امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3646 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۳:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در افتتاحیه نمایشگاه و كارگاه سوگواره رنگ ها مطرح شد؛

گودرزی دیباج: هنرمندان جوان مطالعات خود را افزایش دهند

نمایشگاه «سوگواره رنگ ها» 11 خرداد ماه با حضور هنرمندان نقاش 30 استان، غلامعلی طاهری و مرتضی گودرزی دیباج مدیر مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری در برج میلاد افتتاح شد.
گودرزی دیباج: هنرمندان جوان مطالعات خود را افزایش دهند
به گزارش خبر ایران از پایگاه خبری حوزه هنری، مرتضی گودرزی دیباج در نمایشگاه «سوگواره رنگ ها» با اشاره به اینكه برگزاری این كارگاه و دور هم جمع شدن هنرمندان نقاشی فرصتی مغتنم است، اظهار كرد: وقتی چنین كارگاه های آموزشی برگزار می شود باید آن را غنیمت شمرد زیرا با حضور هنرمندان پیشكسوت در این كارگاه ها هنرجویان نقاشی می توانند از دانش و آگاهی آنان استفاده كنند و به دانش خود بیفزایند. 
مدیر مركز هنرهای تجسمی در ادامه افزود: به هنرمندان نقاشی قبل از برپایی نمایشگاه پیشنهاد شد كه اتودهای خود را به مركز هنرهای تجسمی ارسال كنند تا ایرادها و مشكلاتشان برطرف شود. من در این زمینه به هنرجویان توصیه می كنم كه قبل از كشیدن قلم بر بوم به اتودزنی و مهندسی اثر خود بپردازند و به صورت بداهه كار نكنند. 
گودرزی دیباج با اشاره به اینكه بداهه كار كردن خدشه ای به اثر وارد نمی كند اما باید قبل از خلق اثر بر روی فرم و محتوا مطالعه و تحقیق انجام داد، تصریح كرد: بداهه كار كردن در خیلی مواقع جواب نمی دهد، برای كشیدن یك تابلوی نقاشی باید مهندسی اثر صورت گیرد و تمام عناصر هنری را در یك نظام مهندسی شده قرار داد تا در حین اتود زنی اگر طرحی را بخواهیم جابه جا كنیم به مشكل برنخوریم. 
وی افزود: اگر اثر خود را براساس اتود و تحقیق و مطالعه خلق كنیم، بسیار بهتر است. ما اگر به آثار بزرگانی چون پیكاسو و میكل آنژ بنگریم متوجه خواهیم شد كه آثار آنان برخاسته از مطالعات غنی و تحقیقات گسترده آفریده شده است. 
گودرزی دیباج ادامه داد: وقتی اثر كلك كشتی مدوسا از ژریكو را می بینیم، نمی توان سانت به سانت آن را تغییر داد به حدی دقیق و مهندسی جدی در این اثر است كه واقعا از دیدن آن هر بیننده ای لذت می برد. به این اثرها، آثار هنری گفته می شود كه در تاریخ ماندگار می شوند و درخشان هستند. 
این هنرمند نقاش افزود: معدود هنرمندانی هستند كه به صورت بداهه اثر هنری را خلق می كنند زیرا كه قدرت تخیل آنان فوق بشری است همانند آقای فرشچیان.
گودرزی دیباج گفت: هنرجویانی كه در این زمینه قلم به دست هستند باید مطالعات چشمی و دیدن تصاویر و نقاشی های بزرگان را بینند و تصاویر زنده و خوب را در ذهن خود به خاطر بسپارند و اتودهای خود را به پیشكسوتان نقاشی نشان دهند تا ایرادهای اثر خود را پیدا كنند و از نظرات خوب استفاده كنند. 
در ادامه این برنامه غلامعلی طاهری هنرمند پیشكسوت در زمینه برگزاری كارگاه آموزشی گفت: اهمیت برگزاری این نمایشگاه در این است كه هنرمندان و هنرجویان آخرین دستاورد هنری خود را تجربه می كنند و به خلق آثاری جدید دست پیدا می كنند. 
این هنرمند نقاش افزود: هنرمندان برای خلق اثر توجه داشته باشند و در فرآیند تولید اثر به عناصر هنری توجه كنند. و آن عناصر را درخدمت موضوع و مفهوم قرار دهند. 
طاهری با اشاره به این موضوع كه آثار فاخر زمانی به وجود می آید كه هنرمند با موضوع و محتوا اثر خود درگیر شود، ادامه داد: وقتی موضوع اثر دغدغه هنرمند باشد مسلما اثر فاخری خلق می شود. 
  شایان ذكر است، كارگاه آموزشی و نمایشگاه «سوگواره رنگ ها» 11 و 12 خردادماه از ساعت 9 صبح الی 8 شب در برج میلاد برای علاقه مندان به هنرهای تجسمی برپا است. 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب