امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3776 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

روحاني به تركيه مي‌رود/فصل تازه رابطه با ترك‌ها پس از 18 سال

پس از مدت‌ها گمانه‌زني، بالاخره روز دوشنبه حسن روحاني به تركيه مي‌رود تا با مقامات بلندپايه ترك پيمان دوستي و برادري خود را بيش از پيش استحكام بخشد.
روحاني به تركيه مي‌رود/فصل تازه رابطه با ترك‌ها پس از 18 سال
 

به گزارش خبر ایران ، وي در بدو ورود به آنكارا در کاخ چانکايا مورد استقبال رسمي يكي از وزراي دولت تركيه قرار مي‌گيرد و قرار است پس از آن با عبدالله گل همتاي ترک خود ديداري دوجانبه درباره مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي داشته باشد. پس از اين ديدار، در کنفرانس خبري مشترک شركت كرده و ديداري دوجانبه هم با رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه خواهد داشت.
از محورهاي اصلي اين سفر مي‌توان به مساله انتقال گاز ايران به اروپا از طريق ترکيه، چگونگي دستيابي به حجم مبادلات 30 ميليارد دلار ميان دو کشور، چانه‌زني تركيه براي گرفتن تخفيف براي گاز وارداتي‌اش از ايران و مسائل منطقه‌اي از جمله سوريه اشاره کرد.انتظار مي‌رفت با توجه به دعوت مصر از رئيس‌جمهور ايران براي حضور در مراسم تحليف ژنرال السيسي، روحاني پيش از سفر به تركيه به مصر سفر كند و در اين مراسم حضور يابد اما اعلام شد كه به جاي وي يكي از معاونين وزارت خارجه در اين مراسم شركت مي‌كند.پس از سفر دوجانبه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رييس‌جمهور وقت ايران به دعوت سليمان دميرل نهمين رئيس‌جمهور تركيه در سال 1996، براي اولين بار حسن روحاني در پاسخ به دعوت عبدالله گل رئيس‌جمهور ترکيه به آنکارا سفر مي‌کند. احمد نجدت سزر در سال 2002 به دعوت سيدمحمد خاتمي رئيس‌جمهور وقت سفري رسمي به تهران داشت و پس از آن در سال 2004 خاتمي را براي سفر دوجانبه دعوت كرد اما بنا به دلايلي چند روز مانده به اين سفر، برنامه لغو شد. البته خاتمي براي شركت در كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي در سال 2002 به تركيه سفر كرده بود. در دوران رياست جمهوري دولت نهم و دهم، محمود احمدي‌نژاد در سال 2008 به تركيه سفر كرده و همچنين عبدالله گل در سال 2009 براي شركت كميسيون مشترك اقتصادي به تهران سفر مي‌كند. اگر چه قرار بود كه در اولين ماه‌هاي عهده‌گيري رياست جمهوري، روحاني به تركيه سفر كند به گونه‌اي كه احمد داووداوغلو وزير امور خارجه تركيه اعلام كرد كه رئيس‌جمهور ايران 17 دسامبر به اين كشور سفر مي‌كند قرار است براي شركت در مراسم بزرگداشت مولانا به تركيه برود اما 17 دسامبر مصادف با عمليات گسترده مبارزه با رشوه و پولشويي بود كه در پي اين عمليات «رضا ضراب» تاجر ايراني‌الاصل و به همراه برخي از آقازاده‌هاي دولت دستگير شدند و سه وزير اردوغان استعفا دادند و پايه‌هاي حكومت اردوغان مدتي به لرزه افتاد.
محمود واعظي وزير ارتباطات از چند روز گذشته در تركيه به سر مي‌برد تا به همراه جودت ييلماز وزير توسعه تركيه مقدمات اين سفر را فراهم كند. وي اعلام كرده است كه در اين سفر قرار است شش سند همكاري ميان دو كشور امضا شود. او همچنين ديدارهايي با وزراي خارجه، توسعه، انرژي، ارتباطات و صنايع تركيه داشته است.
رجب طيب اردوغان در اواخر ژانويه سفري به ايران داشت كه در اين سفر يك‌روزه بر ضرورت تشكيل جلسه شوراي عالي همكاري‌هاي راهبردي ميان دو كشور تاكيد و تصميم گرفته شد كه در سفر پيش رو اولين جلسه آن تشكيل شود. رياست اين جلسه را روحاني و اردوغان بر عهده خواهند داشتيكي از محورهاي اصلي گفت‌وگو ميان روحاني و مقامات ترك، سوريه خواهد بود. كارشناسان معتقدند با وجود اختلاف ديدگاه‌ها ميان دو كشور درباره بحران سوريه، اقدام آنكارا مبني بر قرار دادن نام جبهه النصره در ميان گروه‌هاي تروريستي مي‌تواند تاثير مثبتي بر روابط دو كشور داشته باشد.مراد بيلهان از ديپلمات‌هاي پيشين تركيه بر اين باور است كه آنكارا به اين نتيجه رسيده است كه ديگر در منطقه به انزوا كشانده مي‌شود، پس به بهبود رابطه با ايران نيازمند است.حال بايد منتظر بود و دستاوردهاي سفر حسن روحاني به تركيه را رصد كرد.
 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب