امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3651 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رییس سازمان بورس؛

هدفمند شدن اختراعات با راه‌اندازی بازار دارایی فکری / تشویق مخترعان/

دکتر علی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اقتصاد دانش بنیان یکی از موضوعات کلیدی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که ایجاد بازار دارایی فکری می تواند گامی در جهت تحقق اقتصاد دانش بنیان باشد.
هدفمند شدن اختراعات با راه‌اندازی بازار دارایی فکری / تشویق مخترعان/

به گزارش خبرایران، دکتر علی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاح بازار دارایی فکری گفت: این بازار محصول همکاری حداقل سه حوزه معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، پارک علم و فناوری پردیس و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که کمک مطلوبی در جهت شکل گیری این بازار کردند.

وی افزود: هر کار جدیدی که بخواهد صورت گیرد نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف است و بازار سرمایه به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه اقدامی انجام دهد و اگر سازمان ثبت و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور همکاری نمی‌کردند این بازار راه اندازی نمی‌شد. با این حال انتظار نداریم که این بازار در هفته‌ها و ماه‌های اولیه به اوج خود برسد ولی انتظار داریم که در طول زمان جای خود را باز کرده و بتوانیم اقتصاد دانش بنیان را پررنگ‌تر در اقتصاد ملی داشته باشیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که ثبت اختراع یک دارایی ارزشمند است عنوان کرد: همواره این سوال مطرح است که چرا بین صنعت و دانشگاه ارتباط وجود ندارد و چه کنیم ارتباط بین دانشگاه و نخبگان برقرار شود. بسیاری از سرمایه‌گذاران و صاحبان بنگاه‌ها در بازار سرمایه حضور دارند بنابراین برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت بازار دارایی فکری محملی است تا نخبگان بتوانند ایده خود را در این بازار عرضه کرده و مورد معامله قرار دهند.

صالح‌آبادی با بیان این‌که علائم تجاری و برند می تواند دراین بازار مورد داد و ستد قرار گیرد عنوان کرد:‌این بازار محلی برای عرضه اکتشافات، علائم تجاری و برند است و هدف اصلی از راه اندازی این بازار این است که از دارندگان ایده حمایت شده و به سمت هدفمند شدن اختراعات در کشور و تشویق آن‌ها حرکت کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: باید مخترعان را تشویق کرده و محلی را فراهم کنیم تا مخترعین بتوانند هم اختراعات خود را تامین مالی کنند و هم آن را به سایر بنگاه‌ها واگذار کنند.  این بازار به تجاری سازی اختراعات کمک کرده و برندهای خاص می تواند در این بازار به صورت معین و نامحدود مورد معامله قرار گیرد.

به گفته صالح‌آبادی، این بازار همچنین می تواند به کشف قیمت کمک کند زیرا در این بازار شفافیت وجود دارد و احساس شفافیت در نقل و انتقالات جزو ذات بازار سرمایه است لذا با راه اندازی این بازار انتظار داریم که تحقیقات به سمت کاربردی شدن حرکت کند. عمدتا بازار سرمایه مبتنی بر تولید است و جهت‌گیری آینده به این سمت است که سهم دانش بنیان را در بازار سرمایه ارتقا دهیم به طوری که بحث اقتصاد دانش بنیان در کشور ما می‌تواند بازار سرمایه را در سال‌های آینده توسعه دهد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان اظهار امیدواری کرد که در این بازار شرکت‌هایی با دانش و سودآوری بالا شکل بگیرند و بازار سرمایه بتواند مبتنی بر این نوع اقتصاد باشد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب