امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 3789 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حجت الاسلام و المسلمین حمید آقایی مطرح کرد؛

شعارامسال «مسجد، کودک و نوجوان» است / مساجدی که نیاز به مساعدت دارند اعلام نیاز کنند/ برگزاری اولین جشنواره مسجد در قاب هنر و رسانه

حجت الاسلام آقایی رییس ستاد دهه تکریم مساجد به برگزاری اولین جشنواره مسجد در قاب هنر و رسانه که قرار است در دهه تکریم کلید بخورد اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت رسانه های مکتوب و تصویری در این زمینه استفاده کنیم .
شعارامسال «مسجد، کودک و نوجوان» است / مساجدی که نیاز به مساعدت دارند اعلام نیاز کنند/ برگزاری اولین جشنواره مسجد در قاب هنر و رسانه

به گزارش خبرنگار خبرایران،حجت الاسلام و المسلمین حمید آقایی، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد و رئیس ستاد دهه تکریم و غبارروبی مساجد در نشست خبری که صبح امروز در مرکز آموزشی محراب با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان با اشاره به اهمیت نشر فرهنگ مساجد برای مخاطبان اظهار داشت: چند سالی است که از بیستم ماه شعبان مردم برای استقبال از ماه ضیافت الهی و آماده سازی مساجد برای استقبال بیشتر به غبار روبی مساجد می پردازند.

 وی افزود: افرادی که در یک محله زندگی می کنند مانند آغاز سال نو، مساجد محل خود را آماده آغاز ماه مبارک رمضان می کنند که در اسلام نیز روایت های شگفت انگیزی برای خدمت به مسجد و تطهیر ذکر شده است و در قرآن مسئله نظافت مسجد و غبارروبی از وظایف حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) نام برده شده و به آن ها برای تطهیر مساجد امر شده است.

رئیس ستاد دهه تکریم و غبارروبی مساجد در ادامه با بیان اینکه مسئله حاضر به صورت یک فرهنگ خودجوش در آمده است، گفت: امسال در سال سوم این طرح هستیم و اکنون به این نتیجه رسیدیم که بهتر است توجه به پاک سازی و ساختمان مسجد را گسترش داده و غبارروبی از مکان مسجد را به کارکردهای آن نیز تعمیم دهیم.

حجت الاسلام آقایی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره مسجد خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرموده اند آنچه که در صدر اسلام از مساجد سراغ داریم با معابد در ادیان دیگر متفاوت است و از آنجایی که مسجد در اسلام جایگاه دیانت و سیاست بوده و پیوند دهنده این دنیا و آخرت است لازم است رابطه مسجد با جوانان تقویت شده و مسجد محلی برای تشویق جوانان و نوجوانان باشد همچنین می توان از مسجد برای برگزاری مراسم عقد جوانان و اذان گفتن در گوش نوزادان استفاده کرد.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه طی جلساتی نامگذاری هفته غبارروبی را به دهه تکریم مساجد تغییر دادیم گفت: به همین خاطر از ٢٠ تا ٢٩ شعبان هر سال به نام دهه تکریم مساجد نامگذاری شده و برای هر روز آن نامی اختصاص یافته که بدین شرح است:

 

روز اول: مسجد پایگاه تبلیغ معارف قرآن و اهل بیت (علیهم السلام)

روز دوم: مسجد بستر نشر فرهنگ ایثار و شهادت

روز سوم: مسجد جلوه گاه اراده مردم در عمران خانه خدا

روز چهارم: مسجد، مرکز تعمیق اخوت ایمانی و رشد فضائل اخلاقی

روز پنجم: مسجد، محور خدمات فرهنگی-اجتماعی محله

روز ششم: مسجد، پیشتاز در ترویج اندیشه های امام و رهبری

روز هفتم: مسجد، خاستگاه و پشتیبان بیداری اسلامی

روز هشتم: مسجد، کانون حیات طیبه خانواده

روز نهم: مسجد، مأمن کودکان، نوجوانان و جوانان

روز دهم: مسجد، میعادگاه منتظران انقلابی

 

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد توجه به ابعاد مختلف آموزشی تربیتی فرهنگی سیاسی را یکی از گام های بلند سال ٩١ دانست و گفت: در سال ٩٢ نیز رویکردی تحت عنوان «آینده را از مسجد بسازیم» اتخاذ شد که مسجد در آینده سازی نقش محوری داشته باشد، همچنین تلاش شد نهادهای دست اندر کار مثل سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون های فرهنگی مساجد، سازمان بسیج مستضعفین، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر نهادهای متولی از ظرفیت خود استفاده کنند.

وی افزود: طی این سه سال معاونتی تشکیل شد که با همکاری مسئولین ارشد تهران و هماهنگی های صورت گرفته از موازی کاری های جلوگیری شده و فعالیت های جدیدی در عرصه خانواده برای مساجد تعریف شود.

حجت الاسلام آقایی با بیان اینکه امسال از سوی مرکز سال «مسجد، کودک و نوجوان» نام گرفته است، عنوان کرد: متناسب با نامگذاری جدید، سیاست هایی تنظیم شد و از آنجایی که کودکان و نوجوانان میوه خانواده ها هستند باید به آنها و رابطه آنها با مساجد توجه بیشتری شود.

رییس ستاد دهه تکریم و غبارروبی مساجد همچنین درباره آسیب شناسی صورت گرفته نسبت به فعالیت های سال گذشته بیان داشت: در این زمینه با دستگاه های ذیربط رایزنی هایی صورت گرفت و قرار شد در سال پیش رو با همان رویکرد اصلی که مسئله توجه به مسجد است این فعالیت ها به خود مساجد و ائمه جماعات منتقل شود و چنانچه در سال های گذشته در این دهه، غبارروبی انجام می شد و از فضاها و ظرفیت ها کمتر استفاده می شد قصد داریم استفاده از این ظرفیت ها را بالا ببریم.

وی در ادامه گفت: بر همین اساس شیوه نامه ای تهیه و در اختیار ائمه جماعات قرار گرفته است همچنین  به ٢٥٠٠ مسجدی که در استان تهران فعال هستند اعلام کردیم مساجدی که نیاز به مساعدت دارند اعلام نیاز کنند که از این تعداد حدود ٨٥٠ مسجد اعلام نیاز کردند همچنین برای هر مسجد حداقل ١,٥ تا ٣ میلیون بودجه در نظر گرفته شد.

حجت الاسلام و المسلمین آقایی به پیشنهادات مطرح شده در شیوه نامه اشاره و خاطرنشان کرد: برای مثال در روز اول که روز مسجد، پایگاه تبلیغ معارف قرآن و اهل بیت(ع) نامگذاری شده است، پیشنهاد برگزاری کرسی های تلاوت و شبی با قرآن داشته است که البته تا کنون حدود ٥٠ کرسی ثابت در مساجد موجود بوده که اسامی این مساجد به همراه آدرس آن در سایت آمده است.

وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد ما برای روز دوم که روز مسجد، بستر نشر فرهنگ ایثار و شهادت نام گرفته ، معرفی کتاب حوزه دفاع مقدس، سرکشی به خانواده رزمندگان و جانبازان بوده است.

رئیس ستاد دهه تکریم مساجد در ادامه به پیشنهاد مطرح شده درباره روز سوم اشاره کرد و گفت: برنامه معرفی خیرین مسجدساز را در این روز پیشنهاد داده ایم و بخشی در سایت مرکز قرار داده شده تا خیرین بتوانند مبالغ مورد نظر خود را برای کمک به مسجدسازی واریز کنند.در دو جمعه ای که در دهه تکریم قرار گرفته است بیشتر به مسئله نماز جمعه پرداخته می شود.

حجت الاسلام آقایی به برگزاری اولین جشنواره مسجد در قاب هنر و رسانه که قرار است در دهه تکریم کلید بخورد اشاره کرد و گفت:  امیدواریم بتوانیم از ظرفیت رسانه های مکتوب و تصویری در این زمینه استفاده کنیم و عزیزانی که مصاحبه، گزارش، مقاله، خبر، مستند، فیلم کوتاه و عکس دارند می توانند تا روز جهانی مسجد که ٣١ مرداد است آثار خود را ارسال کنند تا در اختتامیه ای که در زمستان ٩٣ برگزار می شود از برگزیدگان تقدیر به عمل آید.

وی در ادامه با اشاره به فراخوان سال گذشته مبنی بر ایده های مسجدی(فام) گفت: طبق فراخوانی که دادیم کسانی که در عرصه پژوهشی و فرهنگی ایده های خوبی داشته و تحقیق خوبی انجام داده باشند و یا در مسجد محل خود کاری انجام داده باشند که قابلیت الگوسازی داشته باشد آثار خود را ارسال کردند که با حوزه های علمیه و دانشگاه ها در این زمینه ارتباط گرفتیم و حدود هزار اثر دریافت کردیم که هم اکنون در مرحله داوری قرار دارد، همچنین قرار است در تابستان امسال از فعالان برتر تجلیل شده و هدایایی تقدیم شود ضمن اینکه این فعالیت توانسته است بانک اطلاعاتی خوبی را از اشخاص، نهادها و سازمان های فعال در این زمینه در اختیار ما قرار دهد.

رئیس ستاد دهه تکریم مساجد جلوگیری از موازی کاری ها را مهم ترین فعالیت این ستاد در سال گذشته دانست و عنوان کرد: به منظور ساماندهی فعالیت های فرهنگی برجسته در کنار دوره های آموزشی بسیج و کانون مسجد، شورایی تشکیل دادیم که بتواند به شکل ستاد برای جلوگیری از اختلافات، کدورت ها و موازی کاری ها فعالیت کند ضمن اینکه اعضای این شورا را امام جماعت، فرمانده پایگاه بسیج، مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد، مسئول واحد بسیج خواهران، مسئول فرهنگی بسیج، دو نفر فرهیخته فرهنگی از اهل مسجد یک خواهر و یک برادر به انتخاب امام جماعت تشکیل خواهند داد.

وی همچنین به برگزاری جشنواره بزرگ وفاق در نیمه دوم امسال اشاره کرد و گفت: تصمیم داریم در این جشنواره از امنا، مساجد و پایگاه های فعال با توجه به فعالیت های انجام شده قدردانی به عمل آوریم که البته در دهه تکریم نیز در روز جهانی مساجد از ائمه جماعات فعال، خدام، امنا، پایگاه ها و مساجد فعال تر تقدیر خواهد شد.

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه یادآور شد: روز جهانی مسجد با یک هفته تأخیر به علت تقارن با شهادت امام جعفر صادق(ع) برگزار می شود و از یکی از روسای قوا برای شرکت در این برنامه دعوت خواهد شد، همچنین در این برنامه رونمایی از برخی مکتوبات را خواهیم داشت و از ائمه جماعات برتر که توانستند بهترین فعالیت را در مساجد خود داشته باشند تقدیر خواهد شد.

وی در ادامه به ساخت پنجاه فیلم مستند در زمینه مساجد اشاره کرد و گفت: فیلم های مستند درباره ده امام جماعت شهید و چهل امام جماعت که جزء مفاخر بوده اند هم اکنون در مراحل اولیه فیلمبرداری قرار دارد، ضمن اینکه نماهنگ هایی نیز در زمینه اذان، نماز صبح و بحث مساجد تهیه شده است.

وی به فعالیت های پیش بینی شده متناسب با سال مسجد، کودک و نوجوان اشاره و تصریح کرد: بسته های محتوایی مربوط به این گروه سنی را برای ائمه جماعات ارسال می کنیم و مراکز مشاوره ای در مساجد را توسعه خواهیم داد چنانچه هم اکنون حدود ٧٠ مسجد در این زمینه فعال هستند.

وی افزود: توسعه و تقویت مهدهای کودک مساجد نیز از دیگر برنامه های این سال است همچنین ایجاد اتاق کودک برای روزهایی که مراسم طولانی تری در مسجد برگزار می شود مثل شب های احیا نیز در دستور کار این ستاد است ضمن اینکه فعالیت دیگر این ستاد نیز تولید برخی هدایا و اسباب بازی های متناسب برای کودکان است که قصد داریم در این زمینه نیز تمهیداتی حاصل کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین آقایی در ادامه درباره ویژگی و مساجد برتر نیز گفت: مولفه های بسیاری برای مساجد اسلامی وجود دارد که در شیوه نامه مذکور این مولفه ها به صورت ٥٠ انتظاری که از یک امام جماعت وجود دارد، آمده است البته یک نهاد به تنهایی نمی تواند این امر را محقق کند.

وی در ادامه به چند شاخص برتر در این زمینه اشاره کرد و گفت: برگزاری سه وعده نماز مرتب، حضور مستمر امام جماعت در مسجد و عدم مشغولیت به مشاغل دیگر،انجام فعالیت های فرهنگی و تربیتی الگویی در مسجد، هم افزایی در مساجد، جذب جوانان، برگزاری نماز صبح منظم و پرجمعیت از مهم ترین شاخصه های امام جماعت برتر است.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب