امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3719 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۳:۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سبد کالا مرحله دوم به چه کسانی می رسد؟

براساس برآوردها تنها پنج تا شش میلیون سرپرست خانوار مشمول دریافت سبد کالا می‌شوند.
سبد کالا مرحله دوم به چه کسانی می رسد؟

خبرایران: رئیس جمهور سال گذشته طرحی تحت عنوان توزیع سبد کالایی رایگان بین اقشار مختلف مردم مطرح کرد، که هدف آن حمایت از معیشت خانوارها بود. تلاش دولت تا حدودی از طریق واگذاری بسته های رایگان غذایی در بین مردم، به تامین معیشت آنها کمک کرد. اما به دلیل فقدان بانک اطلاعاتی قابل اعتنا از وضعیت دقیق معیشتی مردم و همچنین درآمد، شغل و نوع فعالیت هایی که صورت می گیرد، توزیع سبد کالای دولتی با مسائل و مشکلات فراوانی همراه شد. از جمله حواشی ایجاد شده این بود که گروه هایی از مردم در لیست واگذاری بسته های رایگان کالایی دولت قرار نگرفته بودند در حالی که آنها معتقد بودند مشمول دریافت سبد رایگان هستند.

این موضوع باعث شد که برخی نارضایتی ها و حواشی در توزیع سبد کالا به وجود آید، تا جایی که در مرحله اول واگذاری ها تنها گروه محدودی از افراد، مشمول دریافت بسته های ویژه دولتی شدند. نارضایتی و گلایه مندی مردم باعث شد تا دولت تدبیر و امید خیلی زود تصمیم بگیرد که گروه بسیار زیادی از مردم را مشمول دریافت کمک دولتی کند و توزیع سبد کالا در یک مرحله دیگر صورت گیرد. دولت در فاز نخست ارائه سبد کالایی، حدود 16 میلیون خانوار را مشمول دریافت این سبد کرده بود.

بلاخره با برنامه ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه، جزئیات جدید نحوه توزیع دور جدید سبد کالا و مشمولان آن مشخص شد که در مرحله اول کلیه مستمری بگیران سازمان‌های حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی مشمول دریافت بسته حمایت غذایی می‌شوند. اما به تازگی نمایندگان کارگران کشور در نامه ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وی خواسته اند تا کارگران در لیست دریافت کنندگان مرحله جدید سبد کالا قرار گیرند. برخی آمارها حکایت از آن دارد که تا 8.5 میلیون کارگر که دچار مشکلات معیشتی هستند باید در گروه دریافت کنندگان سبد جدید قرار گیرند که با این وجود اگر دولت قرار باشد که به جمعیت کارگران سبد کالایی بدهد قطعا در تامین بودجه این حجم از خانوارها دچار مشکل می شود.

این در حالی است که یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده است براساس برآوردها تنها پنج تا شش میلیون سرپرست خانوار مشمول دریافت سبد کالا می‌شوند که این افراد اعضای دائمی کمیته امداد و اعضای اصلی بهزیستی هستند و اعتبار برای هر نفر در هر مرحله از توزیع این بسته 200 هزار ریال و برای هر خانوار حداکثر یک میلیون و 400 هزار ریال تعیین شده است.

همچنین نوبخت، سخنگوی دولت عنوان کرده است که به‌طور قطع مشکلات موجود در مرحله نخست را در توزیع سبد کالای مرحله دوم به هیچ عنوان نخواهیم داشت و با استفاده از تجربیات پیشین این بسته های جدید امنیت غذایی تنها به گروه های ضعیف جامعه ارائه می شود.

در خبرها آمده است که در این سبد کالایی، قرار است مطابق با دوره قبل ده کیلوگرم برنج، ۴ کیلوگرم مرغ، دو بسته پنیر، دو کیلوگرم خرما، دو بطری ۹۰۰ گرمی روغن گنجانده شده است و به تناسب ممکن است که دولت تصمیم گیرد کالای دیگری نیز به آن اضافه کند، اما هنوز مشخص نیست که این کالا تخم مرغ باشد یا کالای پروتئینی دیگری جایگزین شود.

این خبرها در حالی منتشر می شود که براساس نظرسنجی برنامه مناظره سبد کالا که دو هفته پیش برگزار شد بیش از ۱۷۱ هزار نفر از مخاطبان به جای سبد کالا خواستار پرداخت نقدی شدند.

به نظر می رسد دولت در مرحله جدید توزیع سبد کالا، دیگر روش اجرا شده در مرحله اول را که در چند نوبت میلیون ها سرپرست خانوار به لیست دریافت کنندگان اضافه شدند را دنبال نخواهد کرد و در دور جدید، برنامه های کاملا جدیدی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

بهاره چراغی

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب