امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 38 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۳:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

افشاگری رییس کل گمرک ایران؛

شش سال مداوم در گمرک بوشهر با جعل سند بانکی پول در جیب خودشان گذاشتند

مسعود کرباسیان رییس کل گمرک ایران گفت: متاسفانه وضعیت تکان دهنده ای در برخی حوزه‌های گمرکی شاهد هستم که یکی ازتخلفات بزرگ در گمرک بوشهر و طی مدت زمان 6 سال اخیر رخ داده است. چطور ممکن است که شش سال مداوم در بوشهر اقدام به جعل سند بانکی کنند و پول را در جیب خودشان بگذارند و بگویند کار تسویه شده است.این یک خیانت به مردم ایران است.
شش سال مداوم در گمرک بوشهر با جعل سند بانکی پول در جیب خودشان گذاشتند

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبر ایران؛ نشست خبری تشریح عملکرد 100 روزه گمرک ایران امروز با حضور «مسعود کرباسیان» رییس کل گمرک ایران برگزارشد.

رییس کل گمرک ایران در این نشست نسبتا طولانی اظهارداشت:متاسفانه وضعیت تکان دهنده ای در برخی حوزه‌های گمرکی شاهد هستم که یکی ازتخلفات بزرگ در گمرک بوشهر و طی مدت زمان 6 سال اخیر رخ داده است. چطور ممکن است که شش سال مداوم در بوشهر اقدام به جعل سند بانکی کنند و پول را در جیب خودشان بگذارند و بگویند کار تسویه شده است. اعتقاددارم که این یک خیانت به مردم ایران می باشد.

وی افزود: عده‌ای با کمترین درآمد در آن مناطق کار می‌کنند و برخی این چنین به کشور خیانت کرده و وجهه گمرک بوشهر و دیگر کارکنان پاک دست را خدشه دار می کنند و در بوشهر مردم زحمتکشی داریم که از راه گمرک امرار معاش می کنند و نیروهای دست پاکی هم در مجموعه ما هستند، اما اختلاس رخ داده در این گمرک یکی از اتفاقات تکان دهنده بوده است و خوشبختانه پرونده اختلاس گمرک بوشهر در مراجع قضایی در دست بررسی است.

کرباسیان تصریح کرد: نخستین بار خبر اختلاس میلیاردی در گمرک بوشهر مردادماه امسال و در پی بازداشت برخی کارمندان آن رسانه ای شد و از طرفی معماریان رییس سابق گمرک ایران و از حامیان جدی اکبرپور مدیر وقت گمرک بوشهر بود که با وجود اعتراضات فراوان، حاضر به تغییر وی نشد تا اینکه در پی بازگشت مجدد مسعود کرباسیان به گمرک در دولت روحانی، وی در اولین روزهای تصدی مسئولیتش، اکبرپور را برکنار کرده و احمدی پورحیدر از چهره های بومی گمرک که در عسلویه شاغل بود را به عنوان ناظر گمرکات استان منصوب کرد.

وی عنوان داشت: دو هفته پیش نیز رییس پلیس آگاهی استان با اعلام بازداشت 7 کارمند گمرک از جمله یک زن در حسابداری آن نسبت به که جعل اسناد و بروز این تخلف اقدام می کرده اند خبر داد و گفت: پلیس در تحقیقات خود تاکنون به رقم 44 میلیاردتومان اختلاس رسیده است و چندی پیش بازدیدی از گمرک فرودگاه امام داشتم و دیدم که آنجا مردم را دو بار می‌گشتند. چرا باید این طور باشد؟ حتی یکبار هم زیاد است. همه مردم که نباید بارشان دیده شود.

رییس کل گمرک ایران درادامه خاطرنشان کرد: اینکه چنین وضعیتی در فرودگاه امام وجود داشت یک فاجعه است و حتی من در یک مورد به کارمند یکی از سفارتخانه‌های خارجی زنگ زدم و بابت مشکلی که برای او پیش آمده بود عذرخواهی کردم .

وی با انتقاد شدید از عملکرد یکی از کارمندان گمرک در فرودگاه امام به دلیل برخورد زشت با مسافران ورودی ابرازداشت: من پوست آن کارمند را می‌کنم! این طوری که نمی‌شود. باید جوری برخورد کنم تا کسی جرات تخلف نداشته باشد. اینکه کارمند گمرک به مسافر ورودی به کشور می گوید آنجا چقدر حقوقی می گیری؛ به دلار یا یورو؛ به آن کارمند چه ربطی دارد و وضعیت فاجعه بار دیگر این که مثلا خانمی منتظر شوهر خود با دست گل ایستاده اما بعد متوجه می‌شود که گشتن شوهرش و بازرسی بدنی او به شکل بسیار نامناسبی است. این چه معنایی می تواند داشته باشد؟ باید این موضوع اصلاح شود.

کرباسیان درادامه افزود: در موارد دیگر مثلا اتوبوس را با کلی مسافر برای بازرسی احتمال قاچاق سوخت توسط آن متوقف می کنند اما بعضا کانتینرهای بزرگ قاچاق سوخت به راحتی تردد می‌کنند. بدون وجود دستگاه‌های «ایکس ری» بازرسی مناسب در گمرک غیر ممکن است. به عنوان مثال چندی پیش سه کامیون ال.پی.جی پر از مشروب در گمرکهای شرق کشور کشف شد که بدون دستگاه ایکس ری این کشف غیر ممکن بود. متاسفانه برخی مقررات وضع شده در گمرک فساد آور است. به عنوان مثال  قرار دادن برخی کالاها در اولویت 10 مشکل ساز شد. متاسفانه کالایی که واردات آن ممنوع شده را به صورت قطعه قطعه وارد می‌کنند و داخل کشور سر هم کرده و وارد بازار می‌کنند. این علاوه بر ضربه زدن به اقتصاد کشور درآمدهای گمرکی را کاهش می دهد. ما نمی‌توانیم بعد از ورود کالا به کشور سراغ واردکننده رفته و پولمان را بخواهیم. یا مثلا برخی یک قطعه یخچال را از یک سمت و قطعه دیگر را از سمت دیگر وارد و این جا سر هم کرده و وارد بازار می‌کنند. باید مشکلات قانونی در این رابطه حل شود.

وی یاد آور شد: گمرک ایران بیشترین میزان پرونده از سایر دستگاه‌ها دارد اما دلیل نمی‌شود آن‌ها را رسانه‌ای کند، این که مثلا پرونده 5/1سال پیش گمرک بیرون کشیده شده و اطلاع رسانی شود کار درستی نیست و باید در این زمینه بیشتر دقت شود و درآمد گمرک امسال محقق نخواهد شد. در قانون بودجه درآمد 86 هزار میلیارد ریالی برای گمرک در سال جاری پیش بینی شده بود اما در هشت ماهه امسال حدود 35 هزار میلیارد ریال از این رقم محقق شد که بعید است تا پایان سال کل رقم محقق شود.

کرباسچی خاطرنشان کرد: میزان کالاهای انباشت درگمرک در ابتدای حضورم در این سازمان در اوایل دولت یازدهم  حدود 3 میلیون تن کالای اساسی و دارو در گمرکها بود که عدد نگران‌کننده‌ای بود و ما تلاش کردیم که در طی 100 روز گذشته زمینه ترخیص این کالاها را فراهم کنیم. این زیبنده نیست که خودروی مازراتی راحت ترخیص شود اما داروی مورد نیاز مردم در گمرک بماند. در مناطق آزاد و ویژه هم عمدتا کالاهای مربوط به اولویت 10 و 9 به جای کالاهای اساسی انباشت شده بود.

وی در خصوص شکایت بانک مرکزی از معاون گمرک به دلیل صدور دستور ترخیص کالاهای اساسی بدون اجازه بانک مرکزی هم اضافه کرد: این مشکلی نیست و قابل حل است از این دعواها زیاد داریم اما مشکلی دراین زمینه وجود ندارد. مشکل دیگر عدم ترخیص تجهیزات مخابراتی از گمرک بوده که این تجهیزات مشکل فرکانسی دارند و تا زمانی که مجوز لازم برای ورود به کشور را دریافت نکنند ما نمی توانیم به آن ها اجازه ترخیص دهیم. به هر حال مردم انتظار دارند گمرک اجازه ترخیص کالاهای غیر استاندارد را ندهد.

رییس کل گمرک ایران یادآورشد: من واقعا عذرخواهی می کنم چرا که به عنوان مثال اتوبوس با مسافران زیاد را به دلیل احتمال قاچاق سوخت متوقف می کنند اما 144 دستگاه خودروی لوکس قاچاق به راحتی شماره گذاری شده و وارد کشور شده و فروخته و بعدا خبر آن منتشر می‌شود. چرا که واردات خودروهای گران قیمت به کشور کمتر شده است؛ اولویت در این بحث واحدهای تولیدی و خودروسازی هستند و پس از آن، خودروهای زير 2500 سی سی و بعد از آن خودرو هاي بالای 2500 سی سی است كه براي ورود اين خودرو ها بايد  مجوزهای لازم مثل بهينه سازي مصرف سوخت و مجوز استاندارد و محيط زيست خدمات پس از فروش را داشته باشند. 

وی در پایان گفت:  اولویت گمرک طی سه ماه اخیر واردات دارو و کالاهای اساسی بوده به طوری که مشکلاتی که در این زمینه وجود داشته، رفع شده است و در حال حاظر مشکلي در واردات كالاهاي اساسي نداريم. ضم اینکه ايران كد و شبنم به گمرک مرتبط نيستند و گمرک بر اساس تعرفه جهانی Hs عمل می كند.

 

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب