امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3689 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۹:۴۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

سیدحسن خمینی در حرم مطهر حضرت امام؛

‌سینه‌ها را باید از کینه‌ها بشوییم/ هدف آرمانی نباید ما را دچار روش‌های غیرعقلانی کند/ وحدت رمز پیروزی است

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی با بیان اینکه مسیر عرصه اقتصاد را باید با تدبیر پیمود، گفت: نباید هدف آرمانی، ما را دچار روش‌های غیرعقلانی کند.
‌سینه‌ها را باید از کینه‌ها بشوییم/ هدف آرمانی نباید ما را دچار روش‌های غیرعقلانی کند/ وحدت رمز پیروزی است
به گزارش خبرنگار سیاسی خبر ایران، سید حسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی در سخنرانی مراسم بیستم و پنجمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) با اشاره به موضوع محرومیت زدایی و توجه به محرومان در نگاه امام راحل گفت: مسیر عرصه اقتصاد را باید با تدبیر پیمود و نباید هدف آرمانی، ما را دچار روشهای غیرعقلانی کند.

وی همچنین به موضوع مهم وحدت ملی اشاره کرد و اظهار داشت: امام خمینی(ره)جهاد سازندگی را برای رفع محرومیت شکل داد ولی شعار اصلی آن این بود که امام فرمودند :«همه با هم».

سید حسن خمینی تصریح کرد: رمز پیروزی که همیشه تاکید امام(ره) بود وحدت و اتحاد و دوری از کینه‌هاست تا بتوان محرومیت را از بین برد.

وی گفت: مهمترین هدف امام در انقلاب در مرحله اول رفع محرومیت از جامعه بود و رفع محرومیت از میان مسلمانان در مرحله دوم و رفع محرومیت از نقاط مختلف جهان که در ابتدای انقلاب تحت عنوان مستضعفین مطرح می‌شد در مرحله سوم بود.

وی افزود: این واژه در سالهای آخر عمر امام تحت عنوان جنگ میان فقر و غنا مورد استفاده قرار گرفت و به عنوان یک کلیدواژه در صحبتهای امام مورد اشاره بود. جنگ فقر و غنا، جنگ فقیر و غنی نیست جنگ فقر و غنا به معنای جنگ با سیستمی است که باعث ایجاد فقیر در جامعه می‌شود و باعث می‌شود جامعه به دو قطب فقیر و غنی تبدیل شود.

سید حسن خمینی با بیان اینکه جنگ فقر و غنا که در کلمات امام ما بود به عنوان یکی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی همواره مدنظر پدیدآورندگان انقلاب و مردمی بود که آن روزها باعث ایجاد این نظام مقدس شدند اظهار داشت:در نگاه امام فقر محترم نیست، فقرا محترم هستند، استضعاف محکوم است اما مستضعفین به عنوان وارثان زمین مورد احترام هستند و محبوبند.

وی اظهار داشت: در نگاه امام باید قواعد نظام اسلامی بر مداری شکل بگیرد که جامعه در نهایت با محرومیت مواجه نباشد؛ باید این واژه را بتوان در در فرهنگها و کتابها نهادینه کرد، به همین جهت در اولین روزهای پیروزی انقلاب بیشترین نهادهایی که شکل گرفت در همین راستا بود، بنیاد مسکن برای امر مسکن، کمیته امداد برای کمک به محرومین، بنیاد مستضعفین، بنیاد 15 خرداد و... از این جمله هستند.

سید حسن خمینی خاطرنشان کرد: در زمانی این حمایت از محرومان و مستضعفان از سوی امام مطرح شد که دو نظام اقتصادی سرمایه‌داری و سوسیالیستی بر جهان حاکم بود که نظام سوسیالیستی به نام بارور کردن کارگر یک دیکتاتوری کارگری را ایجاد کرده بود.

وی افزود: اتکای امام به اندیشه متعالی اسلامی و امید ایشان به قدرت خداوند و همدلی و همراهی و عزم راسخ ملی در پیمودن راه امام و پیوند ناگسستنی که میان امام و مردم برقرار بود نیروی عظیمی را در سرزمین ما به وجود آورد که ما می‌دانیم که این توانستن هم به نیروی فکری مردم ایران متکی است هم به نیروی بازوان آنها و هم به فضای بیرونی و درونی کشور.

نوه امام با بیان اینکه از نگاه امام(ره) هم اسلام راهگشاست و هم مردم می‌توانند این راه‌گشا بودن را در زندگی خود مشاهده کنند گفت: امام(ره) همواره به مسئولان گوشزد می‌کردند که با محرومین باشید و یک موی کوخ نشینان را به کاخ نشینان ندهید.

سید حسن خمینی خاطرنشان کرد: امام، مسئولان را به این امر توجه می‌دادند که آنچه که دنیا و آخرت ما در آن نهفته است و سعادت این دنیا و آن دنیای ما با خود همراه دارد تلاش در جهت رفع محرومیت و استضعاف و کمک به یکایک محرومین در جامعه است که این یکی از شعار‌های اساسی و مهم در تاریخچه انقلاب ماست.

وی افزود: شکل‌گیری انقلاب همواره بر دوش همین قوم بوده و همیشه امام مسئولین را به این امر توجه می‌دادند که بدانید بر دست و بازوی چه کسی باید بوسه بزنید و چه کسانی این مسند را در اختیار شما قرار دادند.

نوه امام خمینی(ره) ادامه داد: این شعار بزرگ یک نقشه راه دارد و در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که رهبر معظم انقلاب همواره بر این پیام امام تأکید ویژه داشته است و این یکی از درس‌هایی است که امروز همه باید به آن توجه داشته باشیم.

سید حسن خمینی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین امور در تحقق گفته امام(ره) دوری از شعارزدگی و احساسات است. مانند هر امر عقلایی دیگر قواعد اقتصادی محتاج تدبیر و عقلانیت است. باید با تدبیر، با نیروی فکر و اندیشه و به دور از شعارزدگی که بعضا ممکن است با نیت خیر و یا سوء باشد این مسیر را پیمود و نباید اجازه دهیم تا این هدف آرمانی ما را دچار مسیرهای غیرعقلانی کند.

وی افزود: عامل دوم در این حوزه که جزو واجبات است وحدت ملی است. جهاد سازندگی یکی از ارگان‌هایی است که همیشه امام آن را برای رفع محرومیت پدید آورده است اما بالای شعار اصلی این نهاد مقدس جمله‌ای است که امام فرمودند: «همه با هم» رمز پیروزی که همواره مورد تأکید آن بزرگوار بود و ما را به آن وعده می‌داد وحدت و همدلی و دوری از کینه‌هاست.

نوه امام اظهار داشت:‌سینه‌ها را باید از کینه‌ها بشوییم تا بتوانیم این محرومیت که ریشه سختی در تاریخ ما نیز دارد و با تلاش قابل حل است از جامعه ریشه‌کن کنیم.

وی افزود: امام می‌فرمودند که وحدت رمز پیروزی ما علت ایجاد این حکومت و علت بقای آن نیز هست.

سید حسن خمینی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل تحقق رفع محرومیت همت است و همانطور که امسال به نام اقتصاد و فرهنگ نام‌گذاری شده و این یعنی ما اقتصاد را با فرهنگی که در جهت رفع محرومیت است عجین کنیم.اقتصاد امری است که مردم را آزار می‌دهد اما مهم‌تر از همه این است که فرهنگی که بتواند این مشکل را حل کند ریشه در همت عالی مسئولان و مردم، وحدت همه اقشار مختلف جامعه دارد و اگر قشری از مردم را کنار بگذاریم قطعا دیرتر به مقصد می‌رسیم.

نوه امام(ره) اظهار داشت: کشور آمیخته‌ای از همه امکانات است، تلاشی که در طول سا‌ل‌های اخیر در جهت بسط دانش در کشور صورت گرفت و بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بود یکی از نقاط درخشان کارنامه انقلاب است.

سید حسن خمینی خاطرنشان کرد: توانایی مالی فراوان، اقتصاد مقاومتی را می‌طلبد. اقتصاد مقاومتی به معنای این است که همت کنیم تا جهت اقتصاد رفع محرومیت باشد. بالا بردن همه شاخصه‌‌ها امر صحیحی است اما اولویت اول با توزیع برابر ثروت در جامعه است و در مرحله دوم اینکه این فرهنگ را به عنوان یک واقعیت در ذره ذره وجودمان حل کنیم و راه حل آن تنها و تنها دولت نیست. رفع محرومیت به کمک مجلس و قوه قضائیه نیز نیاز دارد.

وی افزود:‌همت عالی برای حل مشکلات اقتصادی نیازمند یک عزم ملی است و عزم ملی وحدت ملی را می‌طلبد و وحدت ملی احتیاج به همت یکایک ما دارد.

نوه امام اظهار داشت: انتظار امام پس از 25 سال از رحلتشان از ما و یکایک مسئولینی که حضور دارند، این ‌است که خاک پای محرومین این کشور را مانند اول انقلاب طوطیای چشم‌مان کنیم. نگاه‌مان به حل مشکلات اقشار ضعیف جامعه باشد و این مسئله نیازمند همت عالی، وحدت ملی و تدبیر و عقلانیت است.

سید حسن خمینی خاطرنشان کرد: ممکن است کسانی با نیات خیر رفتارهایی داشته باشند که ما را از هدف دور کند.

وی افزود: این انقلاب ثمره خون‌های پاک شهیدانی است که بعضی از آنها در بهشت زهرا آرمیده‌اند و خون‌های پاک آنها بود که این درخت تناور را مانند یک شجره طیبه بارور کرد و امروز جامعه اسلامی زیر این درخت تناور بالنده و شاداب به پیش می‌رود.

نوه امام اظهار داشت: ما روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌ایم اما اگر قرار باشد به پشت سر نگاه کنیم جز مشکلات بیشتر جز کینه‌ها و جز تلخی ها نمی‌بینیم. باید به جلو نگاه کنیم و به آینده امید داشته باشیم و حتما لطف خداوند کریم بنا به وعده‌‌ای که داده محقق خواهد شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب