امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 368 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱:۲۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران؛

ملت ایران همواره بر موضوع صلح و دوستی تاکید داشته اند

خبرایران : «مجید سرسنگی» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با تاکید بر اهمیت «صلح» در نزد ایرانیان از دیرباز تا امروز گفت: ایرانیان با موضوع صلح در هیچ دوره‌ای از تاریخ خود بیگانه نبوده‌اند، با اینکه کشور و ملت ایران در طول تاریخ خود بار‌ها و بار‌ها مورد حمله، هجوم و جنگ قرار گرفته است، اما همواره بر موضوع صلح و دوستی تاکید داشته است
ملت ایران همواره بر موضوع صلح و دوستی تاکید داشته اند

به گزارش خبرنگارتجسمی خبرایران ، نشست خبری جشنواره «هنر برای صلح» دوشنبه ۲۵ آذر با حضور دکتر «مجید سرسنگی» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، دکتر «عبدالمهدی مستکین» معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو، «فریدون فربد» مدیر پروژه جهانی هنر برای صلح و «محمد صحرانورد» نماینده پروژه جهانی «هنر برای صلح» و اصحاب رسانه در سالن استاد «غلامحسین امیرخانی» خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

 در ابتدای این نشست «مجید سرسنگی» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با تکید بر اهمیت «صلح» در نزد ایرانیان از دیرباز تا امروز گفت: «ایرانیان با موضوع صلح در هیچ دوره‌ای از تاریخ خود بیگانه نبوده‌اند، با اینکه کشور و ملت ایران در طول تاریخ خود بار‌ها و بار‌ها مورد حمله، هجوم و جنگ قرار گرفته است، اما همواره بر موضوع صلح و دوستی تاکید داشته است، و هم چنان به این امر اعتقاد دارد که سرنوشت بشریت باید به صلح، نیکی و دوستی ختم شود».

 وی در ادامه صحبت‌های خود به برگزاری جشنواره «هنر برای صلح» و نکاتی درباره آن اشاره کرد و گفت: «در طول سال‌های گذشته برنامه‌های مختلفی با موضوعات صلح، انسان دوستی، مهربانی در سطح ملی و بین‌المللی از سوی ایرانیان برگزار شده است، و امروز شاهد برگزاری برنامه‌ای دیگر با عنوان «هنر برای صلح» هستیم. در وضعیتی که بسیاری از کشور‌های غربی دائماً از طریق رسانه‌های خود صلح دوستی ایرانیان را زیر سوال برده‌اند، برگزاری این برنامه فرصتی است تا همگان پیام صلح دوستی و گفت‌و‌گو ایرانیان را بشنوند، و تصویر غلطی که امروز از ایرانیان در سطح جهان وجود دارد، از بین برود. از سوی دیگر این پروژه تنها ارزش هنری ندارد بلکه وجوه نمادین آن از اهمیت زیادی برخوردار است».

 مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در پایان صحبت‌های خود ابراز امیدواری کرد که: «امیدوارم برگزاری این جشنواره بتواند کارنامه صلح دوستی ایرانیان را به نحو احسن در دنیا به تصویر بکشد».

 در بخش دیگری از این نشست دکتر «عبدالمهدی مستکین» معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو با تاکید بر موضوع «فرهنگ» در زندگی امروز، به برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: «۱۶ نوامبر، روز جهانی مدارا است، با توجه به چنین روزی و البته مفهوم ارزشمندی چون «صلح»، برگزاری جشنواره‌ای همچون جشنواره «هنر برای صلح» می‌تواند چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی دستاورد‌های خوب و نیکویی داشته باشد،‌‌ همان طور که شاعر بزرگ ما فردوسی فرموده است، برای روان تندرست باید به سراغ فرهنگ در زندگی برویم، فرهنگی که قطعاً در وضعیت نابه سامان امروز، که دنیا از جنگ و رنج به ستوه آمده است، می‌تواند بشر را نجات و زندگی زیبا را به او ببخشد».

 وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «پرداختن به مسئله صلح با ابزار فرهنگی، به ویژه در دوران جنگ و نزاع، امر بسیار ارزشمندی است که باید به طور مستمر نه فقط در روز جهانی صلح و یا مدارا، ادامه پیدا کند، سازمان یونسکو تلاش می‌کند در دوران اقتدارگرایی برخی از کشور‌ها که به دنبال جنگ و زورگویی هستند، گفتمان فرهنگی را در سطوح مختلف ترویج نماید».

 در بخش دیگری از این نشست «محمد صحرانورد» نماینده پروژه جهانی «هنر برای صلح» به جریان شکل گیری هنر برای صلح در تاریخ هنر اشاره کرد و گفت: «در برابر تاریخ چند هزار ساله هنر، هنر برای صلح یک جریان به شدت تازه‌ای است، هنر در طول تاریخ خود بیشتر در خدمت جنگ بوده است، تنها از حوالی ۴۰۰ سال پیش جریانی در برابر جنگ و نه گفتن به آن شکل گرفت، هنری که این بار به مفهوم جنگ نمی‌پردازد، و می‌کوشد از صلح و دوستی تصویری ارائه دهد. این جریان در جنگ جهانی اول و دوم به اوج رسید، و در سال ۱۹۹۴ «کا‌ترین جوستن» توانست بنیانگذار جشنواره «هنر برای صلح» باشد، اما در کشور ایران کمتر به مسئله صلح در زمینه هنر پرداخته شده است، این جشنواره می‌تواند گام نخستی برای فعالیت‌های هنری در این زمینه باشد».

 در ادامه این نشست «فریدون فربد» مدیر پروژه جهانی «هنر برای صلح» به برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: روز جهانی مدارا در واقع بهانه‌ای برای برگزاری جشنواره هنر برای صلح تا ما بتوانیم این پروژه را کلید بزنیم، ایران تنها کشوری است که تا امروز این جشنواره را برگزار نکرده است، با توجه به این موضوع تصمیم گرفتیم این پروژه را برای نخستین بار در ایران اجرا کنیم.

 وی در ادامه صحبت‌های خود به اهداف این جشنواره پرداخت و گفت: ترویج فعالیت‌های هنر برای صلح، ایجاد زمینه‌های تعامل و گفت‌وگو میان هنرمندان و فعالان صلح، برطرف کردن موانع و معضلات مانع در دستیابی به صلح و هم‌زیستی مسالمت آمیز در جهان، برپایی نمایشگاه‌های آثار هنرمندان با موضوع صلح در خارج از ایران، ثبت و ارائه جایزه بزرگ هنرمندان صلح، اهدای مدال و نشان هنر برای صلح و اشاعه فرهنگ مدارا و صلح طلبی با انتخاب سفیران صلح از اهداف پروژه «هنر برای صلح» است.

 در پایان این نشست از پوستر پروژه «جهانی برای هنر» رونمایی شد.

این پروژه با حمایت خانه هنرمندان ایران، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن حمایت از حقوق کودکان، فرهنگسرای نیاوران، گالری محسن، نگارخانه آن، کمیته ملی موزه‌های ایران و کمیسیون ملی یونسکو ایران برگزار می‌شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب