امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 37375 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۴:۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در راستای اجرایی شدن طرح چهل قلم صورت گرفت؛

محمدرضا سنگری و موسی حقانی در تهران تجلیل شدند/ کتاب«قلم های قد بلند» و «آخرین شاه آخرین دربار» رونمایی شد

خبرایران: علی نیکنام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران در این آیین با تبریک سالگرد ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی گفت : طرحی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با عنوان چهل قلم و با هدف تجلیل از نویسندگان برتر در دست اجرا است.
محمدرضا سنگری و موسی حقانی در تهران تجلیل شدند/ کتاب«قلم های قد بلند» و «آخرین شاه آخرین دربار» رونمایی شد

 

به گزارش خبرایران از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ مراسم بزرگداشت محمدرضا سنگری و موسی حقانی، نویسندگان حوزه تاریخ در قالب طرح چهل قلم، به همراه رونمایی از دو عنوان کتاب «قلم‌های قدبلند» نوشته محمدرضا سنگری و «آخرین شاه آخرین دربار» نوشته موسی حقانی، ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۷ به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران با حضور محمدهادی ناصری طاهری، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل؛ عباس نعمتی، مدیر کل حراست نهاد؛ علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران و جمعی از دانش آموزان و علاقمندان در کتابخانه سیدمرتضی در محله مولوی تهران برگزار شد.

علی نیکنام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران در این آیین با تبریک سالگرد ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی اظهار داشت : طرحی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با عنوان چهل قلم و با هدف تجلیل از نویسندگان برتر در دست اجرا است.

 

وی گفت:  این نویسندگان در طول سالهای انقلاب اسلامی قلم زده اند و همه ما از نوشته های آنان بهره برده‌ایم.

 نیکنام درباره فعالیت کتابخانه های عمومی استان تهران نیز گفت: در طول چهل سال از عمر انقلاب اسلامی کتابخانه های این استان هم رشد کمی و هم رشد کیفی چشمگیری داشته‌اند؛ در سال‌های اخیر کتابخانه‌ها با فعالیت های فرهنگی متنوع  به کارکرد اصلی خود نزدیک شده اند  از جمله برگزاری جشنواره های مختلفی همچون جشنواره کتابخوانی رضوی، جشنواره خاطره نویسی و جشنواره قصه گویی و نشست‌های تخصصی، مدرسه ای و کتابخانه ای در آنها برگزار می‌شود.

 مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران ادامه داد: برگزاری نشست های نقد و بررسی و رونمایی کتاب با حضور نویسندگان و منتقدین حوزه های مختلف همچون کودک و نوجوان، قصه گویی، جلسات متعدد مثنوی خوانی، حافظ خوانی و شاهنامه خوانی از دیگر برنامه‌هایی است که در کتابخانه های عمومی استان تهران برگزار می شود که به طور مثال در دهه فجر ۲۹ برنامه نقد و بررسی کتاب نیز در کتابخانه های این استان برگزار شد.

به گفته نیکنام کتابخانه های عمومی در سال‌های اخیر به حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز ورود کرده و کارگاه های آموزشی روان شناسی و مشاوره را برگزار می کنند.

وی خاطر نشان کرد: نمایشنامه خوانی از دیگر برنامه‌هایی است که در کتابخانه های عمومی این استان اجرا می شود.

بر اساس این گزارش موسی حقانی نویسنده و پژوهشگر تاریخ نیز در این آیین با اشاره به حماسه ۲۲ بهمن گفت: شورآفرینی ملت ایران را تبریک می گویم.

وی با اشاره به سخنان ملک شعرای بهار که گفته است ملت ایران دارای هوش پنهانی هستند که به موقع عمل می کنند افزود:  جامعه ایران ملت ایران توطئه‌هایی که دشمنان علیه ملت آغاز کرده بودند را با هوش پنهان خود رصد کردند و در روز ۲۲ بهمن به صحنه آمدند و توطئه‌های آنان را نقش بر آب کردند.

نیکنام در پایان سخنانش افزود:حضور نویسندگان خوب و سرشناس کشورمان در فضای کتابخانه ها سبب رونق کتابخوانی  و پویایی و نشاط در کتابخانه ها شده است.

موسی حقانی در ادامه این مراسم اظهار داشت: تحرکاتی که آمریکا و اروپایی‌ها علیه ملت ایران وکشورمان آغاز کرده بودند ملت ایران با هوش پنهان خود آن را رصد کرد و در ۲۲ بهمن ۹۷ نشان داد که چطور با آن هوش به صحنه آمد.

حقانی تجلیل از خود را قدردانی از جریان تاریخ نگاری انقلاب دانست و گفت:  من جزء کوچکی از جریان تاریخ‌نگاری انقلاب هستم؛ ۴۰ سال است انقلاب این فرصت را داده که به حوزه تاریخ وارد شویم. مسیری که پیش از انقلاب هیچ وقت اجازه ورود به آن را نداشتیم.

وی همچنین در ادامه سخنان خود به نوجوانان توصیه کرد که قدر کتابخانه‌ها را بدانند و گفت: امروز کتابداری تخصصی شده و کتابداران  بسیار رفتار خوبی دارند که نوجوانان و کودکان و جوانان باید از این فرصت استفاده کنند و قدر کتابخانه‌ها را بدانند.

در ادامه محمدرضا سنگری گفت: در تاریخ و بر اساس روایتی که از ابوذر داریم ۱۲۴ هزار پیامبر آمدند که ۳۱۳ پیامبر رسول بوده و ۵ نفر اولوالعزم هستند. از مجموع همه در کتاب خدا ۲۷ پیامبر نامشان برده شده هر کدام با یک معجزه آمدند اما در زنجیره انبیا آخرین پیامبر با کتاب آمد و این نشان می‌دهد  هر کس می خواهد به کمال برسد باید ابتدا به کتاب برسد و هر کسی که به کمال نرسد، قله های کمال را فتح نمی‌کند.

سنگری همچنین افزود: اولین کتابی که هر انسانی باید بخوانند کتاب خویشتن است اما بسیاری از افراد این کتاب را نمی خوانند. باید خویشتن خودمان را مطالعه و بررسی کنیم اما چه زمانی برای این بررسی و مطالعه مناسب است. برخی اول صبح و برخی شب هنگام را مطرح می‌کنند اما یکی از لذت‌های من در آن این است که اول صبح پس از نماز کلاس‌ها را تا ساعت ۹ دایر میکنم. از فرصت صبح بسیار استفاده کنید اما مناسب‌ترین زمان پایان روز وعصر است. خلوت کنید و خویشتن را مرور کنید.

 

 

وی با اشاره به سخنان حضرت علی علیه السلام اظهار داشت: برای اثبات یک انسان همین بس است که ارزش‌های وجودی خود را بخواند و بشناسد.

 وی گفت: پس از انقلاب بیش از ۴۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون صفحه کتاب نوشته شده است.

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: چاپ یک میلیون و ۶۰۰ عنوان کتاب پس از انقلاب نشان می دهد که در چهل سال گذشته بیش از ۴۰۰ سال تولید آثار ادبی داشتیم.

سنگری حضور بانوان شاعر و همچنین نویسندگان خانم را از دست آورد های پس از انقلاب عنوان کرد.

همچنین در این آیین حسین گفت: آثار او در بخش‌های عاشورا پژوهشی، دفاع مقدس، ادبیات معاصر و ... را نمی‌توان نادیده گرفت کتاب‌های ایشان که بیش از ۳۶ جلد هستند جزو مستندترین آثار است که باید قدر شناخته شود.

بر اساس این گزارش  در پایان این آیین از ۲عنوان کتاب «قلم های قد بلند» نوشته محمدرضا سنگری و کتاب «آخرین شاه آخرین دربار» نوشته موسی حقانی رونمایی شد.

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب