امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3652 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

بازار دارایی فکری رسما افتتاح شد

ستاری: بانک‌های ما دیدی به دانش فنی ندارند؛ فقط زمین و سود را می‌شناسند

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تأکید بر این که دیدگاه‌ دانشگاه‌های ما باید از مقاله محوری خارج شود و برای ایده، فکر و مغز ارزش قائل شویم، گفت: دانشگاه‌های ما باید یاد گیرند که عدد قابل توجهی از بودجه خود را از طریق فروش تکنولوژی ایجاد کنند
ستاری: بانک‌های ما دیدی به دانش فنی ندارند؛ فقط زمین و سود را می‌شناسند

به گزارش خبرایران، دکتر سورنا ستاری روز یکشنبه در مراسم افتتاح بازار دارایی‌ فکری که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با بیان این که مفاهیم اقتصاد دانش بنیان چند ماهی است که خود را در اقتصاد ما نشان داده است، تصریح کرد: در اقتصادی که تا کنون از طریق خام‌فروشی نفت درآمد داشته است این مفاهیم بیگانه است و ما باید تلاش کنیم که آن را وارد اقتصاد خود کنیم.

وی با اشاره به توسعه‌های صورت گرفته در دهه 60 در کشورمان همچون توسعه‌ی فولاد مبارکه اصفهان و آلودگی‌های موجود در این راستا تصریح کرد: در حال حاضر شرکتهای دیگری همچون گوگل، فیسبوک و غیره بازار دنیا را رهبری می‌کنند که این شرکتها هیچ گونه آلودگی زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کنند.

به گفته ستاری ما زمانی که می‌خواهیم از طریق مدیریت دانش، اقتصاد را تکان دهیم و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را بر سر کار آوریم باید مفاهیم جدید اقتصاد دانش بنیان را وارد اقتصاد خود کنیم تا اقتصادمان متحول شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان به خروج نخبگان از کشور اشاره کرد وگفت: چرا بنده به عنوان رییس بنیاد نباید جایی داشته باشم که نخبگان را در آنجا جذب و حفظ کنم و در حال حاضر باید اندیشید که چگونه می‌توان ساختاری ایجاد کرد تا این سرمایه‌ها که معدن طلا هستند و از طلا نیز با ارزش‌ترند و می‌توانند تولید علم و اشتغال‌زایی داشته باشند را جذب و حفظ کنیم.

وی یکی از اولویت‌های معاونت علمی را اجرایی کردن قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان عنوان کرد و گفت: دیدگاه دانشگاه‌ها باید از مقاله محوری بیرون آید و ما باید برای ایده، فکر و مغز ارزش قائل شویم و در سیستم بانکی ما نیز باید چنین تفکراتی شکل گیرد.

به گفته وی بانکهای ما هیچ دیدی نسبت به دانش فنی ندارند و تنها زمین و سود را می‌شناسند؛ به همین دلیل ما صندوق نوآوری و شکوفایی را جهت حمایت از شرکتهای دانش بنیان تاسیس کردیم که تمامی زیر مجموعه آن افرادی هستند که تکنولوژی را می‌فهمند و یک نفر بانکی در این صندوق فعال نیست.

ستاری تاکید کرد: برای اجرایی کردن قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان لازم است که خیلی از ساختارها در کشور تغییر کند و اقتصاد ما باید فرق نخبه و غیر نخبه را بفهمد و این موضوع زمانی رخ می‌دهد که همه ما در این مسیر همدل شویم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درادامه سخنانش با تاکید بر این که دانشگاه‌های ما باید یاد بگیرند که بودجه خود را از طریق دولت و شهریه تامین نکنند، تصریح کرد: به فعالیت اساتید دانشگاه‌ها در حوزه صنعت اشاره و تصریح کرد: نباید اساتیدی که با صنعت قرارداد دارند و یا دارای شرکت هستند را تحقیر کنیم و این اصلاحات باید در دانشگاه‌های ما رخ دهد.

ستاری به بودجه دولتی کل کشور اشاره کرد و گفت: ساختار اقتصادی کاملا دولتی ما دیگر جوابگو نیست؛ از طرفی دیگر ما دارای سرمایه‌های جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستیم که باید قدر آنها را بدانیم.

به گفته وی در دولت هیچ وقت نخبه پرورش نمی‌یابد و در واقع اقتصاد ما زمانی شکل می‌گیرد که شرکتهای صددرصد خصوصی ایجاد شود و باید در این مسیر مقررات دست و پا گیر حذف گردد تا شرکتها بتوانند فعالیت داشته باشند.

ستاری به حجم بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: ما کجا می‌توانیم این تعداد فارغ التحصیلان را جای دهیم؟ در این مسیر این فارغ‌التحصیلان باید به سمتی هدایت شوند که برای کشور ارزش افزوده داشته باشند و ما راهی جز این موضوع برای متحول کردن کشور نداریم.

وی به راه‌اندازی بورس ایده اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما شکستن تابوهای قدیمی در حوزه پژوهش است و در شروع این مسیر مشکلات زیادی خواهیم داشت تا بتوانیم نخبگان را جذب و آنها را سر کار بگذاریم تا این نخبگان بتوانند به لحاظ علمی ارضاء شوند.

وی یکی از ارزش‌گذاری‌هایی را که باید در اقتصاد ما شکل گیرد ارزش‌گذاری بر روی مغز، فکر و ایده عنوان کرد و گفت:‌همچنین ما در معاونت علمی به دنبال مفاهیم جدیدی همچون بورس ایده، صندوق‌های خطر پذیر و غیره هستیم که به طور جد در معاونت دنبال می‌گردد.

بازار دارایی فکری صبح امروز با حضور نایب رییس مجلس، معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس سازمان بورس با انجام معامله بلوکی یک اختراع در حوزه قطعه سازی خودرو رسما افتتاح شد.

این اولین معامله درحوزه دارایی فکری در تاریخ فرابورس بوده که کارگزاری سهم آشنا فروشنده و کارگزاری تامین سرمایه نوین خریدار آن بود. ارزش این معامله 200 میلیارد تومان برآورد شد که با توجه به عرضه بلوکی قطعیت معامله طی تشریفات خاصی انجام می‌شود.

این اختراع که گواهی ثبت آن نزد مالکیت صنعتی فکری به ثبت رسیده و مجوز آن در کمیته عرضه فرابورس صادر شده است برای اولین بار در پارک فناوری لرستان به ثبت رسید.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب