امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 37884 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱:۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با تجلیل از برگزیدگان؛

اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال برگزار شد

خبرایران: اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تجلیل از برگزیدگان برگزار شد.
اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرایران، مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال صبح امروز یک شنبه، 12 اسفند با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران در تالار همایش پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

«سید عباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه پژوهش های فرهنگی در بخش های بنیادی و کاربردی را از نیازهایی دانست که باید به آن توجه داشت و افزود: در پژوهش های بنیادین و فلسفه فرهنگ که دارای شاخص های متنوع است راه های نرفته بسیاری داریم. در حوزه فلسفه فرهنگ همچون فرهنگ و دین و فرهنگ و اجتماع گام های نخستین را برداشتیم. در حوزه سیاستگذاری فرهنگ و شاخص های فرهنگی، فهرست مطالبات فرهنگی بسیاری وجود دارد که اگر تلاش  مستمر صورت نگیرد،اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ  رخ نمی دهد.

«محمد سلگی»،رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در این مراسم با بیان اینکه در مورد مطالعات فرهنگی اطلاع رسانی خوبی صورت نمی گیرد، گفت: یکی از مشکلات مهمی که در حوزه فرهنگ جود دارد، عدم اطلاع محققان و بهره مندان حوزه فرهنگ از مطالعات فرهنگی است. یکی از اهداف جشنواره پژوهش فرهنگی سال اطلاع رسانی در مورد پژوهش های صورت گرفته در حوزه فرهنگ در سراسر کشور است. هدف جشنواره پژوهش فرهنگی سال این است که پژوهش را از یک سیاست علمی و پژوهشی به سیاست فرهنگی و اجتماعی تبدیل کند.وی همچنین ابراز امیدواری کرده که بخش بین الملل این جشنواره احیا شود.

بر اساس این گزارش، «احمد مسجدجامعی»، عضو شورای شهر نیز در این مراسم با بیان اینکه جای حوزه مقالات دانشنامه ها در پژوهش ها خالی است، عنوان کرد: در حوزه اجرایی جشنواره پژوهش فرهنگی سال پیشنهاد می کنم برترین مقالات دانشنامه ها در این جشنواره احیا شود. جشنواره پژوهش فرهنگی سال ظرفیت های زیادی دارد که باید تلاش شود این ظرفیت ها بالفعل شوند. بنیان روز پژوهش همان جشنواره پژوهش فرهنگی سال است

«مرتضی فرهادی» که در پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال تجلیل شد با اشاره به اینکه ترس از نابودی پژوهشگران خویش فرما وجود دارد،بیان کرد: وزیر فرهنگ فرهیخته و پژوهش دوست فکری به حال پژوهشگران خویش فرما کنند. بنده پژوهشگران را به دو دسته دارای کارفرما و خویش فرما تقسیم کردم. مملکت ما هزاران سال است که دارای پژوهشگر است. قلب و مغز پژوهشگران خویش فرما به آنها دستور می دهد و انگیزه لازم را برای آنها ایجاد می کند

در این مراسم هفت نفر به عنوان برگزیده تجلیل شدند و دو نفر شایسته تقدیر شدند و مرتضی فرهادی نیز به عنوان پیشکسوت پژوهش فرهنگی سال مورد تجلیل قرار گرفت و از خانواده های مرحوم محمد جواد صاحبی و محمد امین قانعی راد تقدیر شد.

 پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال در 10 محور شامل «مطالعات دین، آیین ها و مناسک»، «ابعاد اجتماعی فرهنگ، هنر و دین»، «مطالعات انتقادی فرهنگ»، «مطالعات هنری»، «مطالعات رسانه»، «سیاستگذاری فرهنگی»، «صنایع فرهنگی و رسانه ای»، «ابعاد فرهنگی مطالعات ادبی و زبان» ، «ابعاد فرهنگی مطالعات علم و آموزش و پرورش» و «ابعاد فرهنگی مسایل زنان و جوانان» پیش بین شده است.

تشویق پژوهشگران و اندیشمندان داخلی و خارجی به تحقیق در ابعاد مختلف فرهنگ، هنر و ارتباطات شناسایی و معرفی آثار برتر در حوزه پژوهش های فرهنگی در راستای تقویت پژوهش، زمینه سازی برای انجام پژوهش های فرهنگی بومی مرتبط با زمینه های پژوهش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گسترش پژوهش های فرهنگی در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی، شناسایی و تقویت جنبه های مشترک فرهنگ و تمدن ایران با سایر کشورها، آشنایی با تاثیرگذاری متقابل فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و توسعه مطالعات میان رشته ای در حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات از مهم ترین اهداف پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب