امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 37093 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۵:۴۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت تاکید کرد؛

اهمیت استفاده از بیگ‌دیتا در بانک‌داری دیجیتال

خبرایران: مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت بر اهمیت استفاده از بیگ‌دیتا در تولید محصولات جدید دیجیتال، گفت که بانک‌ها باید از طریق آی‌تی درآمد ایجاد کنند.
اهمیت استفاده از بیگ‌دیتا در بانک‌داری دیجیتال

به گزارش خبرایران، مرتضی ترک تبریزی در میزگرد تخصصی «بانک‌داری، آیا دیجیتال؟» در هشتمین همایش سالانه بانک‌داری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، با بیان اینکه بانک‌داری دیجیتال را نمی‌توان چندروزه یا چند ماهه ایجاد کرد یا خرید، اظهار داشت: ما هنوز با فین‌تک‌ و مشتری و تفکر فرآیندی و نقش بیگ‌دیتا برای محصولات جدید درگیر هستیم.

وی افزود: در حوزه فرهنگ هم کارهای زیادی است که نیاز به زمان دارد و خوشبختانه در همه بانک‌ها مسیر حرکت به این سمت، کند یا تند پیموده می‌شود و بسیاری از آن‌ها نیز موفق بوده‌اند.

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت با بیان اینکه ما اطلاعاتی داریم که ۲۰ سال انباشته شده و همه می‌گویند طلاست، تصریح کرد: اگر ما از بیگ‌دیتا استفاده کنیم، می‌توانیم محصولی تولید کنیم که مشتری را به خود جذب کرده و برای بانک درآمد ایجاد کنیم.

ترک تبریزی افزود: از طریق سود تسهیلات، سود خاصی برای بانک نمی‌ماند، ما باید از طریق آی‌تی درآمد ایجاد کنیم، برای مثال بانک‌های بدون شعبه در دنیا کار می‌کنند و درآمد بالایی دارند و خدمات بلاک‌چین و خدماتی از این قبیل می‌توانند برای بانک‌ها درآمدزایی کنند.

وی با بیان اینکه باید از زحماتی که در این ۲۰ سال انجام گرفته استفاده کنیم، گفت: ما باید در حوزه تسهیلات بر اساس دیتا تصمیم بگیریم، دوران اینکه ما در ترازنامه‌ها نتوانیم ترازنامه سال بعد را پیش‌بینی کنیم، گذشته است، چراکه اطلاعات ۱۵ تا ۲۰ سال مشتری را داریم و به دقت می‌توان آن‌ها را بررسی و برنامه‌ریزی کرد.

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت با طرح این سوال که نقش آی‌تی در هزینه‌های بانک‌ها چیست؟ گفت: این نقش کاهش هزینه می‌تواند برای آی‌تی در بانک‌ها مطرح شود، از سوی دیگر، ساخت بستر بانک‌داری دیجیتال فقط از بخش آی‌تی برمی‌آید و معرفی و آشنایی با این خدمات زمان می‌برد و باید جا بیفتد.

ترک تبریزی اضافه کرد: بانک‌ها در حوزه محصولات خیلی شبیه به هم هستند، اما می‌توانیم با یک تصمیم‌گیری‌های استراتژیک در حوزه بسترها، تفاوت ایجاد کنیم و سرویس‌های دقیق‌تری به مشتری ارائه کنیم تا مشتری با دریافت این خدمات، مشعوف شود.

نقش شعبه در بانک‌داری دیجیتال کمرنگ می‌شود

فرهاد فائز معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک نیز در این میزگرد در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اظهار داشت: برای آنکه میزان عملیاتی شدن بانک‌داری دیجیتال مشخص شود، ابتدا باید به اجزا بانک‌داری دیجیتال توجه داشت و این موضوع را بررسی کرد که در ایران درباره این اجزا چه برنامه ریزی صورت گرفته است.

به گفته وی فرایند محوری، کسب و کار محوری، مشتری محوری و فن آوری محور بودن اصلی‌ترین شاخصه‌های این نوع بانک‌داری است. در ایران برای پی‌گیری این اصول مسیری باز شده و کانال‌هایی آغاز به کار کرده اند که بانک‌ها از آن استفاده می‌کنند، هرچند تا رسیدن به اهداف کلان راهی طولانی باقی است.

این صاحب نظر حوزه بانکی با بیان اینکه در بانک‌داری دیجیتال اهمیت شعبه کم می‌شود، گفت: بانک‌ها حرکت‌هایی را آغاز کرده‌اند که نشان دهنده آغاز این روند است، هرچند این موضوع در آغاز کار خود قرار دارد. در بانک‌داری دیجیتال بیگ دیتا اهمیت بسیار زیادی دارد اما متاسفانه بسیاری از بانک ها به این عرصه ورود نکرده‌اند. بانک‌داری باز یکی دیگر از محورهای این موضوع است که خوشبختانه اقداماتی در این زمینه شروع شده اما کار زیادی برای پیگیری باقی مانده است.

فائز افزود: با توجه به این فاکتورها و رصد آنچه در طول سال‌های گذشته در ایران اتفاق افتاده می‌توان گفت که عملیاتی شدن بانک‌داری دیجیتال در ایران هنوز از مرز ۳۰ تا ۴۰ درصد عبور نکرده است.

وی با بیان اینکه بانک‌های ما در حال حاضر در خطرند، تصریح کرد: مشکل اصلی بحث کسب و کار بانک‌هاست که نامطلوب است و آنها را به سمت مسیری غلط هدایت می‌کند. هرجا بانکی آمده از سرویسی درآمد بگیرد بانک دیگری می‌آید و همان سرویس را رایگان ارائه می‌کند. بانک‌داری دیجیتال می‌تواند هزینه بانک را کم کند اما در جایی دیگر باید درآمدی نیز برای بانک در نظر گرفت. تا این درآمد نباشد، هر هزینه‌ای هم انجام شود فایده‌ای نخواهد داشت.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب