امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 36424 تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۳:۲۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر اقتصاد در دیدار با مراجع تقلید؛

ایجاد بیش از سه میلیون و پانصد هزار شغل در 5 سال گذشته

خبرایران: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: براساس سياست گذاري ها و برنامه ريزي هاي انجام شده پس از روي کار آمدن دولت تدبير و اميد، بيش از سه ميليون و ۵۰۰ هزار شغل در پنج سال گذشته در کشور ايجاد شده است.
ایجاد بیش از سه میلیون و پانصد هزار شغل در 5 سال گذشته

به گزارش خبرایران، دکتر فرهاد دژپسند در دیدار با آيت الله مکارم شيرازي با اشاره به اينکه دشمن براي سركوب نظام اسلامي ايران ، در جبهه اقتصادي جنگ را آغاز كرده است، تصريح كرد: دشمن سعي مي كند با ابزار اقتصادي به ايران اسلامي فشار دو چنداني واردكند تا نظام را دچار آسيب كند.
وی با اشاره به اینکه زمانی که دولت یازدهم مسئوليت اداره کشور را برعهده گرفت، تحريم هاي جديدي عليه ايران اعمال شده بود، گفت: دولت با برنامه ريزي جدي توانست بسياري از مشکلات را برطرف كند.
وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اينکه در زمان شروع بکار دولت يازدهم، تورم بسيار بالا رفته بود و بيم آن ميرفت که از ۴۰ درصد نيز فراتر رود، اظهار داشت: خوشبختانه دولت با اعمال سياست هاي صحيح براي حفظ قدرت خريد مردم، موفق شد، نرخ تورم را تک رقمي كند.
وی به دو رقمی شدن و افزایش چشمگیر رشد اقتصادي کشور در سال‌هاي ۹۳ و ۹۶ اشاره کرد و از ايجاد ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار ظرفيت شغلي در پنج سال گذشته در کشور خبر داد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی مشکلات واحد هاي توليدي را نيز مورد توجه قرار داد و بيان کرد: تامين نقدينگي و اشتغال مهم‌ترين نگراني واحدهاي توليدي است که سعي داريم برنامه جامعي براي واحدهاي توليدکننده كالاهاي اساسي تدوين كرده تا مشكل حل شده و ثبات در كشور برقرار شود.
وی افزود: دولت در تلاش است تا سال آینده در هفته دولت بیش از ۹۰ درصد گمرکات را زیر پوشش دستگاه ايکس‌ ري قرار دهد.
وزیر امور اقتصاد و دارایی تصریح کرد: در حوزه نظارت بر بازار نيز به دنبال اين هستيم که اجحاف در حق مصرف‌کننده به حداقل ممکن برسد.
این گزارش حاکی است، آیت الله ناصر مکارم شیرازي نيز پس از سخنان وزير اقتصاد، خواستار نظارت بيشتر دولت بر عملکرد بانک ها شد.
ایشان ضمن ابراز خرسندی از تلاش های صورت گرفته برای بهبود وضعيت اقتصادي کشور اظهار کرد: مشکلات اقتصادي منجر به مشکلات سياسي و فرهنگي مي شود.
وی با تاکید براینکه مشکلات کشور در هم گره خورده است، تصریح كرد: براي رفع مشكلات متعدد كشور كه هر يك به بخشي و گروهي از عوامل داخلي و خارجي ارتباط دارد، نيازمند صبر و انديشه مقتدرانه هستيم.
این مرجع تقلید با اشاره به خیال خام دشمن مبنی بر سقوط نظام جمهوري اسلامي ايران ، گفت: خوشبختانه دشمناني داريم که دچار خيالات و اوهام هستند و هر از گاهي ، تاريخي را معين مي کنند که نظام ايران سقوط مي کند ولي به لطف خداوند و درايت رهبر معظم انقلاب و مردم، همه اين پيش بيني ها خيالي خام و باطل از آب در مي آيد.
آیت الله مکارم شیرازی توهم و خیالات خام دشمن را يکي از خوشبختي هاي کشور ايران دانست و گفت: دشمن به دليل عدم شناخت صحيح از ايران در خيالات خود با پيش بيني هاي غلط به دنبال تسلط به اين کشور است.
وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تحریم های ظالمانه عليه ايران تصريح کرد: اقدام آمريکا در خروج از برجام و نقض قوانين دنيا عملي ناپسند بود که دشمن با اين عمل تلاش كرد كه ضربه محكمي برپيكره نظام بزند.
این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه برخي سودجويان داخلي از تحريم هاي دشمن سوء استفاده کردند، گفت: مردم بر اثر سوء استفاده سودجويان داخلي با مشکلات عديده اي مواجه شدند كه اين مسئله بايد به صورت جدي مورد توجه واقع شود.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به برخی آمارهاي اقتصادي که نشان از سوء استفاده سودجويان دارد، بيان کرد: آمارهايي وجود دارد که برخي افراد خاص با استفاده از امكانات موجود، اقدام به صادرات كالا كردند ولي فقط ۲۵ درصد از ارز ناشي از صادرات را وارد كشور كردند و اين مسئله جاي تامل دارد كه بايد مشخص شود مابقي ارزها كجا رفته است.
وی تاکید کرد: در بحث واردات نیز کسانی هستند که از دولت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ توماني گرفته اند ولي به مردم مطابق با ارز ۱۲ هزار توماني كالا مي فروشند كه اين عدالت نيست.
این مرجع تقلید با اشاره به هزینه های گزافي که دولت براي اعتبار موسسات مالي ورشکسته خرج کرده است، بيان کرد: اگر دولت از ابتدا بر عملكرد اين موسسات اعتباري نظارت مي كرد امروز شاهد اين مسائل نبوديم .
آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگري از سخنان خويش، بحث قاچاق برخي کالاها را در کشور مورد توجه قرار داد و گفت: جاي تعجب دارد و اين مسئله يک معما است كه اينگونه اقدامات با اذن چه كسي صورت مي گيرد و چرا جلوگيري نمي شود.
وی با انتقاد جدی نسبت به کسبه ای که از بالارفتن نرخ دلار سوء استفاده کردند، گفت: این کسبه با بالا رفتن نرخ دلار، قيمت كالاها را افزايش دادند و اكنون كه نرخ دلار كاهش يافته قيمت ها را پايين نياوردند.
این مرجع تقلید افزود: متاسفانه امروز دولت گرفتار مسائلی است که نمی تواند از آن رها شود که از آن جمله مي شود به پرداخت يارانه اشاره کرد.
ایشان تصریح کرد: ظاهر پرداخت یارانه با مبلغ ۴۵ هزار تومان، چیزي نيست ولي وقتي ضرب بر شمار افراد دريافت کننده مي شود مبلغ کلاني را به خود اختصاص مي دهد که مي توانست اين هزينه براي راه اندازي توليد و ايجاد اشتغال و توسعه استفاده شود.

تصمیمات تازه دولت برای حمایت از تولید و اشتغال

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ديدار با آيت الله نوري همداني نيز از تصميمات و اتخاذ سياست هاي جديد دولت براي حمايت از توليد و اشتغال در جلسه امروز هيئت وزيران خبر داد.
دکتر فرهاد دژپسند در دیدار با آیت الله نوری همدانی با اعلام اين خبر گفت: بر اساس سياست هاي اتخاذ شده در جلسه امروز هيئت وزيران، کليه نيازهاي اوليه و کالاهاي واسطه اي مورد نياز تمام واحدهاي توليدي و صادراتي کشور تامين خواهد شد.
وی افزود: انتظار میرود با اعمال مدیریت ناشي از تصميمات جديد هيئت دولت، شاهد ثبات بيشتري در اقتصاد کشور باشيم.
وزیر اقتصاد در ادامه با بیان اینکه یکي از دغدغه‌هاي اصلي نظام و بويژه مراجع عظام، رفع مشکل بيکاري است، اظهار داشت: بر مبناي تحولات جمعيتي، طي سال هاي اخير، همه ساله، بخش عظيمي از متولدين دهه ۶۰ پا به عرصه اشتغال گذاشته و به جمع متقاضيان كار مي پيوندند و به همين دليل، سالي يك ميليون شغل جديد براي پاسخگويي به اين خواسته، مورد نياز است.
دژپسند با بیان اینکه متاسفانه به واسطه تحریم های ظالمانه موجود، در حال حاضر، محدوديت هايي براي تامين سالانه يک ميليون نفر اشتغال وجود دارد، با اين حال در دوره حدودا پنج ساله دولت يازدهم و دوازدهم، حدود سه ميليون و ۵۰۰ هزار فرصت شغلي جديد ايجاد شد که گر چه از نظر ما ناکافي است، اما رقم چشمگيري است.
وزیر اقتصاد گفت: در ماه های ابتدایی پس از خروج يکجانبه آمريکا از برجام، وضعيت اقتصادي کشور حالت ناپايدار بخود گرفت که تا حد زيادي بخاطر افزايش انتظارات تورمي و نگراني بابت آينده بود اما دولت از آبان ماه امسال موفق به كنترل اوضاع شد و با برنامه هاي در دست اجرا، شرايط به مراتب، بهتر نيز خواهد شد.
این گزارش حاکی است، پس از سخنان وزیر اقتصاد، آیت الله نوري همداني در سخناني، ضمن تقدير از زحمات دکتر دژپسند و ساير مسئولان وزارت اقتصاد، خدمت رساني در جهت تامين معيشت مردم را، توفيقي الهي خواند که بايد قدر آن بيش از پيش دانسته شود.
ایشان با اشاره به گزارش عملکرد ارائه شده از سوی وزیر اقتصاد و بهبود نسبی شاخص هاي اقتصادي در دو ماه اخير تصريح کرد: مردم انتظار دارند، تاثير اقدامات دولت را در سفره روزانه خود مشاهده کنند.
آیت الله نوری همدانی، با بیان اينکه قيمت خدمات و کالا بايد در سراسر کشور، يکسان باشد، خواستار نظارت بيشتر دولت بر قيمت و كيفيت كالاهاي توليدي و خدماتي در مرحله توليد و عرضه شد.

روند افزایش هزینه های تولید در آذر ماه منفي شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی طي سخناني در ديدار با آيت الله جوادي آملي نيز از کاهش روند افزايشي هزينه هاي توليد به منهاي ۴.۵ درصد در آذر ماه سال جاري خبر داد.
دکتر فرهاد دژپسند که همراه جمعی از معاونان و مدیران وزارتخانه، برای دیدار با مراجع عظام تقليد به استان قم سفر کرده است، با اعلام اين خبر، شرايط فعلي اقتصاد کشور را پيچيده و متاثر از برخي محدوديت هاي داخلي مثل سودجويي ها و تنگ نظري هاي عده اي افراد و نيز عوامل خارجي، از جمله تحريم هاي ظالمانه آمريكا خواند كه متاسفانه تنگناهايي براي مردم ايجاد كرده است.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه وضعیت اقتصاد کشور در پنج ساله دولت يازدهم و ابتداي دولت دوازدهم، شاهد رشد و بهبود قابل توجهي بود، تک رقمي شدن نرخ تورم و مثبت شدن رشد اقتصادي را از جمله موارد مثبت در اين ارتباط خواند و افزود: متاسفانه آثار رواني تحريم هاي يکجانبه آمريكا باعث تلاطم در فضاي اقتصادي كشور شد و مسايلي چون جهش نرخ ارز و افزايش تورم را رقم زد.
دکتر دژپسند ادامه داد: از آنجا که اقتصاد ایران هنوز متکی به واردات است، جهش قیمت ارز باعث بالا رفتن هزینه هاي توليد و تشديد تورم شد اما خوشبختانه از آبان ماه، روند فزاينده نرخ تورم، کند شد و از حدود شش درصد به ۲.۶ درصد رسيد.
این گزارش حاکی است، آیت الله جوادی آملي، پس از سخنان وزير اقتصاد، در سخناني خاطرنشان کرد: يکي از اصول مورد تاکيد در قرآن كريم اين است كه مال و ثروت جامعه نبايد منحصراً در دست دولت باشد مانند آنچه در نظام سوسيال شرق شاهد بوديم.
ایشان افزود: همچنین نباید همچنان که در غرب می بينيم، ثروت در در اختيار عده اي خاص باشد، بلکه مال و ثروت مانند خون است که بايد در تمام اعضا و بدنه جامعه در گردش باشد و هر عضو با توجه به ظرفيت و شايستگي خود در آن سهيم شود.
آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: اگر کسي عرضه توليد داشت نبايد به او سخت گرفت و او را از ثروت محروم کرد و کسي كه شايستگي ندارد نبايد بتواند به واسطه رشوه و زد و بند، بيش از لياقت خود از ثروت جامعه بهره مند شود.

ایشان با تاکید بر لزوم مراقبت از ذخایر و داشته های کشور و نظام از گزند غارتگران بيت المال اظهار داشت: ما در اين مملکت به لطف الهي همه چيز داريم و از همه امکانات و نعمات برخورداريم، اگر اختلاس و بي نظمي مالي در كشور نباشد قطعا تحريم ها هيچ اثري نخواهند داشت.
 

به رغم وجود تحریم ها، تراز تجاری کشور در ۹ ماهه امسال مثبت بوده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ديدار با آيت الله سبحاني نيز اظهار داشت: به رغم تحريم هاي دشمنان و انواع محدوديت ها، تراز تجاري ۹ ماهه کشور، مثبت بوده است.
به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، فرهاد دژپسند در اين ديدار با بيان اينکه دولت هفته اي دو جلسه اختصاصي با حضور رييس جمهور براي مديريت بازار ارز، تورم و نقدينگي و تامين اعتبار واحدهاي توليدي برگزار مي کند، اظهار داشت: با اين تفاسير فکر مي كنيم بتوانيم روند بازارهاي مذكور را به گونه اي مديريت كنيم كه از دغدغه هاي بحق مردم و مراجع عظام كاسته شود.
وی همچنین با اشاره به کاهش نرخ بیکاری از ۱۲.۶ درصد در سه ماهه دوم امسال به ۱۲.۲ درصد در سه ماهه سوم، اين امر را يکي از نشانه هاي اميدوار کننده بهبود شرايط اقتصادي در نتيجه پيگيري هاي مداوم دولت عنوان كرد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حال حاضر تیم اقتصادي دولت کاملا يکدست بوده و هماهنگيهاي کاملي بين سازمان برنامه و بودجه، بانك مركزي و وزارت اقتصاد وجود دارد، اين امر مي تواند به اميدواري ها براي رفع مشكلات ناشي از تحريم ها بيافزايد.
دکتر دژپسند با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا اظهار کرد: دشمن برای ضربه به ميهن اسلامي ايران فشار اقتصادي وارد مي کند و تحريم هاي شديدي عليه ما اعمال مي كند.
وی با اشاره به افزایش فشارهای اقتصادی دشمن در راستاي جلوگيري از حرکت نظام اسلامي عنوان کرد: تراز تجاري کالاهاي اساسي در حوزه اقتصاد اهميت بسياري دارد که در اين مورد نيز دستاوردهاي قابل توجهي داشته‌ايم.
دژپسند اضافه کرد: افزایش نرخ ارز در نیمه اول سال جاری سبب شد که در حوزه‌های مختلف شاهد افزايش قيمت‌ها باشيم و در عرصه توليد نيز با مشکلاتي روبرو شويم، اما دولت ورود با قدرتي داشت و براي رسيدن به ثبات تلاش ‌هاي بسياري را دنبال کرد كه در آبان و آذر تورم ماهانه از هفت درصد به ۲.۵ درصد كاهش يافت.
وی با تاکید بر اینکه نباید از آموزه‌هاي ديني در حوزه اقتصاد غافل شويم، تصريح کرد: در مجموعه وزارت اقتصاد با تشکيل هسته انديشه ورزي "كاربست آموزه هاي ديني در حوزه اقتصاد" تلاش كرده ايم تا به آموزه‌هاي ديني در بخش‌هاي مختلف اقتصادي توجه بيشتري داشته باشيم.
این گزارش حاکی است، آیت الله جعفر سبحانی در ادامه اين جلسه، طي سخناني اظهار داشت: در اسلام، اقتصاد، زيربنا نيست اما اصلي بسيار مهم است.
ایشان با اشاره برخی اشکالات نظام بانکی، خواستار رسیدگي و توجه بيشتر دولت به رفع مشکلات از جمله هدايت منابع بانکي به سمت فعاليت هاي توليدي شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب