امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 37264 تاریخ انتشار: شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۵:۴۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف ؛

بسیاری از سیاستگذاری‌های حاکمیتی در اتاق‌های دربسته صورت می‌گیرد

خبرایران: رئیس پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف با تاکید بر این که بسیاری از سیاست‌گذاری‌های حاکمیتی در اتاق‌های دربسته صورت می‌گیرد، گفت: این تصمیم‌گیری‌ها متأسفانه با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری با حداقل تعامل با ذی نفعان اعم از مردم و نخبگان و بدون شفافیت صورت می‌گیرد.
بسیاری از سیاستگذاری‌های حاکمیتی در اتاق‌های دربسته صورت می‌گیرد

به گزارش خبرایران، دومین کنفرانس "حکمرانی و سیاست گذاری عمومی" با حضور دکتر سعید سهراب پور -رئیس کنفرانس-، دکتر روستا آزاد -رئیس شورای سیاست گذاری-، دکتر محسن رضایی -دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسؤولان دانشگاهی و آموزش عالی صبح امروز (شنبه ۱۳ بهمن) در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

دکتر سعید سهرابپور، رئیس کنفرانس و رئیس پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف در این مراسم خاطر نشان کرد: خوشحال هستم که در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی کنار یکدیگر جمع شده‌ایم تا در مورد بهبود و پیشرفت صحبت کنیم که آن هم از زاویه متفاوت یعنی از منظر حکمرانی و سیاست‌گذاری است. در واقع دانشگاه صنعتی شریف از سال پیش ابتدا به دنبال جریان ورود به حوزه علوم انسانی، اجتماعی و به صورت خاص به دنبال ورود به عرصه سیاست‌گذاری در کشور بوده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در دوران مسئولیت من در دانشگاه شریف ما دانشکده مدیریت را در سال ۱۳۸۰ و به دنبال آن گروه اقتصاد را در سال ۱۳۸۲ تأسیس کردیم به دنبال این اقدامات اولین دوره دکترای سیاست‌گذاری علم و فناوری در کشور در سال ۸۳ راه‌اندازی شد و دانشکده مدیریت اقتصاد دانشگاه شریف متولی این رشته بود.

رئیس پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف همچنین در ادامه، گفت‌: این پژوهشکده سال ۸۷ با تلاش برخی از دانشجویان دکتری و دانشکده مدیریت و همچنین حمایت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تأسیس شد تا جنبه‌های پژوهشی را به صورت پر رنگ‌تری پیگیری کند. ضمن اینکه در سال ۹۴ نیز اندیشکده حکمرانی با هدف به عرصه عمل بردن و پیاده سازی مفاهیم توسعه در دانشگاه شریف تأسیس شد.

وی با تاکید بر اینکه دانشکده مدیریت از سال گذشته برنامه مفصلی در اجرای دوره‌های آموزشی و سیاست‌گذاری به دانشگاه ارائه می‌دهد، تاکید کرد: پیرو این سیاست از سال گذشته دوره کارشناسی ارشد سیاست‌گذاری و علم و فناوری راه‌اندازی شد و سایر دوره‌های مرتبط آموزشی نیز به زودی در این دانشکده اجرا خواهد شد. به این ترتیب چرخه کاملی از آموزش تا پژوهش در دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته است و این نهادها همواره تلاش دارند با ایجاد پیوندی در میان جامعه و نهادهای درگیر در حکمرانی در جهت حل دغدغه‌ها و مسائل سیاست‌گذاری کشور حرکت کنند.

سهرابپور در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تصریح کرد: خوشبختانه دعوت دانشگاه شریف با استقبال خوب جامعه حکمرانی و سیاست‌گذاری کشور مواجه شد، به طوری که ۱۷۳ اثر به دبیر خانه کنفرانس ارسال شد که از این تعداد ۲۰ مقاله، ۷۳ مقاله به صورت پوستری و ۳۲ مقاله صرفاً برای چاپ در کتابچه کنفرانس برگزیده شدند. ضمن اینکه ۴۰ میز گرد تخصصی نیز برای این کنفرانس تدارک دیده شده است.

در این کنفرانس ۳۷ نشست تخصصی در ۱۱ محور با عناوین آموزش عالی، مجلس شواری اسلامی، آموزش و پرورش، انرژی، اقتصاد، قوه قضائیه مهاجرت و نخبگان محیط زیست و آب در پی دو روز برگزار خواهد شد.

دومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی صبح امروز با شعار و محوریت سیاست گذاری باز و تعامل آغاز به کار کرده و هدف از این شعار این است که مسائل کشور تنها با تلاش مسؤولان حل نمی‌شود بلکه نیازمند کمک مردم است. چرا که کشورهای موفق از کمک مردم در حل مشکلات کشور استفاده می‌کنند.

اولین ایده سیاست گذاری در کشور سال ۸۱ در دانشگاه شریف مطرح شد. در واقع کشورهای دنیا رشته سیاست گذاری را در دانشگاه‌های خود تدریس می‌کند و این کنفرانس نیز با هدف ارزیابی مشکلات برگزار می‌شود.

در این کنفرانس از دستاوردهای ۱۰ ساله پژوهش و سیاست گذاری و اندیشکده حکمرانی دانشگاه صنعتی شریف رونمایی شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب