امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3693 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۳:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ درباره مباحث فنی امروز و فردا در وین

نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ درباره مباحث فنی از امروز به مدت ۲ روز در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار می‌شود.
نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ درباره مباحث فنی امروز و فردا در وین
به گزارش خبرایران، نشست کارشناسی ایران و 1+5 درباره مباحث فنی از امروز (چهارشنبه)‌به مدت 2 روز در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار می‌شود.

حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان و استفان کلمنت دستیار ویژه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده دارند.

پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره گام پایانی توافقنامه ژنو (راه‌حل جامع) قرار است روزهای 26 تا 30 خرداد ماه برای پنجمین بار در شهر وین برگزار شود.

در دور قبلی این مذاکرات که روزهای 24 تا 26 اردیبهشت ماه در شهر وین برگزار شد، قرار بود کار نگارش پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز شود که به دلیل زیاده خواهی طرف مقابل بدون دستیابی به پیشرفت ملموس پایان یافت.

در پایان این مذاکرات سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت که احتمالا تا قبل از برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و 1+5، یک نشست فوق العاده برگزار شود که در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجم و ششم خرداد ماه در استانبول با یکدیگر دیدار و روند پیشرفت مذاکرات ایران و 1+5 را مورد بررسی قرار دادند.

البته روز ششم خرداد ماه نشست کارشناسی و فنی به ریاست بعیدی‌نژاد و استفان کلمنت همچنین در حاشیه دیدار ظریف و اشتون در استانبول برگزار شد.

سید عباس عراقچی معاون پس از پایان رایزنی‌های دو روزه «محمد جواد ظریف» و «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول اعلام کرد که تا زمان دور بعدی مذاکرات جامع، که روزهای 26 تا 30 خرداد برگزار می‌شود، طرفین به رایزنی‌های فنی و سیاسی ادامه می‌دهند.

ظریف نیز بعد از پایان رایزنی‌هایش با اشتون عنوان کرد: قرار شد نشست بعدی ما با کشورهای 1+5  از شانزدهم تا بیستم ماه ژوئن (26 تا 30 خرداد) در وین برگزار شود و علاوه بر آن توافق کردیم در صورت نیاز به غیر از نشست شورای حکام، نشست‌های سیاسی و یا کارشناسی هم یک یا چند دور به طور غیر رسمی برگزار شود تا بتوانیم مواضع را برای نشست پایان خردادماه آماده کنیم.

نشست شورای حکام آژانس از روز دوشنبه 12 خرداد در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال برگزاری است و تا روز جمعه نیز به طول می‌انجامد.

وزرای امور خارجه ایران و شش کشور (آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تاریخ سوم آذر ماه 1392 در خصوص «برنامه اقدام مشترک» درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به توافق رسیدند و گام اول این توافقنامه 30 دی ماه وارد مرحله اجرایی شد و 29 تیر ماه سالجاری نیز پایان زمان شش ماهه گام اول این توافقنامه است.

طرفین بعد از اینکه گام اول این توافقنامه وارد مرحله اجرا شد، مذاکرات را در خصوص توافقنامه جامع شروع کردند که تاکنون چهار دور مذاکره در شهر وین پایتخت اتریش بدین منظور برگزار شده است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب