امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3685 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

در فساد اقتصادی از 177 کشور، 144 شدیم!

مارها نشان می دهد که طی سال های گذشته، یک نفر از هر 4 نفر در جهان، رشوه پرداخته می کند. رشوه پرداختی طی یک سال یک تریلیون دلار بوده است.
در فساد اقتصادی از 177 کشور، 144 شدیم!

 

 

سازمان شفافیت بین‌الملل (Transparency International) آمار رواج فرهنگ رشوه دادن و فساد مالی را هر سال در کشورهای دنیا منتشر می کند. در دولت محمد خاتمی، ستادی با عنوان ستاد سلامت نظام اداری و مقابله با فساد ایجاد شد که ماموریتی گسترده برای آن تنظیم شده بود اما از این ستاد و برنامه های اجرا شده آن، هیچ گزارشی منتشر نشد.

عدم انتشار آمار فساد اداری در ایران تاجایی پیش رفت که چند سال پیش، سازمان شفافیت بین الملل اعلام کرد به طور مشخص از سال 1384 به بعد و از زمانی که ترکیبی پیچیده در طیف وسیعی از سیاست های اقتصادی نادرست در دستور کار اقتصاد ایران قرار گرفت، بی سابقه ترین سطوح فساد هم در اقتصاد ایران اتفاق افتاده است. بعد از این اعلام آمار فساد اداری در ایران، به سفارش فرهنگستان علوم، مطالعه ای در زمینه فساد با سرپرستی دکتر فرامرز رفیع پور صورت گرفت که به روشنی نشان داد، برآورد های سازمان شفافیت بین الملل بسیار سهل گیرانه و خوشبینانه بوده است. به عبارتی فساد اقتصادی در ایران، بسیار بیش از آن چیزی است که آن سازمان اعلام کرده بود.سال 2013، ایران در بین 177 کشور دنیا، با نمره 25، رتبه 144 را از آن خود کرده بود. در این سال دانمارک با 91 امتیاز، اولین کشوری بود که در آن کمترین فساد مالی و اقتصادی اتفاق می افتاد. همچنین آخرین کشور، سومالی بود که امتیاز در این نوع فساد، 8 بوده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب