امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 38008 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۳:۱۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علیرضا ارزانی ممقانی اعلام کرد؛

خرید آجیل و خشکبار نسبت به شب عید سال گذشته 50 درصد کاهش یافت

خبرایران: رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: امسال 60 درصد از نیاز کشور به بادام زمینی و تخمه آفتابگردان از طریق واردات تامین شده است.
خرید آجیل و خشکبار نسبت به شب عید سال گذشته 50 درصد کاهش یافت

علیرضا ارزانی ممقانی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد با اعلام این مطلب که در سایر اقلام سهم صادرات نسبت به واردات بیشتر است، افزود: قیمت تخمه آفتابگردان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 400 درصد افزایش را نشان می دهد.
وی ضمن اشاره به اینکه عوارض گمرکی واردات تخمه آفتابگردان از چهار درصد با نرخ ارز دولتی امسال به 55 درصد طبق ارز بازار آزاد رسیده است، اظهارداشت: وضعیت بازارهم اکنون مطلوب است.
رئیس اتحادیه با بیان اینکه نرخ آجیل و خشکبار افزایش یافته اما طبق سنت دیرینه ایرانی ها نسبت به تهیه این اقلام مصمم هستند، ادامه داد: میزان خرید آجیل و خشکبار نسبت به شب عید سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است.
وی همچنین گفت: طی سال جاری به دلیل افزایش قیمت ها وضعیت بازار آجیل و خشکبار مناسب نبود اما با فرارسیدن نوروز رونق دوباره به این بازار برگشته است.
ارزانی ممقانی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارز و افت ارزش پول ملی سبب کاهش خرید آجیل و خشکبار در طول سال جاری از سوی مردم شده است، افزود: میانگین قیمت پسته در بازار های جهانی 12 لار است.
وی اظهارداشت: نرخ دلار امسال نسبت به سال گذشته با افزایش قابل توجهی روبرو بوده همین مسئله بر قیمت پسته و سایر محصولات در بازارهای داخلی افزوده است.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با تاکید بر اینکه بازار آجیل و خشکبار در ایران تابع نرخ ارز در بازارهای جهانی است، ادامه داد: بطورکلی در میادین عمده فروشی آجیل و خشکبار با افزایش نرخ ارز قیمت ها بالا رفته و با افت نرخ ارز قیمت این اقلام کاهش می یابد.
وی ضمن اشاره به اینکه امسال تولید آجیل 60 درصد کاهش یافته است، یادآور شد: برخی از فروشندگان آجیل و خشکبار بجای سود 15 درصدی تنها هشت درصد سود دریافت می کنند.
برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت 19 به مدت 55 دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی و حمید رضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف 98 مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب