امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 367 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

داورپنجمین جشنواره تئاتر معلولان؛

تئاتردر تغییر نگاه جامعه‌، خانواده و مسئولان نسبت به قشر معلولان بسیار تاثیرگذار است

خبر ایران: دکتر قطب‌الدین صادقی» هنرمند تئاتر و عضو هیات‌داوران پنجمین جشنواره تئاتر معلولان گفت: شاید تئاتر برای این مددجویان جای دارو را نگیرد، اما از نظر شکل اجتماعی، کارکردی بی‌نظیر برای آنان دارد و این نوع فعالیت‌ها در تغییر نگاه جامعه‌، خانواده و مسئولان نسبت به این قشر بسیار تاثیرگذار است.
 تئاتردر تغییر نگاه جامعه‌، خانواده و مسئولان نسبت به قشر معلولان بسیار تاثیرگذار است

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری خبر ایران، نشست خبری پنجمین جشنواره تئاتر معلولان امروز با حضور«دکتر قطب‌الدین صادقی» هنرمند تئاتر و عضو هیات‌داوران پنجمین دوره این جشنواره ،«پریوش نظریه» بازیگر و کارگردان سینما‌ و جزو هیات داوران این دوره از جشنواره تئاتر معلولان ، «دکتر نوپرست» دبیر جشنواره ،« نعمتی » مدیر اجرایی جشنواره  و دکتر سخنگویی رییس ستاد پنجمین جشنواره تئاتر معلولان  و اصحاب رسانه در سازمان بهزیستی برگزار شد.

در این نشست «دکتر قطب‌الدین صادقی» با ابراز خرسندی از گسترش این جشنواره بر ضرورت توجه به مقوله آموزش در تئاتر معلولان تاکید کرد و گفت: از 10 سال پیش همکاری نزدیکی با جشنواره تئاتر معلولان داشتم واعتقاد دارم که توسعه کمّی و کیفی جشنواره تئاتر معلولان باعث خوشوقتی است. سال 82 که این جشنواره را در معیت آقای عزت‌الله انتظامی آغاز کردیم، فقط 22 گروه متقاضی شرکت در این جشنواره بودند، اما امروز 338 گروه تقاضای شرکت در این جشنواره را دارند که این نشانگر توسعه چشمگیر این رویداد هنری است.

صادقی با ابراز خرسندی از ارتقاء سطح کیفی آثار شرکت کننده در این جشنواره تصریح کرد:: سال گذشته کیفیت نمایش‌های منطقه‌ای جشنواره تئاتر معلولان از بسیاری از نمایش‌هایی که در مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود‌، بالاتر بود. این آثار از نظر تسلط فنی، قدرت تصویر‌، انسجام زبانی و ... کم‌نظیر بودند و هنر تئاتر این حُسن را دارد که یک کار دسته‌جمعی است و با این ویژگی شانس بزرگی به هنرمندان مددجو می‌دهد تا خود را در جمع بیابند و جایگاهی را که در جامعه از دست داده‌اند باردیگر به دست بیاورند. بسیاری از آنها با اجرای کار تئاتر، اعتماد به نفس کم نظیری پیدا کرده‌اند.

وی یادآوری خاطره‌ای از اولین دوره جشنواره تئاتر معلولان که سال 82 برگزار شده بود‌، اضافه کرد: در اجرای اولین اثر جشنواره با گریه و صلوات تماشاگران روبرو شدیم و کارگردان نمایش توضیح داد یکی از اعضای گروه با دیدن آقای انتظامی آنقدر هیجان زده شد که بعد از 18 سال از روی ویلچر بلند شد. بنابراین تاثیر این هیجان‌ها برای نشان دادن توانمندی‌های این مددجویان بسیار کارساز است.

صادقی خاطرنشان کرد: شاید تئاتر برای این مددجویان جای دارو را نگیرد، اما از نظر شکل اجتماعی، کارکردی بی‌نظیر برای آنان دارد و این نوع فعالیت‌ها در تغییر نگاه جامعه‌، خانواده و مسئولان نسبت به این قشر بسیار تاثیرگذار است و از این رهگذر جشنواره تئاتر معلولان امری مبارک و سازنده است که هم به مددجو و هم به کسانی که در ارتباط با این افراد هستند، کمک می‌کند و از طرف بهزیستی هیچ دوره آموزشی برگزار نشده اما در طول این 10 سال بهترین تحصیل‌کرده‌های تئاتر با این گروه‌ها پیوند خورده‌اند و این روند به شکل اصولی ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: بهزیستی به دو بازوی دیگر نیاز دارد؛ در وهله نخست این سازمان نیازمند یک مکان دایمی برای اجرای تئاتر است. در این زمینه حتی یک خانه قدیمی یا یک سوله که به طور پیوسته محل اجرای گروه‌های تئاتر معلولان باشد، کمک‌سان خواهد بود. لازم نیست این گروه‌ها آویزان تئاتر شهر یا تالار وحدت شوند. بلکه خود سازمان باید ویترینی دائمی ایجاد کند تا گروه‌ها در آن اجرا بروند، زیرا تداوم این فعالیت‌ها هم در معرفی سازمان بهزیستی و هم در بهبود کار گروه‌ها موثر خواهد بود.

کارگردان نمایش‌های «مویه جم» و «سحوری»، برگزاری دوره‌های آموزشی در استان‌ها را از دیگر ضروریات تئاتر مددجویان برشمرد و توضیح داد: برای کار کردن با دوستان مددجو روش‌های ویژه‌ای وجود دارد که باید توسط متخصصان آموزش داده شود و امیدوارم این موضوع در آینده جزو اهداف آموزشی بهزیستی قرار بگیرد.

وی عنوان داشت: اجرای آثار برگزیده جشنواره تئاتر معلولان در جشنواره تئاتر فجر باید باشد و در وهله اول معرفی این نوع تئاتر و حساس کردن افکار عمومی نسبت به آن باید مورد توجه قرار بگیرد. مسئولان ما با این پدیده آشنا نیستند. وظیفه بهزیستی است که در این مورد فعالیت کند و آنقدر کار کند و این شاخه را گسترش بدهد تا تئاتر معلولان به یک امر اجتماعی تبدیل شود و در این آثار نوعی صداقت و سخت‌کوشی وجود دارد که بسیار ارزشمند است. به طوریکه در حال حاضر بنده که با فعالیت این گروه‌ها آشنایی دارم، نسبت به آنها احترام فرهنگی دارم نه ترحم.

بنابراین گزارش در ادامه این نشست «پریوش نظریه » بازیگر و کارگردان سینما‌  که جزو هیات داوران این دوره از جشنواره تئاتر معلولان و اولین داور زن این جشنواره است‌، گفت: من هم مانند شما پرسش‌های بسیار زیادی دارم و کنجکاوی خیلی زیادی برایم ایجاد شده است که امیدوارم بتوانم کارم را خوب و درست انجام بدهم.

این هنرمند مستندساز که مدتی است که بنیاد خیریه "یاران برکت مهر" را تاسیس کرده، تاکید کرد: این بنیاد آمادگی کامل دارد تا دوره‌های آموزشی درباره تئاتر معلولان برگزار کند. ظاهرا سازمان بهزیستی مکان مشخصی برای آموزش ندارد. اما این نیاز احساس می‌شود که اول باید آموزش صورت بگیرد و بعد جشنواره برگزار شود.

پریوش نظریه با ارائه توضیحاتی درباره شیوه عملکرد بنیاد خیریه یاران برکت مهر افزود: این بنیاد به نوعی بنیاد هنرمندان ‌محسوب می‌شود. ما مرتب جلسات نمایشنامه‌خوانی برگزار می‌کنیم و آمادگی برگزاری کلاس‌های تئاتر با حضور استادان این رشته را داریم. البته هدف اصلی ما توانمندی زنان سرپرست خانوار است اما در کنار آن از آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی هم حمایت می‌کنیم.

وی درباره اجرای برنامه‌های این بنیاد در فرهنگسراها توضیح داد: بنیاد «برکت» فعلا مکان مشخصی برای فعالیت‌های ثابت ندارد و ما برای برگزاری برنامه‌های‌مان فرهنگسراها را اجاره می‌کنیم و درصدی از فروش بلیت را به آنان اختصاص می‌دهیم.

نظریه درباره اجرای آثار برگزیده جشنواره تئاتر معلولان در جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد: نباید جشنواره تئاتر فجر را آمال همه جشنواره‌ها بدانیم. در حال حاضر مهمترین کار، توانمند کردن جشنواره‌های موضوعی مانند تئاتر معلولان و شناساندن این جشنواره به مردم و مسئولان است و این کار بهتر می‌تواند به تئاتر مددجویان کمک کند.

در پایان برنامه، سایت جشنواره و پوستر آن با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رونمایی شد.

پنجمین جشنواره تئاتر معلولان از 21 تا 25 دی ماه در تالارهای زیر مجموعه حوزه هنری برگزار و 22 گروه نمایشی از سراسر کشور آثارشان را روی صحنه می‌برند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب