند و توانایی برگزاری این دوره‌های آموزشی را دارند، برپا خواهد شد.

وی اضافه كرد: تنها محدودیت جغرافیایی برگزاری این دوره‌ها، شهر تهران است و در كلیه استانهای كشور و دیگر شهرهای استان تهران، امكان برگزاری دوره‌ها وجود دارد. گروه‌های متقاضی اجرای این دوره‌ها می‌توانند با مراجعه اینترنتی، تلفنی یا حضوری به دبیرخانه طرح ملی «فرصت برابر»، با آیین‌نامه برگزاری دوره‌ها، آشنا شوند.

محمد سرشار در ادامه سخنان خود درباره هزینه های برگزاری این دوره های آموزشی گفت: قسمتی از این هزینه ها مانند هزینه تدوین سرفصل هاو تامین منابع ستادی است و قسمتی هم هزینه حق التدریس اساتید و بخشی هم هزینه های هماهنگی و اجرا و مدیریت در كار است كه بر اساس تفاهم نامه ای میان انجمن قلم ایران و حوزه هنری كودك و نوجوان، هر دو مركز آنها را تقبل می نمایند. هزینه های باقی مانده مانند هزینه رفت و آمد اساتید تا محل برگزاری و هزینه برگزاری خود دوره ها به عهده تشكلی است كه وظیفه برگزاری این دوره ها را به عهده دارد.

وی با بیان اینكه طراحی این دوره ها برای یكسال آینده است، افزود: ما سه هزار هنرجو را در این دوره ها آموزش خواهیم داد و بعد از بررسی تجربه سه ماهه خود در زمستان 92 و بهره گیری از نظرات گروههای مجری و هنرجویان شركت كننده و اساتید ، ادامه طرح را در سال 93 با اصلاح اشكالات پیش خواهیم برد.

این مسئول فرهنگی كشورمان آغاز بررسی درخواست گروهها برای شركت در این دوره های آموزشی را بعد از نشست خبری اعلام كرد و افزود: اطلاع رسانی برای اعلام برگزاری طرح «فرصت برابر» از طریق رسانه های ملی و نهادهای دیگر همچون وزارت ارشاد و حوزه های هنری در مراكز استانی و .... انجام می گیرد.

سرشار با تاكید بر اینكه آزمون تعیین سطح برای متقاضیان شركت در دوره های آموزشی برگزار می شود، افزود: ما درنظر داریم افراد مستعد را برای حرفه ای شدن كمك كنیم و برای این كار لازم است كه این افراد طبع آزمایی های خود را كه در عرصه شعر و داستان و نثر داشته اند، هنگام ثبت نام به تشكل برگزار كننده ارائه دهند تا سوابق ادبی آنها بررسی شود. كسانی كه مقدمات ابتدایی را برای ورود به این دوره ها داشته باشند، انتخاب خواهند شد. یادگیری نیاز اساسی برای هر رشته و عرصه ای است و سطوح آموزشی متفاوت است و شخص تا زمانی كه یادگیرنده نباشد، موثر هم نخواهد بود.

سرشار تصریح كرد: سرمایه انسانی ما در عرصه كودک و نوجوان بعد از انقلاب اسلامی جهش فوق العاده ای داشته كه باید ادامه داشته باشد و برای ادامه آن علاوه بر حضور افرادی كه در گذشته بودند، اضافه شدن نیروهای جدید در این مسیر لازم است. بیشتر انجمن ها و تشكل های ادبی فعال در این عرصه متعلق به بخش غیر دولتی هستند كه اعتبارات و بودجه های محدودی دارند و برای اجرای طرح های فراگیر با مخاطب بالا دارای مشكل هستند.

وی اضافه كرد: مزیت انجمن های غیر دولتی با تجربه بودن اعضای آنها ست . در بحث مهندسی فرهنگی سازمان ها و نهادها كه به صورت عمده تر توانایی ارائه آموزش را دارند این كار را آغاز كنند و در كنار این مراكز، انجمن ها و تشكل ها با استفاده از مزیت خود یعنی حضور پیشكسوتان به عنوان اعضای خود آموزش های تخصصی را پیش ببرند. از این طریق این انجمن های خصوصی می تواند به خاطر ارائه آموزش های تخصصی هزینه های خود را تامین كند.

سرشار با تاكید بر اینكه باید نگاه سنتی خود را درعرصه ادبیات كودك ونوجوان كنار بگذاریم، افزود: محصول نویسندگان و شاعران كودك و نوجوان محدود به آثار چاپی نمی شود و ادیبان این عرصه می توانند از توانمندی خود در بسیاری از قالب های دیگر استفاده نمایند. با وجود مشكل در عرصه كتاب عرصه های جدیدی از جمله آثار پویانمایی و آثار تلفیقی چند رسانه ای و.. باز شده است و هنرمندان این عرصه می توانند تخصص لازم را پیداكنند تا متناسب با با عرصه های جدید هنرمندی خود را به كار ببرند.

رییس حوزه هنری كودك و نوجوان خاطر نشان كرد: خروجی داستان نویسان و شاعران بیشتر درقالب كتاب های چاپی دیده می شود در حالی كه بقیه عرصه ها و قالبها برای هنرنمایی مهیاست و نشانی دبیرخانه تهران، خیابان شهید احمد قصیر، كوچه 12، شماره 3  و تلفن های 88504616 تا 20 و شماره تلفن همراه 09128192318 پاسخگوی متقاضیان است. همچنین در پایگاه اینترنتی artehran.ir نیز، جزئیات این طرح، قرار خواهد گرفت.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب