امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 37080 تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نیکنام حسینی‌پور در نشست خبری اعلام کرد؛

اختتامیه جایزه کتاب سال وجایزه جهانی کتاب سال با حضوررئیس جمهور برگزار می شود / از انجمن های علمی و صنفی سال آینده بیشتر استفاده می کنیم/ بودجه خرید کتابها ازمنابع خانه کتاب بوده/ جایزه کتاب سال ازسکه به سمت جایزه نقدی خواهد رفت

خبرایران: مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: جایزه کتاب سال از سکه به سمت جایزه نقدی خواهد رفت و مبلغ آن در کارگروهی تعیین شده است. چون سکه در ایران نوسان زیادی دارد و به همین دلیل روی آئین نامه جایزه کتاب سال، اصلاحاتی انجام داده ایم و امیدواریم مصوبش کنیم که هر سال مبلغ جایزه پیش بینی و پیشنهاد شود.
اختتامیه جایزه کتاب سال وجایزه جهانی کتاب سال با حضوررئیس جمهور برگزار می شود / از انجمن های علمی و صنفی سال آینده بیشتر استفاده می کنیم/ بودجه خرید کتابها ازمنابع خانه کتاب بوده/ جایزه کتاب سال ازسکه به سمت جایزه نقدی خواهد رفت

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری«سی و ششمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و ششمین جایزه جهانی کتاب سال» صبح امروزسه شنبه ۹ بهمن 1397 با حضور« نیکنام حسینی‌پور» مدیرعامل موسسه خانه کتاب،«حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد» دبیرسی و ششمین جایزه کتاب سال،«احمدعلی حیدری» دبیر جهانی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران واصحاب رسانه درسرای اهل قلم برگزارودراین نشست خبری «نیکنام حسینی‌پور» مدیرعامل موسسه خانه کتاب اظهارداشت: جایزه کتاب سال به عنوان یک برند و مرجع جهانی شناخته می شود. امسال در سی و ششمین دوره این جایزه آثار ازفروردین تا مهرماه به دبیرخانه ارسال شدند که بیش از۶ هزار اثر گردآوری شد که از آبان ماه داوری شان آغاز شده است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب تصریح کرد: داوری آثار در چند مرحله اجرا شد و بیش از ۵۸۰ داور، ۸۰ هزار نفر ساعت برای بررسی این آثار زمان گذاشتند. سعی شد کتاب هایی به داوری نهایی برسند که امتیازات لازم را کسب کرده باشند. دبیرخانه کتاب سال زایش های مختلفی از جمله کتاب سال های استانی داشته است که امسال بعضی از آنها برگزاری و برخی دیگر همزمان با کتاب سال برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: جایزه جهانی کتاب سال هم مسیر داوری خود را طی کرده و بیش از ۱۰۰ داور آثار مطالعات اسلامی و ایرانی را بررسی کرده است.

حسینی‌پوربه معرفی آثار راه یافته به مرحله نهایی جایزه کتاب سال در حوزه های نقد ادبی و تاریخ پرداخت و عنوان داشت: خیلی از ناشران ما در حوزه تألیف فعالیت دارند و فکر و طرح اولیه را به نویسندگان ارائه می کنند که آثارشان در سالهای گذشته دیده نشده است.

وی تاکید کرد: امسال روز ۱۶ بهمن، اختتامیه جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال با حضور رئیس جمهور برگزار می شود. در جایزه کتاب سال ۱۴ کتاب برگزیده و ۴۱ اثر تقدیری داریم که برگزیده ها همان روز شانزدهم و تقدیری ها در ایام هفته کتاب سال آینده جایزه خود را دریافت می کنند. آماری که درباره آثار ارسالی به دبیرخانه کتاب سال اعلام کردم؛ یعنی حدود ۶ هزار عنوان بدون احتساب جایزه جلال و جشنواره شعر فجر است و این رقم با احتساب آنها به حدود ۱۰ هزار عنوان می رسد.

حسینی‌پور ابرازداشت: امیدواریم برای سال آینده بتوانیم از انجمن های علمی و صنفی بیشتر استفاده کنیم و از مشارکت شان در داوری های کتاب سال بهره ببریم. جایزه جهانی کتاب سال هم برگزیده هایی از آمریکا، آلمان، ایتالیا، سوئیس، ترکیه، ایرلند و ... دارد که روز ۱۶ بهمن جایزه خود را از دست رئیس جمهور می گیرد. کارهای اولیه برای حضور این مهمانان خارجی در ایران انجام شده است.

وی در بخشی از این نشست به ارائه آمار پرداخت و گفت: طی ۳۶ دوره برگزاری جایزه کتاب سال ۶۳۱ نفر برگزیده شده اند که از دوره اول تا سی ام ۱۱۰ نفرشان درگذشته اند.

حسینی پور تاکید کرد: بودجه خرید کتابها از منابع خانه کتاب بوده است. امسال برای جایزه جهانی کتاب سال نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان از نمایشگاه کتاب تهران مبلغ دیگری بالای ۵۰ میلیون تومان از نمایشگاه های کتاب دیگر کشورها خریداری شد. ما به دنبال این هستیم کتابها را پس از مراسم اختتامیه به کتابخانه خانه کتاب منتقل کنیم. اما تذکر یک نکته بسیار مهم است و اینکه در حوزه ایران شناسی در خارج از کشور داریم کرسی های دانشگاهی را از دست می دهیم چون برخی از اساتید فوت می کنند و جایگزینی برایشان نیست.

وی اضافه کرد: به همین دلیل نهادهایی مثل وزارت خارجه یا سازمان فرهنگ و ارتباطات باید همت کنند تا این کرسی ها تقویت شوند چون با از دست دادن آنها دیگر کشورها برای خودشان کرسی تعریف می کنند و با توجه به اینکه فعالیت های مستند ۳۶ دوره گذشته ممکن است مغفول واقع شود دایره المعارفی از دوره های گذشته کتاب جایزه سال در حال آماده سازی است که در قالب دو جلد درباره آثار، داوری ها و ... چاپ و روز اختتامیه عرضه خواهد شد.

مدیرعامل خانه کتاب درپایان سخنان خود گفت: جایزه کتاب سال از سکه به سمت جایزه نقدی خواهد رفت و مبلغ آن در کارگروهی با حضور آقای جوادی و مهدوی راد تعیین شده است. به نظر می آید باید جایزه های کتاب را به همین سمت ببریم چون سکه در ایران نوسان زیادی دارد و به همین دلیل روی آئین نامه جایزه کتاب سال، اصلاحاتی انجام داده ایم و امیدواریم مصوبش کنیم که هر سال مبلغ جایزه پیش بینی و پیشنهاد شود.

 

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد: کتاب هنوز هم به لحاظ درون مایه و محتوا رنج می برد

حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد دبیر سی و ششمین جایزه کتاب سال نیززدرادامه این نشست خبری اظهارداشت: ۷۲ گروه بررسی در ۱۰ موضوع اصلی، آثار این دوره را بررسی کردند. آمار ریز را به دلیل وقت گیر بودن نمی گویم اما ۶ هزار و ۴۱۳ عنوان کتاب به دبیر خانه رسید و ۲۷۲ عنوان به مرحله بعدی راه پیدا کردند. ما هر کتابی را وزارت ارشاد به آن اجازه چاپ داده باشد در حوزه های تألیف، ترجمه و تحقیق بررسی می کنیم.

دبیر سی و ششمین جایزه کتاب سال تصریح کرد: البته عناوینی هم هست که در این حوزه ها جا نمی گیرد. مثلا کتابی داشتیم که ترجمه بود اما با احتساب مقدمه ای که مترجم بر آن نوشته، فصولی که اضافه کرده و گزیده گویی های مولف را تشریح کرده، این اثر دیگر ترجمه محسوب نمی شود بلکه یک ترجمه تحقیق است. ما باید برای چنین آثاری هم کاربرگ بررسی داشته باشیم.

وی ادامه داد: امسال هم مثل سالهای گذشته فضای کمی ما رشد داشت اما فضای کیفی مان رشد قابل توجهی ندارد و کتاب هنوز هم به لحاظ درون مایه و محتوا رنج می برد. در حوزه های علوم پایه و محض و شاخه های مهندسی آن طور که باید شاهد آثار با کیفیت نبوده ایم. در حوزه علوم انسانی هم همینطور. ولی به هر حال جایزه کتاب سال، جایزه مهمی است و قدم هایی برای تکاملش برداشته شده است.

 

حیدری: بخش قابل توجه آثار از نمایشگاه های تهران و فرانکفورت تهیه شده اند

احمدعلی حیدری دبیر جهانی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیزدرادامه این نشست خبری  اظهارداشت: ما در طول سال از طریق مراجع مختلف آثار را احصاء می کنیم. امسال حدود دو هزار عنوان در بیست و ششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال به دستمان رسید. بعضی ها خریداری شدند و برخی دیگر از طریق نمایندگی های ایران در کشورهای دیگر تهیه شده است.

وی تاکید کرد: آمار و اطلاعات کتابخانه های ملی کشورهای مختلف و نمایشگاه های بین المللی کتاب دیگر کانال ما برای داوری بود و پس از دریافت دو هزار عنوان چیزی حدود ۲۰۰ اثر به مرحله بعدی رسیده اند که در نهایت ۱۰ اثر با عنوان برگزیده معرفی می شود.

حیدری خاطر نشان کرد: در بخش اسلام شناسی تعدد و تنوع آثار به این دلیل بود که مطالعات اسلامی و شرق شناسی کماکان به عنوان یکی از رشته های مهم مطالعاتی محسوب می شود.

وی درباره نمایشگاه هایی که آثار این جایزه از آنها خریداری شده، هم ابرازداشت: بخش قابل توجه آثار از نمایشگاه های تهران و فرانکفورت تهیه شده اند. از نظر مالی در این زمینه دچار محدودیت جدی نبودیم.

بنابراین گزارش، در پایان نشست خبری سی و ششمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و ششمین جایزه جهانی کتاب سال از پوستر سی و ششمین جایزه کتاب سال رونمایی شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب