امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3745 تاریخ انتشار: جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۸:۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

شکستن قبح اجتماعی و فرهنگی سیگار کشیدن زنان

سیگاری در میان انگشتان ظریفش خودنمایی می کند و انگشتش گهگاه از پنجره سرک می کشد تا خاکستر و دود را به بیرون از فضای خودرو هدایت کند، فرق نمی کند کیست، تحصیلاتش چیست و به کدام طبقه اجتماعی تعلق دارد، مهم آن است که او یک زن یا دختر جوان ایرانی است.
شکستن قبح اجتماعی و فرهنگی سیگار کشیدن زنان
در سالهایی که گذشت و تغییر شیوه زندگی مردم ، این سیگار کشیدن زنان از تابو خارج شد به طوری که اگر تا سال های قبل در ایران به دلیل داشتن قبح اجتماعی و فرهنگی سیگار کشیدن زنان چندان رایج نبود و اگر کسی هم می خواست سیگار بکشد در محیط منزل و به دور از چشم مردم و حتی فامیل این کار را می کرد.

ولی این روزها این قبح شکست و می بینیم که پشت فرمان خودرو، در پارک ها و اماکن عمومی زنان و دختران بی هیچ رعب و وحشتی از طرز برخورد جامعه، سیگار می کشند.

گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2010 با عنوان ˈ زنان و سلامتˈ حاکیست که آمار تبلیغات دخانی برای هدف قرار دادن دختران رو به افزایش است.

آمار 151 کشور مختلف نشان می دهد که در حدود 7درصد دختران نوجوان سیگار مصرف می کنند در حالی که میزان پسران نوجوان سیگاری در این کشورها 12 درصد است.

سازمان بهداشت جهانی قصد دارد با ترغیب کشورها، به حمایت ویژه از زنان در برابر ترفندهای صنایع دخانی بپردازد زیرا شرکت های دخانیات در سراسر دنیا قصد دارند با اغفال زنان آنها را یک عمر در دام وابستگی به نیکوتن بیندازند.

زنان در حدود 20 درصد از یک میلیارد و 400 میلیون فرد سیگاری در سراسر جهان را تشکیل می دهند و در عین حال این آمار رو به افزایش است، شیوع رو به رشد استعمال دخانیات در بین دختران معضل مهمی به حساب می آید.



**وضعیت مصرف دخانیات در ایران و جهان


بیش از یک میلیارد و 400 میلیون نفر از افراد بالای 15سال جمعیت هفت میلیاردی جهان مواد دخانی مصرف می کنند ، اگر شیوع استعمال دخانیات ثابت باقی بماند تعداد سیگاری ها بین سالهای 2020 تا 2025 به بیش از هفت میلیارد نفر افزایش خواهد یافت.

چهار پنجم سیگاری ها فعلی در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط زندگی می کنند.

در منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی که ایران نیز یکی از کشورهای این منطقه است، شیوع استعمال قلیان به نحو چشمگیری در سال های اخیر افزایش یافته است.

این افزایش به ویژه در میان نوجوانان دختر و پسر و نیز زنان روند نگران کننده ای را نشان می دهد.


در ایران براساس آخرین آمار مربوط به بررسی عوامل خطر بیمارهای غیر واگیر که در سال 1388منتشر شده است، 82 / 10درصد جمعیت 15 تا 64 سال مصرف کننده سیگار به طور روزانه هستند، میانگین تعداد نخ سیگار مصرفی روزانه افراد سیگاری 29 / 13نخ برای مردان و 91/12نخ برای زنان و به طور میانگین 10/13نخ در روز است.

اما چند نکته قابل تامل است که نسبت زنان سیگاری به مردان در حال افزایش است، یعنی در حال حاضر به ازای هر 6 مرد سیگاری یک زن سیگاری وجود دارد و دیگر اینکه مصرف کنندگان روزانه مواد دخانی در بین زنان در بعضی جوامع به خصوص در شهرهای بزرگ رو به افزایش است.

همچنین مصرف گهگاهی سایر مواد دخانی نظیر قلیان در زنان و به وی‍‍ژه در سنین پایین تر نیز در حال افزایش است.



 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب