امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 37404 تاریخ انتشار: جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱:۵۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دلایل ادامه دار بودن تولید پراید پس از 5 دهه خودروسازی درایران

خبرایران: نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس گفت چرا در کشوری مثل آلمان بنز تولید می‌شود، اما در ایران پس از گذشت 50 سال از عمر صنعت خودروسازی‌مان، همچنان باید تولید پراید ادامه داشته باشد؟
دلایل ادامه دار بودن تولید پراید پس از 5 دهه خودروسازی درایران

علاءالدین بروجردی، نماینده مردم بروجرد و اشترینان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت صنعت خودرو گفت چرا پس از گذشت 50 سال از عمر خودروسازی در ایران، همچنان باید تولید پراید ادامه داشته باشد؟ وی افزود این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که با یک مشکل اساسی مواجه هستیم و نقش مهم دانشگاه‌ها نادیده گرفته شده است. این نماینده مجلس در شرایطی این موضوع را مطرح می‌کند که چندین سال است تمامی کارشناسان ضعف‌های صنعت خودروسازی کشور را اعلام می‌کنند، اما همچنان این ضعف‌ها به حالت قبلی خود باقی مانده و فقط گریبان‌گیر مصرف‌کنندگان شده است.

تولید پراید

ضعف‌های صنعت خودروسازی کشور

صنعت خودروسازی کشورمان با مشکلات زیادی روبه‌رو است که حتی اگر مسائل خارجی هم روی آن تاثیر بگذارد، باز هم به معنای سوءمدیریت مدیران خودروسازان است. جالب است بدانید پس از صنعت نفت، صنعت خودروسازی کشور جزو بزرگ‌ترین صنایع ایران محسوب می‌شود. از ضعف‌های عمده صنعت خودروسازی کشور می‌توان به ضعف خودروسازان داخلی در تحقیق و توسعه، نداشتن چشم‌انداز واقع‌گرایانه متناسب با توانمندی‌ها، مطلوب نبودن فضای کسب‌وکار در اقتصاد، نقش دولت در بازار و صنعت خودرو، نبود استراتژی مشخص تحت عنوان راهبرد یک‌خطی و کمبود نقدینگی و سرمایه‌ مورد نیاز اشاره کرد.

تولید پراید

واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی

مدتی قبل مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی عنوان کرد بهتر است صنعت خودرو را به بخش‌های خصوصی واگذار کنیم تا پس از کاهش پلکانی تعرفه واردات خودرو شاهد افزایش کیفیت محصولات خودروسازان باشیم و این موضوع باعث افزایش رقابت میان خودروسازان می‌شود. اما این طرح اجرایی نشد و مشکلاتی چون کاهش رقابت میان خودروسازان و عقب‌ماندگی صنعت خودرو نسبت به سایر کشورها را به دنبال داشت. برای افزایش رقابت میان خودروسازان باید عوامل مهمی از جمله مالیات بر ارزش افزوده، نرخ ریسک سرمایه‌گذاری، نوسان‌ غیر‌ قابل کنترل نرخ برابری ارزش ریال در برابر ارز جهانی، نرخ بهره منابع به‌ خصوص پول، میزان حقوق و عوارض گمرک، هزینه‌های سربار و استهلاک رعایت شوند و بدون این‌ها صنعت خودروسازی پیشرفت نخواهد کرد.

رشد بی‌سابقه قیمت پراید

به دلیل نوسان شدید ارزی بسیاری از کالاها در بازار با افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای مواجه شدند و این شرایط برای بازار خودروهای داخلی نیز به همین شکل بود. با حذف صنعت خودروسازی از لیست دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی، قیمت خودروهای داخلی همچون پراید با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده و به بالای 30 میلیون تومان و در بازار آزاد به بالای 40 میلیون تومان رسید. افزایش قیمت پراید اعتراض شدید بسیاری از مشتریان را به دنبال داشت که در همان زمان، محمدرضا سروش، مدیرعامل اسبق سایپا عنوان کرد قیمت پراید زیاد نیست و اینکه با رکود اقتصادی مواجه هستیم و مردم نمی‌توانند خودرو بخرند، خودروسازان مقصر نیستند.

تولید پراید

شرایط فعلی صنعت خودرو به خوبی نبود نظارت دقیق نهادهای مربوطه را نشان می‌دهند. بدون شک اگر از صنعت خودروسازی به خوبی حمایت شود و نظارت‌های دقیقی صورت بگیرد، شاهد توسعه آن خواهیم بود. در همین رابطه قرار شد دستگاه‌های نظارتی به صورت مستمر بر روی عملکرد خودروسازان نظارت داشته باشند. از سویی در سال‌های گذشته اهمیت دانشگاه‌ها برای حل مشکلات صنعت خودرو نادیده گرفته شد. بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها معتقدند که باید همانند کشورهای توسعه‌یافته میان صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار کرد.

چرا تولید پراید ادامه دارد؟

علاءالدین بروجردی در این خصوص عنوان کرد امروزه ایران جزو کشورهای قدرتمند موشک‌ساز جهان است و توانایی ساخت موشک نقطه‌زن را داریم، اما چرا پس از 50 سال همچنان تولید پراید ادامه دارد؟ چرا در کشوری مانند آلمان باید بنز بسازند و ما همچنان تولید پراید را ادامه دهیم؟ بدون شک صنعت خودروسازی نسبت به موشک‌سازی یا ماهواره‌سازی در شرایط آسان‌تری قرار دارد. چنین مواردی نشان می‌دهد که در صنعت خودرو یک مشکل بزرگ وجود دارد و از دانشگاه‌ها نیز استفاده نشده است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب